2020-05-19, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur det ser ut i våra grannländer får du fråga dem.

Men du kan titta på Belgien och Spanien och andra länder som har redovisat detta.

Hur det ser ut i Sverige får du basera på de rapporter som vi fått/kommer få.

Graden av antikroppar är inte är relevant för att jämföra olika länder. En miljon med antikroppar i Spanien är samma sak som en miljon med antikroppar i Sverige.

Varför ljuger du ? Det spelar en stor roll hur mycket antikroppar du utvecklar. Har man för få riskerar man att åter smittas . Källa som motbevisar detta eller håll käften .
Citera
2020-05-19, 11:29
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kan också bero på att de troligtvis inte registrerar "C19 döda" på samma generösa sätt som Sverige Italien Belgien USA m.fl. länder gör.
Nej med våra nordiska grannländer kan du jämföra direkt med siffrorna då de registrerar på samma sätt som sverige. Så tyvärr visar med tydlighet sveriges har misslyckande, och vad vi kan se så kommer gapet att öka än mer frammöver.
Citera
2020-05-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det som är lite talande är att han ideligen faller tillbaka i argument som baseras på tanken runt flock-immunitet. Och när han får den direkta frågan nekar han till att det är planen. Men när den frågan sedan är avhandlad är han direkt tillbaka till argument som i princip bara handlar om hur många som blivit smittade.

Ja, det är lite svårt att diskutera flockimmunitet som begrepp. Även fast det inte är en uttalad strategi från FHM, så ligger den och pyr i bakgrunden som en förhoppning, vilket skulle hjälpa oss hantera Corona på ett mycket bättre sätt.
Förr eller senare är ju flockimmunitet det enda som kan hjälpa oss. Annars lär vi väl dö allihop i Covid....

Och med tanke på att ett vaccin lär dröja lång tid så är väl bästa medicinen en långsam samhällssmitta det bästa kortet att spela ut. Bygger dock på att den sker långsamt så att vården pallar med, att man verkligen blir immun samt att vi håller de äldre helt borta från smittan.
Citera
2020-05-19, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
När det gäller antal döda på äldreboenden så har Sverige redan förlorat matchen.
Varför skulle corona ta sig in på Finska, Norska och Danska äldreboenden vid en andra våg när viruset knappt tog sig in vid den första?

Du får snart höra att det vi har hör i Sverige är ett av de smartaste virusen . Ett av de bästa . En riktigt riktigt smart virus som kan lura in sig på alla äldreboenden. Ett av de bästa virusen någonsin .
Make Sweden great again ......Ja du förstår vart jag är på väg med detta
Citera
2020-05-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Tror de sagt att man inte har kapacitet inom vården att provta andra än de med symptom eller vårdpersonal.
Den där j-a kapaciteten kan de stoppa upp. Tältet utanför sjukhuset i min stad är alltid tomt. Hur lyckas de i Dk tex, sätter upp tält överallt så alla ska kunna testa sig! Vad f-n är det för fel??
Citera
2020-05-19, 11:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Ok, grejen är så här va. FHM, Tegnell & co, de har ALLTID från dag 1 bestämt att gå all in på flockimmunitet. Punkt. Det finns inget som talar för motsatsen. Inget.

Vad sa ni? Några har ibland sagt att man INTE kör flockimmunitet? Jaja, självklart ja. Och det ska jag gå med på.
Är man är dum i huvudet eller oärlig då kan man ju försvara det genom att säga att "nej då, det är inte alls flockimmunitet, det sa både X och Y".

Men nej. Det finns INGET som talar för att i Sverige görs nåt annat än att köra för fullt med flockimmunitet (för fullt = i det mån det går).

Varför det ibland någon säger tvärtom är enbart pga detta är knappast något som man bara kan stoltsera med. Även folk med en enda hjärncell inser att det är ett väldigt kontroversiellt ämne. Det går INTE att bara säga rakt ut att det är det man kör med.

