2020-05-18, 16:06
Medlem
FrankIsBacks avatar
En annan meningslös sak som vissa nördar kanske vill veta är:
att Åsa Hiding har semester och är åter den 22:e Maj.

Har hört att hon testar "Geocaching" i Örebro med Mikael Nykvist.....

Skojja bara...

Men det är sant att Hon har semester just nu.

Som sagt, meningslöst nörd-info.
Citera
2020-05-18, 16:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tvärtom tror jag.
Åklagarna läser naturligtvis här.
De kommer att ta fram nya utredningar från data-forensikern som exakt bevisar att cache-minnet kan uppdateras automatiskt utan åtgärd från någon användare, eller från en användare på distans.

Varför skulle någon sätta sig vid datorn ett ögonblick mitt i natten, öppna en webbsida och sedan inte göra något mer?
Det är också lite orimligt.

Kan vi lämna den diskussionen nu och vänta tills vi får se resultatet i Hovrätten?
Ja vi får hoppas att både åklagare och försvar läser här. Det som oroar mig är "data-forensikerns" kompetens, spekulationen om att cachehändelsen 23.34 skulle kunna ha med "synkning tll Drive" att göra låter inte alls bra. Sådana spekulationer gör man inte om man har någon slags koll.
Citera
2020-05-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det fetade. Åklagaren måste tro på fällande dom. Annars får denne inte ens väcka åtal överhuvudtaget.

Så det säger sig självt att åklagaren trodde på fällande dom i Tr.

Du har rätt i det du påstår.
Vet du när en åklagare åtalades för olovligt åtal senast?
Vad säger du om jag påstår att det hände, 1947, senast, inte så
vanligt förekommande
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja enl lagboken så är det så. Men som bekant; allt görs ej alltid by the book. Och står det inte att en åkl måste vara övertygad om att bevisningen räcker till fällande?
Hursomhelst: givetvis hoppades Hiding på fällande dom, hon trodde nog också på det. Men, tror jag, hon var sannolikt inte övertygad om det.
Har tidigare skrivit att Hiding genom stormningen av SD:s hus och gripandet av HD genom chockverkan hoppades få fram avgörande uppgifter/erkännanden (teori).
Då det inte blev så hade hon hamnat i rävsaxen och fick gå till åtal med det hon hade. Med känt resultat.
Tycker att Hoppsanns inlägg nedan är ganska talande. Begrunda punkterna. Tyder de på en åklagare som är helt övertygad om att sitta på en konklusiv bevisning som med marginal undanröjer alla rimliga och orimliga tvivel?
Eller känns det måhända som att åklagaren är fullt medveten om den överhängande risken att det stolta FUP-skeppet kommer att haverera vid sjösättning och därför vidtar garderande åtgärder?
Your pick.
Jag tror att det är en avvägningsfråga hur mycket som ska utredas och hur länge utredningen skulle fortsätta. Antagligen finns det mycket som kan utredas ännu mer. Men åklagaren tyckte att det hon hade skulle räcka till en fällande dom. För säkerhets skull så fortsatte hon ändå utredningen.

Andra fall läggs ner därför att allt som kan utredas redan har utretts. Det går inte att komma längre. Om det inte finns något mer att utreda så är det inte mycket att göra. I det här fallet tycker jag att det verkar som om en hel del kan utredas mer än vad som redan har gjorts. Därför tror jag inte utredningen avslutas i första taget om inte SD döms. Mina spekulationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det jag fetat, ja det blir jävligt intressant. Jag tror inte åklagaren kommer vilja peta i det, däremot försvaret i synnerhet om de läst här de senaste två-tre veckorna

Det här måste ju försvaret vara väldigt intresserade av att ta upp.

Om jag inte minns helt fel så avböjde NFC å ta upp det här.
Varför ville dom inte rota i SDs dator?

Som jag minns det så fick man ta till plan B, en intern dataexpert.
Alltså en lokal sådan, "Kalle på hittegods är vist duktig"

Kan man förvänta sig att han är lika kunnig?
Han va ju ända plan B, som jag har förstått det i alla fall.
Citera
2020-05-18, 16:16
Medlem
Reimers avatar
Då har vi en godbit att se fram emot till hösten då, tror knappast att HR hinner ta upp målet innan semestrarna så någon gång i slutet av augusti eller början av september kommer allt att braka igång igen.

Det är min gissning angående när målet kommer att avgöras.

Therese Johansson har uttalat sig i alla fall angående vad som kommer att göras.

Citat:
Åklagarna kommer också att lägga fram kompletterande bevisning. För det har de begärt anstånd till 17 juni för.

- Vi kompletterar förundersökningen i vissa avseenden. Det går alltid att bli tydligare, säger kammaråklagare Therese Johansson.

https://www.na.se/artikel/just-nu-friande-domen-i-hjarstamordet-overklagas

Med tanke på att deras förra upplägg sågades totalt av TR så kan hon nog inte ens ana hur tydlig hon och Hiding måste bli men de har ju fått facit i hand och vet ju exakt vilka luckor som måste täppas till för att inte nästa rättegång slutar på samma sätt som den som varit.

Vi får se vad den komplettering som utlovats innehåller, förhoppningsvis något med substans, det räcker med skvaller nu.
Citera
2020-05-18, 16:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Ja så har jag också uppfattat det, typ plan B alltså.
Citera
2020-05-18, 16:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Jag tror att vi kan vara säkra på att åklagarna ser till att det inte råder några tvivel om vad som kan ha skapat uppdateringen i cache-minnet. En "second opinion" från en annan expert till exempel.
Citera
2020-05-18, 16:20
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Tvärtom tror jag.
Åklagarna läser naturligtvis här.
De kommer att ta fram nya utredningar från data-forensikern som exakt bevisar att cache-minnet kan uppdateras automatiskt utan åtgärd från någon användare, eller från en användare på distans.

Varför skulle någon sätta sig vid datorn ett ögonblick mitt i natten, öppna en webbsida och sedan inte göra något mer?
Det är också lite orimligt.

Kan vi lämna den diskussionen nu och vänta tills vi får se resultatet i Hovrätten?

Tror du inte ÅKL:are och domare har annat att göra än att vara på Flashback, som alla hobby-jurister, hobby-advokater, hobby-utredare, hobby-poliser, hobby-domare, som är här 24/7,
Dagens skratt....
Citera
2020-05-18, 16:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tror du inte ÅKL:are och domare har annat att göra än att vara på Flashback, som alla hobby-jurister, hobby-advokater, hobby-utredare, hobby-poliser, hobby-domare, som är här 24/7,
Dagens skratt....
Varför drar du in domare när du citerar mitt inlägg?
Jag har inte skrivit ett ord om att de skulle kolla på Flashback.
Citera
2020-05-18, 16:42
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Felaktig har jag inte skrivit.
Det är en tolkningsfråga.
Vi får se hur hovrätten tolkar bevisningen.
Tingsrättens tolkning liknar mer något som försvaret skulle skrivit ihop.
Har du ens läst domen?

Självklart har jag läst domen, en mkt välskriven dom, som inte har att göra med varken osämja eller pekpinnar.
Citera
2020-05-18, 16:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför drar du in domare när du citerar mitt inlägg?
Jag har inte skrivit ett ord om att de skulle kolla på Flashback.
Det är väl i och för sig inte omöjligt att domare läser här i tråden. Så här skrev Rubar i ett inlägg 2020-03-08:

...och så här skriver sedan Örebro tingsrätt på sid 16 i domen 2020-05-06:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in