2020-05-18, 17:47
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://youtu.be/-_pbEX5iOQc

Två veckor gammal men SBAB tror Coronakrisen blir mycket kortvarig och att bostadspriserna inte påverkas ett dugg. Åsikter?
det är deras jobb att sitta där på ett möte och snacka lugnande för att upprätthålla tilltron och därmed stabiliteten.

Alla med ögon ser dock att kejsaren är naken.
2020-05-18, 17:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ja det är absolut inte omöjligt att priserna i en förening som ändras från oäkta till äkta blir oförändrade trots högre avgifter, i synnerhet inte om den kan förvandla lokalerna till bostäder. lol, lol.
Ja, det ju precis det jag skrev. Vad som hänt här är mycket bra för bostadsrättsföreningen.

2020-05-18, 18:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
BNP faller för att vi genomlever en global pandemi ditt mähä.
Ser mest patetiska personangrepp. Och inget svar på det du citerar.

Citat:
BNP mäter all politisk aktivitet
Nej, BNP mäter inte politisk aktivitet. Var har du fått det ifrån. Inte ens skribenterna i Proletären lär vara så borta.

Citat:
Att Sverige eller USA för den delen skulle nå en tillväxttakt jämfört med vad som fortfarande är utvecklingsländer som Indien eller Kina är inte möjligt, det borde till och med du förstå.
Vilket är goddag yxskaft. Har du inte alls läst vad du citerar.

Citat:
Det finns en gräns för ökad produktivitet i utvecklade länder och en kraftigt ökad befolkning är inte heller en faktor i utvecklade ekonomier.
Apropå vad i det du citerade?

Citat:
Ja vi har haft högkonjunktur i några år med en topp 2018 ungefärish, det vet hela världen utom du. Inte bara i Sverige utan i hela västvärlden. Nu håller högkonjunkturer inte i sig speciellt länge i vår sköna nya värld. Hur mäter du högkonjunktur? Genom att titta på räntan? Normala människor ser på bl a arbetslöshetssiffror, tillväxt etc.
Nu länkade jag ekonomifakta som källa till hög och lågkonjunktur. Tom med en graf så att sådana som du skall kunna tillgodogöra sig något. Men inte ens det verkar hjälpa.
Det framgår inte att du tagit in informationen.

Citat:
Till och med om vi räknar med sånt som potentiell BNP undrar man ju om du tittat på graferna du presenterar, alternativt förstår du dem inte.
Ser vi till vad du skriver är ju inte du rätt person att göra den typen av uttalanden.

Citat:
Att räntan och inflationen varit fortsatt låg trots låga arbetslöshetssiffror borde säga dig något. Det borde säga dig att dina ekonomiska modeller är fullständigt obsoleta. Världen har förändrats sedan du pluggade nån gång på, ooh, 1800-talet? Inte ens Timbro håller med dig längre
Noterar att du ser mig som ytterst erfaren.

Som sagt de globala räntorna har fallit i decennier. Så det är inte konstigt att de är låga.
Arbetslösheten är hög i vänsterländer. För Sverige 2019 var det 6.8% och för Euroländerna 2019 var det 7.5%. Samma reglerade elände.
Medan i mer liberala länder är den 2-3%. Låg ränta har dom också naturligtvis. Globala räntenivån gäller där också.

Citat:
Dina inlägg är så fulla av dynga så man blir faktiskt trött på att läsa dem.
Alla har nog förstått att du har svåra emotionella problem.

Citat:
Vad betyder t ex detta:
Borde vara omöjligt att inte förstå. Står ju klart och tydligt.
Staten (dvs Överheten) reglerar (griper in) så att tillväxten faller (och sänker BNP och hämmar tillväxt).
Jag håller ju bara med om det du skrev. Just där.

Citat:
Oppositionspartierna, inklusive M och KD, har enats om att Staten ska skjuta till 7,5 miljarder till kommunerna. Är det nåt sånt du menar? De som vill minska de offentliga utgifterna i dagens läge står faktiskt helt utan alternativ i Svensk politik just nu.
Det är väl inte att komma med överhetskommendering som sänker tillväxten.

Citat:
Eller denna pärla:
Det är ju bara för vem som helst att se vad du skriver, så ser de att du inte är kapabel till något alls.

Citat:
Jag avslutar med en enkel bild. Kan du ta till dig informationen i den tror du?
Den bekräftar det jag säger. Dvs att globala räntenivån fallit. (Hemuppgift. Jämför räntenivån vid västra kanten med räntenivån vid högre kanten. Vilken är högre?).

(Hade du haft lite koll hade du inte visat den grafen. RB har aldrig varit nere i -1.5%. Detta visar att du inte är tillräknelig. Och har ingen koll på vad du skriver).

Den här är lite tydligare. Jag hittade tom en med lite förklarande text som du kan begrunda. https://www.intheblack.com/-/media/intheblack/allimages/magazine-2018/05-may/global-long-run-real-interest-rates-30-years.jpg?h=453&w=650&la=en&rev=0b94a8bfbeb94ac796 ec956eb63f3e26
2020-05-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, det ju precis det jag skrev. Vad som hänt här är mycket bra för bostadsrättsföreningen.

Nej det är inte bra, men jag tror inte att föreningar med kommersiella lokaler på lång sikt drabbas värre än andra, hela samhället påverkas ju negativt, BRF:r lär inte komma undan.
2020-05-18, 18:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Svensk arbetslöshet har i regel varit högre än i resten av eu trots att vi haft lägst ränta.
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ecfin_forecast_spring_2020_overview_en_0.pdf
Tja, 2019 arbetslöshet. Sverige 6.8% Euroländerna 7.5%. Reglerar man för hög arbetslöshet så får man hög arbetslöshet. Oavsett ränta.

