2020-05-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Din strategi har alla länder utom Sverige övergivet. Anledningen är att det leder till höga dödstal vilket vi i Sverige är smärtsamt medveten om, eller hur?
Det här är en pandemi. Det är alldeles för tidigt för andra länder att slå sig för bröstet och säga att de klarade sig.
Citera
2020-05-19, 08:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta med att bespruta gator och torg samt stränder är ett fenomen som visar på handlingskraft.
Men som du själv säger är nyttan närmast negativ. Aerosolt klorin är inte bra att andas in till exempel.
Någon sa att det var väteperoxid, inte klorin som användes. Ofta står bara blekmedel/bleach när man läser om det, och både klorin och väteperoxid är blekmedel. Men det är likafullt ohälsosamt, och nyttan av att använda det utomhus, särskilt i naturen, kan ifrågasättas.
Citera
2020-05-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lyssnade precis på BBCs hardtalk med Tegnell. Underbart att lyssna på en journalist som researchat ämnet ställa frågor. Inget gapande, gläfsande, tjatande utan välgrundade frågor och följdfrågor.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cszc1s

Något nytt som kom fram?
Citera
2020-05-19, 09:00
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är en pandemi. Det är alldeles för tidigt för andra länder att slå sig för bröstet och säga att de klarade sig.
Men man kan utan överdrift säga att de har klarat sig bättre än Sverige hittills.
Citera
2020-05-19, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vad har Spanien tusentals av?

New Cases Maj 18
Spanien 469
Sverige 234

Spanien har cirka 4,5 gånger mer befolkning än Sverige

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

Senaste veckan har snittat på 1000-2000 dagligen. Allvarligt, sluta vara oärlig.
Citera
2020-05-19, 09:01
Medlem
Den avgjort allvarligaste följden av att man agerat så som man gjort under Coronakrisen är en ekonomi som är bortom katastrof.

Runt 15 procent spås arbetslösheten bli enligt den senaste alltför optimistiska spådomen från Konjunkturinstitutet.Det kommer inte att räcka då våra viktigaste handelspartners är på väg emot större arbetslöshet än så.

Korttidspermitteringarna kostar oerhörda summor pengar.Det är pengar som Sverige inte har och inte kommer att ha framgent.Detta plåster måste mycket snart slitas av.En andel av dessa jobb som för närvarande ligger i respirator kommer självklart inte att finnas kvar.

Hur Sverige skall ha råd med att hålla massarbetslösa personer under armarna framgent står skrivet i stjärnorna.Detta gäller väl globalt som jag ser det..då de allra flesta nationer redan är tekniskt bankrutta eller snabbt på väg dit under diverse Coronaåtgärder.
Citera
2020-05-19, 09:03
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Självklart ska du inte avslöja privat källa. Stämmer informationen kommer dessa fakta presenteras ändå. Av olika orsaker har jag själv misstänkt att immunitet inte existerar längre tid. Jag hoppas ändå vi har fel!

Exakt jag misstänker precis som du eftersom många blir sjuka igen eller i flera månader med symptom som går upp och ner. Det skulle förklara mycket kan jag tycka. Sedan får man i sådant fall hoppas att man har vissa antikroppar kvar från första omgången trots allt så att 2:a omgången osv blir mildare. Men hoppas verkligen att immuniteten blir längre än 4 veckor annars blir det riktigt tufft detta och svårt att få stopp på.
Citera
2020-05-19, 09:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Nej det är en symbolisk handling som gör mer skada än nytta.
Som jag skrev menar du?
Citera
2020-05-19, 09:04
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PareidolicHuman
Tänk att fler dog av vaccinlös influensa i november 1993 respektive januari 2000 (i absoluta respektive relativa tal) jämfört med covid-19 i april 2020.

Jo det minns man. Sverige stängde ner helt, länder gick i konkurs och demokratin sattes på undantag. Eller, nej. Sanningen är att jag inte ens märkte av det.
Citera
2020-05-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Som jag skrev menar du?

Precis. Får man inte hålla med?
Citera
2020-05-19, 09:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Någon sa att det var väteperoxid, inte klorin som användes. Ofta står bara blekmedel/bleach när man läser om det, och både klorin och väteperoxid är blekmedel. Men det är likafullt ohälsosamt, och nyttan av att använda det utomhus, särskilt i naturen, kan ifrågasättas.
Okej, att bespruta med väteperoxid (blandat med vatten) känns ganska meningslöst. Peroxiden söderfaller ganska omgående, troligen innan den ens träffar på organiskt material.

Men det kanske ser bra ut, och det verkar vara huvudsaken.
Citera
2020-05-19, 09:05
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
När det gäller lägre dödstal i asiatiska länder och framförallt mellan östern, det finns en förklaring som är relaterad till BCG vaccination i de här länderna.
Flera studier visar att de länder som har traditionellt infört BCG vaccination har betydlig lägre dödsfall jämfört med de länder som inte har infört BCG vaccinationen.

https://www.euronews.com/2020/04/06/has-the-key-to-a-coronoavirus-vaccine-been-staring-us-in-the-face-for-a-century
Har inte hjälpt Sverige, vi hade allmän BGC-vaccinering på BB fram till mitten av 1970-talet då tuberkulosen ansågs utrotad i landet (Nu är den tillbaka igen främst via invandring).
Så alla över 45 födda i Sverige har vaccinerats. Men ändå är dödstalen påfallande höga här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in