2020-05-18, 21:17
Medlem
Drullknulls avatar
Hmmm, tydligen hade december 1993 fler dödsfall än april 2020. Betänk mindre befolkning, vad var det som var så dödligt då?

För att få perspektiv vore det najs att få se dödstal för månader efter andra världskriget och framåt.

Källa
Citera
2020-05-18, 21:18
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det ingår ju i Sveriges plan att ta sina dödsfall i början.

Jag förstår inte vad de andra länderna har för plan, om de har någon plan.

Skitsnack!!

Viruset är betydligt dödligare än vad FHM gissade. De trodde eller hoppades i mars att dödsfallen skulle bli ca 700 st. Idag har vi 3 700 och det lär väl bli runt 5 000.

Planen som de andra länderna har är att minimera smittspridningen vilket Sverige inte har gjort.

Ex. Öppna after-ski och restauranger, Mello med 30 000 i Friends Arena, resor till smitthärdar i Alperna, inga beredskapslager, få IVA-platser, mycket få testningar, etc. etc

De andra länderna har en plan Sverige har Tegnell. Gud hjälpe oss.
Citera
2020-05-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Någon sorts omvänd försiktighetsprincip?!

Vi ska vara mycket försiktiga med att vidtaga skyddsåtgärder mot okända/nya hot innan vi vet att de verkligen är farliga. Så vi slipper skydda oss i onödan. Typ så?

Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad...

Sedan beror det såklart på situationen (vilket hot och vilka åtgärder det gäller).
Jag tycker som sagt inte att lockdown är speciellt försiktigt.

Det här med att stänga ner hela länder är något som Kina hittade på nu, och resten hakade på. Vad det får för långsiktiga effekter på landet och virusspridningen är okänt territorium.
Citera
2020-05-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du har en poäng men jag tro i dessa tider så har inte Ryssland så mycket att säga till om. Så jag tror inte ens Ryssland bråkar om det om jag ska vara ärlig.

Putin bryr sig kanske inte i just denna fråga.
Citera
2020-05-18, 21:22
Medlem
Citat:
Jag tycker som sagt inte att lockdown är speciellt försiktigt.

Det här med att stänga ner hela länder är något som Kina hittade på nu, och resten hakade på. Vad det får för långsiktiga effekter på landet och virusspridningen är okänt territorium.

Jag håller faktiskt med.
Och det kan leda till farliga följder.
Kan man kräva lockdown för nya osäkra sjukdomar med?
Och att stänga ned länder och ekonomier när vi VET att just ekonomier av styrka behövs för att rädda liv i sjukvård och äldre i äldreomsorg kommer riskera bli en farlig återkommande företeelse.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Finland har fått igång en inhemsk produktion av andningsskydd till befolkningen nu utöver beredskapslagren. Den ska prestera lika bra som en "kirurgmask" läser jag på is.fi. Den kallas folkmasken eller nationalmasken kanske är mer rätt översatt.

För övrigt, jag var och handlade i Finland nyligen. Affären hade gratis engångshandskar åt alla kunder vid ingången och personalen hade visir/munskydd.

Alla kunder jag såg i affären hade tagit på sig engångshandskar som erbjöds. Men jag som inte uppfattat det stod där som ett fån utan handskar, eftersom jag inte är van med det i Sverige.

Lite reflektioner från grannlandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Inte många i riskgrupp som håller med dig kan jag säga
Fan så fint att gå runt i Norge eller Nya Zeeland nu med ett par nya smittade om dagen och noll döda dvs i princip riskfritt att flanera på gator och torg och må gott så länge man fortsätter hålla avstånd och dylikt.
I Sverige? Ren terror. Smittan finns okontrollerat bland oss och såvida du inte sitter i karantän i 2 år så lär du till slut få det.
Kanske Nya Zeeland, för de är så unikt isolerade.

Jag är 100% säker på att tyskar är mer rädda för COVID-19 än Stockholmare.
Citera
Medlem
Citat:
Det ingår ju i Sveriges plan att ta sina dödsfall i början.

Jag förstår inte vad de andra länderna har för plan, om de har någon plan.

Problemet är att det inte kommer någon ”sedan”.

Eller fantiserar Giesecke och Tegnell ihop ett scenario där testerna inte längre fungerar och dödligheten är högre?

