Citat:
Ursprungligen postat av
baraonda123
Ja helt sjukt ju.
Kommer ihåg hur det var 93. Och även år 2000.
Gymnasium och universitet körde distansundervisning.
Det fanns förbud på max 50 pers.
Poliser kontrollerade restauranger så att folk inte trängdes.
De flesta som fick jobba hemma gjorde också det.
Ja, det var jobbiga tider det.
Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Jo det minns man. Sverige stängde ner helt, länder gick i konkurs och demokratin sattes på undantag. Eller, nej. Sanningen är att jag inte ens märkte av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
HalHandyman
När jag såg rubriken ”April – dödligaste månaden sedan 1993” tänkte jag först att de måste ha tagit fel på århundradet. Pesten härjade väl på 1700-talet? Men ännu ”värre” var det tydligen januari 2000 men inte heller då var det snack om karantän, begränsningar på folksamlingar, stängda skolor, snyftartiklar om 94-åringar som hade hela livet framför sig men dog av influensa, osv vad jag minns.
Skillnaden är alldeles säkert internet och 24/7-medier i kombination med forum som detta och sociala medier. Information och åsikter sprids blixtsnabbt.
På den tiden, 1993 och 2000, visste man helt enkelt inte, alltså gick det relativt obemärkt förbi, utom för den medicinska sakkunskapen och en och annan samhällsplanerare.
Sedan är det lite lustigt att det som händer nu boostas i relation till det som hände förr, med tanke på att alla de uppräknade åtgärderna annars anges som otillräckliga i nuläget. Man kan inte både ha kakan och äta den, kan man tycka.
Min bedömning är att detta naturligtvis är en allvarlig sjukdom, en pandemi, men att dess upplevda apokalyps i stort handlar om något annat än sjukdomen och dess medicinska verkningar i sig.