Citat:
Ursprungligen postat av
Suckmesideways
Jo det har jag hävdat flera ggr. SE närmaste väg hem är att åka Roslagsbanan o då antingen gå direkt dit eller ta buss ifrån Odengatan som snabbt tar honom till tekniska. SE har ingen rimlig anledning att gå söderut mot mordplatsen. Förvisso är det kallt o han vill in till värmen fort så T-banan ter sig som ett smart val initialt. Men sedan tvingas han byta till buss vid Mörby o stå o frysa utomhus och dessutom stannar bussen mycket längre ifrån hans hus om man ser till hur nära Roslagsbanans station Enebyberg ligger. Dessutom är Roslagsbanan en trevligare miljö, lugnare än nattbuss eller t-banan då det är lönehelg. Man kan dessutom värma sig inne på Östra station om tåget inte är inne. Som jag minns det gick sista tåget ca 00.30. Sammantaget en mycket mycket bättre resväg än den SE hävdar. En möjlig teori med detta är att han de facto går norrut mot Odengatan för att ta buss eller vika upp mot Östra Station, då ser paret Palme på vägen och vänder efter.
Att han skulle kunnat träffa komma ut senast 23:21:00 och träffa på LOP, det är möjligt (förutsatt att väktaren HO minns fel). Då spelar det mindre roll om SE går N eller S för han är så sen att LOP är precis där oavsett. Men det är sedan som de SE-troende måste koppla in osannolikhetsdriften i detektiv-rymdskeppet:
- SE har utan rimlig förklaring en ”spädgris” i form av en 357 med 4-6” pipa i fickan,
- SE bestämmer sig där och då för att gå efter LOP och skjuta honom utanför sitt eget jobb,
- SE lyckas gömma handledsväskan på MP, plus ev. sina glasögon, och ingen känner igen honom när han dyker upp i tidningar och TV. Varken AB, IM, eller LP ser hans gubbkeps,
- efter mordet återvänder han till jobbet och kan berätta om livräddningsförsöken och att det vällde blod ur OPs mun, trots att OP låg på mage när GM lämnade MP,
- sedan kontaktar han själv polisen och kan berätta om vad LP sade, att LJ stod i gränden, upplivningsförsöken med framstupa sidoläge. Flera av dessa
uppgifter måste varit rena chansningar.
Till sist: SE haft såvitt vi vet aldrig haft en 357:a (såvitt jag vet har han aldrig ägt något vapen?). Han antas ha lånat detta av vapensamlaren, men det förutsätter rimligen att det hela var planerat, och det finns absolut ingenting som tyder på att SE planerar sin sorti från Skandia minuten innan LOP kommer.
Ja, sådär håller vi på, fram och tillbaka. Vad jag skulle tycka vore klädsamt från de SE-troende vore att medge hur osannolikt det är att SE faktiskt är mördaren. Jag menar, det är ju inte som att det står mellan SE, CA och CP; vi skall väga SE mot ”fältet”, dvs alla andra tänkbara okända GM.