2020-05-18, 18:50
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Hur reagerar han på det?

– Han tycker det är tråkigt naturligtvis, säger Ingvar Backman. Det gör det svårt för honom att kunna komma tillbaka till ett vanligt liv. För honom är det här väldigt olycklig.

Citat:
Men Ingvar Backman påpekar också att så är gången.

– Det här tillhör spelet, säger han.

Citat:
Även den kände professorn, Leif GW Persson, som analyserat domen, säger till NA att möjligheten att döma någon för Hjärstamordet är ytterst liten.

Källa: NA.se

Det ena tanklösa uttalandet efter det andra...

1. Det är om möjligt (nu vet vi alla ju hur oerhört synd det är om barntorteraren "det gör ont i hela kroppen och nu googlar vi på hur man mördar sina barn-mannen") ÄNNU svårare för LW att komma tillbaka till ett vanligt liv? Nej, just det. Hennes liv avslutades ju med 17 våldsamma slag/sparkar.

För att inte tala om LW´s barn. Hur ska de "komma tillbaka till ett vanligt liv"?

2. Nej, det "tillhör inte spelet", det tillhör hur det ska fungera i en rättsstat.

3. Nog för han är kul att se och höra, herr Leif GW - ibland. Men, men... ... vi vet ju hur han uttalade sig om Polisen i Skaraborg i Lisa Holm-mordet: "Inte de skarpaste knivarna i lådan". Sen fick han krypa till korset och be om ursäkt.

Han har väl rätt i ungefär 50% av fallen han sitter och uttalar sig om. Ungefär samma procent som alla vi andra har med, skulle jag tro.

#TeamÅsaHiding

Enäggs-tvillingarna, eller "dom är en och samma person" enligt släkten: https://imgur.com/3BBgxpF

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-05-18, 19:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Du tror att en TR skriver en felaktig dom pga att Åkl och domare inte alls är sams, och att personkemin inte stämmer, var hittar du den överdrivna kritik mot ÅKL och pekpinnekatigt?

Konspirationsteorierna i denna tråd vet inga gränser. Nu är det alltså lagman BL som begår tjänstefel och sätter sin ära och karriär på spel. Varför? Jo, för att domen inte blev den som man önskade och förväntade sig.

Lagman BL var snarare rättvis i domen med tanke på alla katastrofala brister som varit i utredningen. Domen håller samma klass som HR-domar. Varför ska BL göra en djävlig dom p g a personlig vendetta när han vet att HR kommer granska den ut och in?
Citera
2020-05-18, 19:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Felaktig har jag inte skrivit.
Det är en tolkningsfråga.
Vi får se hur hovrätten tolkar bevisningen.
Tingsrättens tolkning liknar mer något som försvaret skulle skrivit ihop.
Har du ens läst domen?

GW och andra experter håller inte med dig. Enligt dem är TR:s dom och tolkning samma som HR skulle gjort. Var får du allt ifrån att TR skulle gjort en annan tolkning än HR. Kan du det här bättre än GW och andra kriminologer?

Källa på att TR:s tolkning är mer något som försvarets skulle skrivit ihop? Eller är det endast en personlig åsikt?

Edit
Om HR skulle göra en annan tolkning än TR hade knappast åklagarna behövt gräva fram ny bevisning, eller hur? Tyvärr men det behövs nytt material för att det ska finnas en chans till fällande dom i HR. Med samma material blir det samma dom som i TR och det vet åklagarna om. De lyssnar på experterna till skillnad från dig och några till här. Vakna upp ur era önsketänkanden och känslomässiga engagemang så ni kan börja tänka logiskt i det här fallet för en gångs skull.
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-18 kl. 19:17.
Citera
2020-05-18, 19:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var mitt antagande också och nu helt plötsligt började jag fundera över det.
Varför kollar man inte var mobilen är (eller har varit vid försvinnandet) när en person är försvunnen?
Är det komplicerat?
Är telefonoperatörerna långsamma med att lämna ut information?

Vi har pratat om det här tidigare i tråden, varför man inte kunde hitta Lena (och mobilen) med tanke på information man kunde få fram med "min tidslinje" Det var ett bra tag sedan, så det är sådant som lätt faller bort i flödet.

Jag vet inte om det har kommit fram något svar på varför det tagit sådan tid att få fram informationen, men jag förmodar att det finns en rimlig förklaring. Kan det ha varit så att man inte visste förrän efter att man gått igenom hennes googlekonto noga, att hon hade den funktionen? Samtidigt borde det framkommit genom hennes vänner, särskilt inom geocachingen?
Citera
2020-05-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Hon kastade misstankar i andra håll än i Stefans samt talade om att hon utgår ifrån förstahandsuppgifter, vilket dock lätt motbevisas i andra inlägg, där hon utgår från andrahandsuppgifter. Hon pratade om anledningen till bytet från nycklar till dosa också, det hade tydligen ingenting med Stefan att göra! Andra inlägg där hon bl.a. outade en Flashbackanvändare har raderats.

Här är alla inlägg från Citronblomma06, läs själv!
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1236428

Totalt 9 gjorda inlägg i Flashback, samtliga i denna tråd, under sammanlagt 2 på varandra följande dagar. Därefter dödstyst.
Citera
2020-05-18, 20:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här måste ju försvaret vara väldigt intresserade av att ta upp.

