2020-05-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Det kanske är så enkelt, som också spekulerats om i tråden, att viruset helt enkelt blivit snällare och den uthållighet som Sveriges strategi bygger på inte behövs... Då valde vi fel spår.
Men oavsett vår val så vore det en fantastisk utveckling. De ansvariga får väl ta emot en rejäl mängd skit för sina beslut, men om nåt år så är det glömt.
Ja, myndigheterna kan ha nya svåra vägval framför sig först dock.
Hur ska dom gå vidare om det visar sig att flertalet länder lyckas utrota viruset.
Fortsätta denna strategi med risk för lång tids spridning i samhället eller trots allt införa hårdare restriktioner för att även vi utrota viruset.
Citera
2020-05-19, 10:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej, ni har båda rätt.

Den lägre siffran är nog bara PCR-positiva.

Den högre siffran (Worldometers) verkar vara PCR-positiv PLUS de som testat positivt för antikroppar.

Intressant!
Ja, verkligen. Jag satt här och såg ut som en rejäl fågelholk, kan jag säga. Tack!

Att någon redovisar test för antikroppar är högintressant.
Citera
2020-05-19, 10:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag menar att man inte har folk som kan ta prover. När man knappt får de som tar prover varje dag att våga gå till jobbet, hur ska man då fixa det?

Vet inte hur de gör i andra länder men att lära upp någon att sticka en pinne i näsan och stoppa ner den i en kapsel kan vilken normalbegåvad som helst lära sig på en timme. Man behöver inte ens vara utbildad i provtagning.
Men landet Sverige är byråkratiskt högstående och allt ska utföras enligt strikta ansvar, regler och rutiner. Massor av människor är arbetslösa och skulle kunna anställas som provtagare men detta hindras effektivt av att vi blivit så förbannat omständiga.

Om Sverige kommer i krig kommer ingenting att fungera. Förmågan att snabbt ta initiativ, fatta egna beslut, organisera och göra det som behövs har gått förlorad.

Jag håller med. Förhoppningsvis kan sådana insikter komma när det här är över, och det blir tid för utvärdering. Man får se det här som en generalrepetition inför den RIKTIGT farliga smittan. Som kommer att komma förr eller senare (asiaterna lär ju inte sluta hålla och äta konstiga djur).
Citera
2020-05-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Inte helt oväsentligt hur man förmedlar information. Osäkra uttalanden leder till förvirring som i sin tur leder till...

Alla kommer aldrig att fatta. Det räcker att majoriteten fattar.
Citera
2020-05-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Jag tycker ändå att det finns uttalanden som gjorts som majoriteten har haft svårt att fatta.
Citera
2020-05-19, 10:34
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Ok... kan du då förklara de 3 olika "rekommendationer" som kommit från 3 håll angående resor inom landet...

Sanningen är att våra myndigheter är inte så skickliga och kunniga som vissa vill inbilla sig.
Citera
2020-05-19, 10:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det sa även Jan Albert, professor i smittskydd på Karolinska institutet.

Tallinger däremot tar till känsloargument när han vill skydda en handfull kriminella mördare och våldtäktsmän som befinner sig på rättspsykiatriska avdelningarna och KAN riskera smitta.

Alltså, jag kan förstå att en vetenskapsman kan tycka att det ÄR spännande. Felet ligger i att dessa personer inte fattar, hur illa det låter för gemene man. Har dom inte fått någon mediaträning?

Angående de rättspsykiatriska avdelningarna, så ska i ett modernt land som Sverige inte hemska smittor och annan kroppslig befattning vara en del av straffet/vården. Och det kan man tycka, fastän man personligen avskyr dessa brottslingar och deras brott. Handlar om demokrati och mänskliga rättigheter.
Citera
2020-05-19, 10:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det sa även Jan Albert, professor i smittskydd på Karolinska institutet.

BBC har ett inslag med en ledsen person och Tegnell som står och rycker på axlarna i samma artikel. Skillnaden kan kanske verka subtil för dig men inte för de miljontals andra som tittar och läser.

https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836
Citera
2020-05-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag tycker ändå att det finns uttalanden som gjorts som majoriteten har haft svårt att fatta.

Men det kanske är bara din personliga åsikt? Majoriteten kanske ändå ha fattat..
Citera
2020-05-19, 10:37
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar att man inte ska provta symptomfria p.g.a. begränsad provtagningskapacitet, alltså? Men uppenbart smittar ju även symptomfria...

Ja, jag vet inte. Det här (hela coronahanteringen) är så otroligt dåligt skött på alla nivåer.

Svar 2

Jag bor bredvid en vårdcentral och de har också provtagningsresurser som tillhör det egna företagets labb etc. Vårdcentralen är stängd för alla med sjukdomssymptom. De tar bara emot bokade besök och jag antar att de knappt jobbar halvtid när alla spontana besök uteblir. Därmed går läkare syrror och provtagare på halvfart.

Det är att kasta bort resurser som skulle kunna användas för provtagning. Det visar att det inte finns någon operativ ledning över regionens sjukvårdsresurser. Det är ta mig fan inkompetent och fantasilöst och numer väldigt svenskt
Citera
2020-05-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte mer än att vi har ett väldigt segregerat samhälle med många nya invånare från andra kontinenter med andra immunologiska erfarenheter parat med andra kulturella strukturer.

Jag tror att flera saker sammanfaller men den stora orsaken ligger i uteblivna kraftfulla åtgärder alldeles i början som våra grannländer vidtog har haft en stor påverkan på utvecklingen och fortfarande har det. Vi har nog stor spridning av små kluster vilket gör att det kommer att puttra på under en lång tid.

Vår bristande krisberedskap med avsaknad av skyddsutrustning mm samt vår havererade äldreomsorg är nog de största enskilda faktorerna i nuvarande situation. Ca 2500 av de avlidna är 80+ och många av dessa ingick säkerligen i någon form av äldreomsorg. När det inte fanns skyddsutrustning att tillgå till personalen gick det som det gick. Plus att äldreomsorgen är så decentraliserad genom år av privatisering och "effektivisering" av kostnadsskäl så har det tagit lång tid att få rutiner och utbildning av personal på plats. Jävligt olyckligt, helt enkelt....
Citera
2020-05-19, 10:39
Medlem
Citat:
Men det kanske är bara din personliga åsikt? Majoriteten kanske ändå ha fattat..

Tror jag inte. Flera frågor om barn, avstånd, symtom mm har tagits upp av medier. Ofta finns ett samband med en opinion. Det är så medier fungerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in