2020-05-18, 21:12
Avslutad
Hur ni orkar diskutera detta är för mig en jävla gåta, hur fan orkar ni? VEM BRYR SIG?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Äntligen, en tänkande människa!

Det som blir intressant att diskutera är varför Sverige har så höga dödstal utan speciellt utbredd smitta (om nu så är fallet)

Jag är rädd för att vår äldrevård har varit sämre rustad än vad många av oss befarat.
Och det har kostat många onödiga liv.
Den skammen är det många som ska dela på.
Det är i sanning en skam för oss svenskar.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Och inte vill ni åka till Estland heller:
The blacklisted nations are:
Belarus.
Belgium.
The Russian Federation.
Sweden.
Turkey.
The U.K.

Tack för den info. Jäkla dumma Estland. Tänk vad dumma dom är emot Svenskar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Alla som exponeras blir inte ens sjuka.

Exakt. Inte ens bland de äldre äldre..
Citera
2020-05-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Usel förklaring!
Då kan ju heroin vara tillåtet med eftersom man väljer.
Och du väljer väl om du vill gå ut och exponera dig för Corona med i sådana fall.
Passiv rökning har du aldrig hört talas om?

Så, du accepterar massdöd som lagligt bara det finns ett inslag av frivillighet i ett beroende?
Empatiskt av dig. Verkligen...

Nej. Eftersom Corona är osynligt kan du inte välja bort det. Det du inte ser kan du inte aktivt välja bort.

Eftersom det inte finns lockdown eller medborgarlön, ELLER ens den utlovade smittskyddspengen för riskgrupper kommit, så måste man arbeta för överlevnad, alltså utanför sitt hem, medan ett virus sprids fritt i samhället. Ett virus som STATEN släppt in och låter spridas.

Du väljer inte att suga i dig coronavirus som du suger i dig heroin. Coronavirus går in i din kropp av sig självt, genom dina luftvägar.

Dina liknelser haltar värre än en grosshandlarhäst på 1800-talet....

Citera
2020-05-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tack för den info. Jäkla dumma Estland. Tänk vad dumma dom är emot Svenskar

Estland kommer inte säga nej till ryssen.
Balter är vana att kröka ryggen för den ryska björnen.
Citera
2020-05-18, 21:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Eller att antal döda inte korrelerar med restriktioner om restriktioner inte korrelerar med antalet smittade?
Jag föreslåratt du tittar på våra nordiska grannar.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
AndersTegnell i en radiointervju med BBC World:s "Hard talk":

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cszc1s

Tegnell säger att vi nu ligger på 80 döda/dag i snitt och att vi tidigare legat på 100 döda - så det är ju bra...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Äntligen, en tänkande människa!

Det som blir intressant att diskutera är varför Sverige har så höga dödstal utan speciellt utbredd smitta (om nu så är fallet)

Den främsta förklaringen är ju dåligt fungerande äldreomsorg. Sedan är det ju fortsatt små tal vad gäller dödssiffror i hela världen. Det är ju inte alls på samma nivå som exempelvis vid Asiaten, då det var mycket lägre befolkningstal.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Estland kommer inte säga nej till ryssen.
Balter är vana att kröka ryggen för den ryska björnen.

Du har en poäng men jag tro i dessa tider så har inte Ryssland så mycket att säga till om. Så jag tror inte ens Ryssland bråkar om det om jag ska vara ärlig.
Citera
2020-05-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej. Eftersom Corona är osynligt kan du inte välja bort det. Det du inte ser kan du inte aktivt välja bort.

Eftersom det inte finns lockdown eller medborgarlön, ELLER ens den utlovade smittskyddspengen för riskgrupper kommit, så måste man arbeta för överlevnad, alltså utanför sitt hem, medan ett virus sprids fritt i samhället. Ett virus som STATEN släppt in och låter spridas.

Du väljer inte att suga i dig coronavirus som du suger i dig heroin. Coronavirus går in i din kropp av sig självt, genom dina luftvägar.

Dina liknelser haltar värre än en grosshandlarhäst på 1800-talet....