Om jag inte minns helt fel så avböjde NFC å ta upp det här.
Varför ville dom inte rota i SDs dator?

Som jag minns det så fick man ta till plan B, en intern dataexpert.
Alltså en lokal sådan, "Kalle på hittegods är vist duktig"

Kan man förvänta sig att han är lika kunnig?
Han va ju ända plan B, som jag har förstått det i alla fall.

Jag tror att han sa att han hade jobbat tretton år med IT, därefter gått utbildning för att bli IT expert inom polisen och där hade han arbetat i 8 år. Tror inte man kan kalla honom "Calle på hittegods".

Däremot är det intressant varför NFC avböjde att göra analysen.
Citera
2020-05-18, 20:54
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronblomma06
SD var en mycket omtyckt och engagerad person i Västerås. En ganska vanlig kille.

Tjaa, undrar om Örebro har samma intryck av denna rediga grabb...
"Mannen" som gav otroheten och narcissismen ett ansikte.
"Mannen" som återigen skall rannsakas.

Jag hoppas innerligt att även Hanna Davidsson åter fastnar i juridiken garn.
Hon har svaren på frågor hon konsekvent undvikit.
Citera
2020-05-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronblomma06
Absolut! Enligt LW var det här en man som uppvaktade henne ganska intensivt. Han har uttryck till henne att han gärna ville inleda ett förhållande med henne men tyvärr var inte känslorna ömsesidiga.

Har inte denna man granskats av polisen och avförts i utredningen??
Citera
2020-05-18, 21:24
Medlem
Jaha ja, då kör vi igen då..!

Att SD inte är ute och letar burkar sedan han släpptes beror antagligen på att han visste att det skulle komma en överklagan och han spenderar varje minut åt att lusläsa allt om fallet på Flashback och FUP för att hitta alla kryphål han kan finna. På nåt vis får jag känslan av att han egentligen skulle vilja företräda sig själv i rätten...

Jag är nästan säker på att den 11e maj var ett rent genrep för att se om hans plan för den faktiska morddagen skulle hålla samt att bädda lite för andra tänkbara gärningsmän genom att så frön hos polisen angående mystiska gestalter som varit sugna på mobiltelefoner. I synnerhet kvinnors mobiltelefoner ?
Han klockade säkert sig själv och varje minut var av betydelse.

Är det nån som har koll på hur hans dator betedde sig den kvällen (11e) med aktiviteter VS icke aktiviteter?
Går det att jämföra tidsaspekterna (oberoende på VILKEN tid på kvällen/natten) som Lena var ute och "hallå:ade" honom på fredagen tills att nästa kontakt mellan henne och SD som skulle kunna matcha tidsspannet för själva mordnatten?
Givetvis finjusterades tidsförloppet efter utövat genrep och möten med hundägare osv.

Minns jag fel eller hade han inte tom placerat ut en cykel på cykelbanan som skulle ha varit stulen sedan tidigare och som han även ringde till polisen om under helgen? Även där fanns väl säkert en genomtänkt tanke som ingick i planen.
Citera
2020-05-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stämmer, det var Therese Johansson som uttryckte ungefär vad du skriver, men visst påsmannen är ju inte avgörande för den friande domen men kommer att skvalpa med till HR om nu inte Hiding & Johansson lyckas trolla bort honom.

Vi får verkligen hoppas på att den "cliffhanger" som Hiding bjöd på i och med att de vill vänta till den 17/6 för att komma in med sin komplettering håller vad Hiding i princip lovar.

Påsmannen går nog inte att trolla bort. Han finns där i papprerna som en diffus vålnad, och så lär det nog förbli.
Skulle inte förvåna om det var någon annan i geocacharswingerssvängen som var på väg hem efter lite vänstrande o därför inte träder fram.

Sedan är det lite lurigt med hur det skall tolkas att åkl äskat på att få tid med komplettering till den 17/6, vilka förväntningar man kan ha avs det.
Kan det handla om beställda analyser som förväntas bli klara då?
Eller bara om nån krass fördröjning pga ledighet/sjukdom/corona etc?

Det lär visa sig.
Kanske blir det bara en ”Cliff Barnes” av allt.😐
Citera
2020-05-18, 21:29
Medlem
Finns det nån som känner folk som letar kåk i Hjärsta och har sug på att lämna bud på S kåk? Han kanske är redo att sälja?
Det vore bäst för alla barnen.

Est*er har skrivit igen. Gör ont i ens hjärta att läsa, men S skulle väl fnittra...
www.bildtagg.se/bild/z4z3ak307kh8hu0jkba6ktil
Citera
2020-05-18, 21:53
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Polisen läser inte tråden 24/7 som Du säger. De har säkert bekanta/andra hjälpsamma som hjälper till att sovra vad som kan vara av intresse i tråden och tipsar.

Det står klart o tydligt i PUG "Mordbibeln" att polisen även skall följa olika sociala medier och forum, så som Flashback.
Polisen har ofta stor nytta av vad som skrivs här, så dom följer nog väldigt noga i alla fall i början av en utredning. Flashback missar dom absolut inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in