Sist men inte minst, när det blir tydligare och tydligare att flockimmunitet var bara en enorm chansning som kommer misslyckas kapitalt, då vill man ännu mindre att folk ska få veta sånt.

Nej då. I Sverige är det flockimmunitet som gäller.Det kommer gå till historien som tidernas klumpigaste val under en pandemi.

Vad fanns det för alternativ till flockimmunitet när vi har så stora brister på skyddsmateriel och testmöjligheter? Jag tror vi gjort allt Sverige för närvarande förmår att hålla smittan borta men det gick inte. Totalstängning har inte gjort någon större skillnad för viruset greppade tag i oss redan innan FHM fattade vad som skedde. När viruset väl fanns hos de som vårdar våra äldre är det för sent.

FHM;s felbedömningar och influensa jämförelser är det största misstaget. Därtill bristande beredskap, materiel och provtagning. Sedan är Sverige ett invandrarland men 3 miljoner som har sämre kunskaper och de lever tätare ihop och är därför en stor del av de döda.

Beligen och Holland liknar oss som stora invandrarländer och de har också höga dödstal.
Citera
2020-05-19, 11:34
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du får snart höra att det vi har hör i Sverige är ett av de smartaste virusen . Ett av de bästa . En riktigt riktigt smart virus som kan lura in sig på alla äldreboenden. Ett av de bästa virusen någonsin .
Make Sweden great again ......Ja du förstår vart jag är på väg med detta

Ett smart virus kombinerat med en inkompetent/naiv regering är en livsfarlig cocktail!
Citera
2020-05-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kan också bero på att de troligtvis inte registrerar "C19 döda" på samma generösa sätt som Sverige Italien Belgien USA m.fl. länder gör.

Du är inne på en intressant sak där, tycker jag. Vet vi något om hur olika länder rapporterar Covid-döda? En del i denna tråd påstår att Sverige mörkar och att det egentligen är många fler. Det är något som jag själv inte tror på, tvärtom, jag tror vi är mer än transparenta. Vårt system skulle inte tillåta systematisk mörkning, även fast det säkert finns ett mörkertal. Socialstyrelsen nämnde 10%, som bedömts avlidit med Covid-19 smitta men ej testats utan bara genom läkarutlåtande.

Men hur ser det ut i de andra länderna? Kan tänka mig att det kan skilja sig rätt mycket och vore intressant att väga in när man bedömer antalet döda.
Citera
2020-05-19, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men herregud.
Det var ju du som lyfte fram det personliga lidandet som orsakas av lockdown och restriktioner (medan du utelämnade lidandet för smittan)
Därav mitt svar.

Ja. Blir ett lidande stort nog blir det samhällsfara.
Var gränsen dras är förbannat svårt och något jag är tacksam att jag slipper ha ansvar för.
Det måste jag säga.
Citera
2020-05-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Varför ljuger du ? Det spelar en stor roll hur mycket antikroppar du utvecklar. Har man för få riskerar man att åter smittas . Källa som motbevisar detta eller håll käften .
Du menar att en spanjor utvecklar mer antikroppar än en svensk? Källa på det?
Citera
2020-05-19, 11:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Den där j-a kapaciteten kan de stoppa upp. Tältet utanför sjukhuset i min stad är alltid tomt. Hur lyckas de i Dk tex, sätter upp tält överallt så alla ska kunna testa sig! Vad f-n är det för fel??

Finns inte folk till det. Tältet kan inte ta prover utan hjälp.
Citera
2020-05-19, 11:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ops, SARS-COV2 är inte känslig för varmare klimat. Men kommer att övergå till att bli en säsongs"influensa" när en tillräckligt hög immunitetsnivå uppnåts, vilket, naturligtvis, kan nås genom att man haft covid-19 eller blivit vaccinerad.

Endast ca en halv procent av norrmännen beräknas haft covid-19. Motsvarande siffra för Sverige kan redan, vara så hög som 20 procent och ännu högre i vissa regioner. Bekräftade siffror får vi, förhoppningsvis, i slutet av veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in