I andra länder så screenar man för minsta lilla symtom idag, flera 100k tester i veckan. Lycka till att det är någon ”andra våg” där. Får dock ge en eloge till Regeringen som lyckas lura er så här.
Citera
2020-05-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ingen gör reklam för att suga i sig Corona heller.
Cigaretter säljs i varenda affär från norr till söder. Reklam i olika sammanhang säljer cigaretter.
Att avböja ansvaret för 10000 döda varje år i rökning med svaret att msn väljer rökning själv är minst lika mycket folkmord som ni hävdar Corona är.
Empatilöst dessutom.

Återigen - två helt olika saker. En risk kan du faktiskt välja bort - rökning.

En risk kan du inte välja bort - Corona på väg till jobbet eller på jobbet.

Milsvid skillnad.

Antagligen också varför FN har gjort sig besvär att prata om att stater skall bekämpa nya dödliga smittor och skydda medborgarna från den. Att medborgare har rätt till skydd från pandemier. Att det är statens ansvar. För det är i princip omöjligt för en vanlig medborgare att skydda sig själv, om man lever i en stat där det sprids fritt.

Det är annars som att säga att ja, du kan ju sitta och skydda dig själv i din lägenhet, om ryssen invaderar.

Vissa saker har staten ett ofrånkomligt ansvar för, av en anledning. Skydd vid pandemi och krig, är sådana saker där staten har ansvar. Det går inte att delegera det till medborgarna. (Hur mkt man än försökt med det nu, i Sverige).
Citera
2020-05-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du har lyckats missa det alltså?
Det förklarar en hel del.

De vill rädda liv och vinna tid genom att stoppa smittspridningen.

Sedan, när man har kontroll på smittspridningen, öppnar man försiktigt upp tillsammans med aktiv testning/smittspårning/isolering.

Ungefär så. Förstår du nu?
De vill alltså fördröja smittan så mycket som möjligt, och lockdown ska minska virusets utbredning så mycket, att det därefter går med mindre hårda åtgärder?

Och så gör man så tills det kommer vaccin, oavsett hur lång tid det än tar?
Citera
2020-05-18, 21:28
Bannlyst
Svärje 18 maj Anno 2020

Huvudrubriker i de största tidningar i tur och ordning.

DN:
- Lilla hjärtat var undernärd och tunnhårig (ojojoj)
- Lilla hjärtats familjehem: ”Jag tänker på hur hon måste ha lidit” (ojojoj)
- (samt ett par till rörande samma ämne)
- Här byggs gravfack för att kunna ta hand om alla döda (ojojoj)
- Macron och Merkel vill satsa 5.000 miljarder på återuppbyggnad (ojojoj)
- Hårda regler när krogar i Rom öppnar igen (ahaaaaa)
- Obama kritisk till USA:s strategi (jasså)
- Bluffabriken fortsätter – utredningen står stilla (åh fan)

Expressen:
- Larmet inifrån: Djuren på Skansen blir plågade
- Coråna Svärje: Regeringen utesluter
inte skattehöjningar
- Riskgrupperna kan få förebyggande sjukpenning

AB:
- Han kastas ut från privata lyxklubben efter sexskandalen (usch då)
- Kvinnan ’mår väldigt dåligt’ efter sexköpet (men för i helv..)
- Prinsparet bryter – raderat Paolo (fasike)
- JUST NU: Liftanläggning öppnar (ähhhhhhh)
- Skattechock väntar efter coronakrisen (scheize)

Detta samtidigt som i svärje dör det motsvarigheten till över 400 personer per dag jämfört med Italien när de var alla instängda hemma och bara levde i skräck. Och i svärje dör dessa personer sedan flera veckor tillbaka. Och det mesta tyder på att det kommer fortsätta en lång tid framöver, trots allt hokus pokus.

I länder som Italien och Spanien & co fanns det nog inga andra nyheter är de relaterade till blod och tårar.
I svärje är Paolos sexliv mycket mer intressant.

Just nu tror jag att det eventuellt bara är i Nordkorea som man kan hitta sämre människor än de som bor i detta land.
Citera
2020-05-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Så... Danmark och Norge har haft lockdown och använder sig av dåliga tester?

Och antikropps-tester kan vi helt räkna bort, siffrorna är för pcr-tester.

Inget av de länder jag nämnde har haft en speciellt hård lockdown, förutom landskapet, tillika ön, Ösel i Estland. Där fick de en tidig epidemi pga besök av italiensk volleyboll-lag.
Jag tror att Norge och Danmark har använt de tester som finns till buds, helt enkelt, med de brister de har. Jag tror inte att de har bättre kvalitetssäkring än Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in