Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
BNP faller för att vi genomlever en global pandemi ditt mähä.
Ser mest patetiska personangrepp. Och inget svar på det du citerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
BNP mäter all politisk aktivitet
Nej, BNP mäter inte politisk aktivitet. Var har du fått det ifrån. Inte ens skribenterna i Proletären lär vara så borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Att Sverige eller USA för den delen skulle nå en tillväxttakt jämfört med vad som fortfarande är utvecklingsländer som Indien eller Kina är inte möjligt, det borde till och med du förstå.
Vilket är goddag yxskaft. Har du inte alls läst vad du citerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Det finns en gräns för ökad produktivitet i utvecklade länder och en kraftigt ökad befolkning är inte heller en faktor i utvecklade ekonomier.
Apropå vad i det du citerade?
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Ja vi har haft högkonjunktur i några år med en topp 2018 ungefärish, det vet hela världen utom du. Inte bara i Sverige utan i hela västvärlden. Nu håller högkonjunkturer inte i sig speciellt länge i vår sköna nya värld. Hur mäter du högkonjunktur? Genom att titta på räntan? Normala människor ser på bl a arbetslöshetssiffror, tillväxt etc.
Nu länkade jag ekonomifakta som källa till hög och lågkonjunktur. Tom med en graf så att sådana som du skall kunna tillgodogöra sig något. Men inte ens det verkar hjälpa.
Det framgår inte att du tagit in informationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Till och med om vi räknar med sånt som potentiell BNP undrar man ju om du tittat på graferna du presenterar, alternativt förstår du dem inte.
Ser vi till vad du skriver är ju inte du rätt person att göra den typen av uttalanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Att räntan och inflationen varit fortsatt låg trots låga arbetslöshetssiffror borde säga dig något. Det borde säga dig att dina ekonomiska modeller är fullständigt obsoleta. Världen har förändrats sedan du pluggade nån gång på, ooh, 1800-talet? Inte ens Timbro håller med dig längre
Noterar att du ser mig som ytterst erfaren.
Som sagt de globala räntorna har fallit i decennier. Så det är inte konstigt att de är låga.
Arbetslösheten är hög i vänsterländer. För Sverige 2019 var det 6.8% och för Euroländerna 2019 var det 7.5%. Samma reglerade elände.
Medan i mer liberala länder är den 2-3%. Låg ränta har dom också naturligtvis. Globala räntenivån gäller där också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Dina inlägg är så fulla av dynga så man blir faktiskt trött på att läsa dem.
Alla har nog förstått att du har svåra emotionella problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Vad betyder t ex detta:
Borde vara omöjligt att inte förstå. Står ju klart och tydligt.
Staten (dvs Överheten) reglerar (griper in) så att tillväxten faller (och sänker BNP och hämmar tillväxt).
Jag håller ju bara med om det du skrev. Just där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Oppositionspartierna, inklusive M och KD, har enats om att Staten ska skjuta till 7,5 miljarder till kommunerna. Är det nåt sånt du menar? De som vill minska de offentliga utgifterna i dagens läge står faktiskt helt utan alternativ i Svensk politik just nu.
Det är väl inte att komma med överhetskommendering som sänker tillväxten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Eller denna pärla:
Det är ju bara för vem som helst att se vad du skriver, så ser de att du inte är kapabel till något alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Jag avslutar med en enkel bild. Kan du ta till dig informationen i den tror du?
Den bekräftar det jag säger. Dvs att globala räntenivån fallit. (Hemuppgift. Jämför räntenivån vid västra kanten med räntenivån vid högre kanten. Vilken är högre?).
(Hade du haft lite koll hade du inte visat den grafen. RB har aldrig varit nere i -1.5%. Detta visar att du inte är tillräknelig. Och har ingen koll på vad du skriver).
Den här är lite tydligare. Jag hittade tom en med lite förklarande text som du kan begrunda.
https://www.intheblack.com/-/media/intheblack/allimages/magazine-2018/05-may/global-long-run-real-interest-rates-30-years.jpg?h=453&w=650&la=en&rev=0b94a8bfbeb94ac796 ec956eb63f3e26