Citat:
Givetvis har detta drivit upp priserna oproportiornerligt.
Bostadspriserna i orter utan nyproduktion ligger på ca halva byggnadskostnaden. De är så extremt låga att markpriset värderas till minus halva byggnadskostnaden.
Och dessa kraftigt negativa markpriser beskriver du som att räntan har drivit upp bostadspriserna.

Och du kommer inte att reagera på detta. Eller hur?
Du har fått en fix ide och ingen fakta biter. Eller hur?
Om räntan har drivit upp priserna varför är de då bara vid halva byggnadskostnaden?

Är det ok för dig att köpa mark och producera nya bostäder där och subventionera mer än 50% ur din plånbok?
Borde du väl göra om det är en bostadsbubbla.

Citat:
Det är inte rimligt att tex Sthlm som har lägre köpkraft än Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, Rom, Hamburg etc har betydligt högre bostadspriser.
Men vad har det med saken att göra?
Vilken hänsyn till det menar du att byggnads har tagit till det?
Varför skulle dom bry sig om det???
2020-05-18, 18:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här kan bli jobbigt... https://www.svd.se/bostadsrattsforeningar-kan-tvingas-hoja-avgifter?fbclid=IwAR2rFoTVKC-S4vQ3sfTIKsbkuUBVj7SflLI4Twx031 -eNEMToCULyKUXuoc

De låga avgifternas tid är förbi? Inte svårt att räkna ut vad som då kan hända med priserna.
Ser vi till Karmans svar i granntråden så skulle det innebär ca 5% avgiftshöjning (Om jag förstod kommentaren rätt). (FB) Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?
Under den korta tid som detta skulle gälla. Alternativt kan ju föreningen låna upp för att täcka hyresbortfallet. Men troligen är summan för liten för att man vill lägga om lån för det?

En fråga man kan ställa sig är om det är överskott på kommersiell yta. I så fall kan det vara läge att ombilda den ytan till bostäder och sälja de.

Men verkar det inte orimligt att det bara skall vara bostäder i innerstaden och alla arbeta i förorterna?
Det borde tvärtom driva upp lokalhyrorna. Så efter en tid så är det en bra affär att hyra ut.

Faller BNP tillfälligt så lär det ju träffa både här och där. Under en kort tid.
2020-05-18, 21:58
Medlem
Nu har bubblan spruckit. 27000 bostäder till salu

Pruta rejält nu
2020-05-18, 22:08
Medlem
Citat:
https://youtu.be/-_pbEX5iOQc

Två veckor gammal men SBAB tror Coronakrisen blir mycket kortvarig och att bostadspriserna inte påverkas ett dugg. Åsikter?

Kommer bli långvarig för Sverige iaf
2020-05-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
Nu har bubblan spruckit. 27000 bostäder till salu

Pruta rejält nu
Hur många brukar de vara? var fick du datan ifrån? hade gärna kollat trender om det finns.
2020-05-19, 06:27
Avslutad
-2% för hela riket i april enl valueguard. -3,9% för BR i Sthlm. -5.5% för BR i Stockholm sedan februari. Då är vi ändå kvar på runt 8.3% arbetslöshet. I Magdas senaste prognos spår hon nu över 13% arbetslöshet..

Dock tror jag inte maj kommer sjunka så mkt. April blev chockmånaden och mer minskningar kommer nog i sommar.
2020-05-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellen85
Undersköterskor, lokalvårdare, fastighetsskötare, butiksbiträden och många industriarbetare tillexempel ligger runt 25. Är inte de ”Svenssons”? 35+ är en inom industrin en ganska hög lön.

Ska dessutom tilläggas att årets avtalsförhandlingar är uppskjutna tills i oktober. Så löneökning i år hänger lite löst inom bl.a. industrin.

Blir nästan tårögd över att det äntligen kommer in en vettig person med denna insikt i tråden, jag har försökt påpeka det i flera år men blir konstant bemött med att "i Stockholm tjänar minsann var och en 40k+".

Det är dessa personer som sitter mest i skiten, är i majoritet och kommer att drabbas hårdast. Jag själv är inte från ghettot, inte från ett rikemansområde utan en typisk svensson och ligger strax under 40k och ingen av mina vänner, bekanta eller släktingar ligger ens i närheten, de absolut flesta tjänar under 30k trots utbildning, flera års karriär etc.

Kommer bli burksoppa många år framöver för många när detta kraschar.
2020-05-19, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Blir nästan tårögd över att det äntligen kommer in en vettig person med denna insikt i tråden, jag har försökt påpeka det i flera år men blir konstant bemött med att "i Stockholm tjänar minsann var och en 40k+".

Det är dessa personer som sitter mest i skiten, är i majoritet och kommer att drabbas hårdast. Jag själv är inte från ghettot, inte från ett rikemansområde utan en typisk svensson och ligger strax under 40k och ingen av mina vänner, bekanta eller släktingar ligger ens i närheten, de absolut flesta tjänar under 30k trots utbildning, flera års karriär etc.

Kommer bli burksoppa många år framöver för många när detta kraschar.

Sitter dessa människor på lgh för 8 msek? Skulle säga att de flesta familjer har ett boende värt 4-5 med 2-3 msek i lån. Dessa klarar sig på en lön a 30k. Det blir jävligt tajt men så länge räntorna ligger så lågt kommer sannolikt ingen total krasch inträffa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in