Ingen gör reklam för att suga i sig Corona heller.
Cigaretter säljs i varenda affär från norr till söder. Reklam i olika sammanhang säljer cigaretter.
Att avböja ansvaret för 10000 döda varje år i rökning med svaret att msn väljer rökning själv är minst lika mycket folkmord som ni hävdar Corona är.
Empatilöst dessutom.
Citera
2020-05-18, 21:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det är flera problem här, ett är att regeringen inte har rätt att gå emot FHM enligt lagen, vilket normalbegåvade hade förstått vara ett problem i januari eller tidigare (det kan inte vara första gången det sker en pandemi i svensk historia). Ett annat är att sossarna inte ger ministerposter till kompetenta personer och har heller inte förmågan att skicka ut dem när de visar brist på förmåga.

- Vilka möjligheter har regeringen att avskeda Anders Tegnell när har uppenbarligen missköter sitt arbete?

Citat:
Visst men alla är beroende av import över gränserna. Mer än hälften av världens kända naturtillgångar finns i Kina och Ryssland samt några centralasiatiska -istans.

- Sverige hade kunnat vara självförsörjande i mycket större utsträckning än idag. Vi hade kunnat vara mycket mindre beroende av petroleum, ifall vi hade satsat stort på atomkraft. Med atomkraft hade stora pengar kunnat stanna i Sverige. Mellanösterns oljeshejker hade fått mindre pengar. Oljeshejkerna kan tacka Miljöpartiet för att Sverige har förblivit beroende av deras petroleum.

Beträffande nödvändiga importvaror, så kan man bygga upp ett lager.

Beträffande import från centralasiatiska -istans, så kan vi genast avsluta importen av "ensamkommande flyktingbarn". Låt familjerna behålla sina egna "barn".

Citat:
Ja men det är också enklare att observera och bevisa. Det är svårt att bevisa att FMH visste att det smittade mellan människor när Tegnell påstod att det inte gjorde det även om alla normalbegåvade fattade att drygt 70 bekräftade fall innebär att det smittar mellan människor.

- Ditt resonemang leder till frågan: Är Anders Tegnell normalbegåvad?

Citat:
Eventuellt rusningar på börsen, rån och länsningar av bensinmackar vilket skulle krippla hela samhällsstrukturen.

- Är epidemin orsak, eller bara utlösande faktor för någonting som skulle ha kommit ändå?

Kan man förebygga kriser på börsen genom att ha en gediget sund ekonomi? Kan man förebygga rån genom att ha en befolkning som inte har kriminella tendenser? Det mesta av buset i Sverige kommer utifrån. Denna importerade brottslighet kan vi klara oss bra utan. Ett massivt utvisningsprogram skulle göra Sverige gott. Omvärldens överbefolkning kan hanteras med preventivmedel istället för att pumpa överbefolkningen till Sverige. Beträffande tillgången på bensin, så har Sverige tidigare haft beredskapslager med bland annat bränsle. Dessa hade kunnat fungera som en trygghet.

I ett Sverige som är rustat för kriser, så behöver myndigheterna inte längre undanhålla känslig information från medborgarna.

Citat:
Dagen då du inte kan köpa bensin på macken är i princip dagen då polisen inte rycker ut när någon skjuter dig. Sen går det fort.

- Jag själv behöver aldrig besöka macken (cyklist). Men jag vill gärna att polisen har bensin till sina bilar. (Men jag bor inte mångkulturellt, så det är sällan som polisen behöver komma hit.)

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker i alla fall att det känns som en befrielse att redan ha haft det, tillsammans med många andra i Stockholm.

- Men några stupade på vägen. Vad säger du till offren? Pilutta?

Citat:
Flockimmunitet eller ej, det krävs dubbla foliehattar för att inte tro att det kommer vara en fördel i höst/vinter, att en andel av oss redan har haft det.

- Det kan vara en fördel att många har haft sjukdomen. Men det är en nackdel med många som fortfarande bär på sjukdomen. Hur avlägsnar man stora mängder smittbärare när hösten kommer? (Med en befolkning där många har haft sjukdomen, så finns ju risken att vissa överlevare har bestående skador.)

Citat:
Jag skulle inte vilja leva i den ovissheten som råder i andra länder. Att min framtid bestäms av ett ännu ej uppfunnet vaccin.

Och en allmän stämning där myndigheter, experter och åsiktskorridoren tävlar om att måla upp COVID-19 som den nya digerdöden.

- Åsiktskorridoren upprätthålls i första hand av journalistkåren. (Du får gärna skicka dubbla foliehattar ifall du anser att jag behöver det, men jag påstår att Sveriges journalistkår ljuger för medborgarna dag och natt. Kan man få en foliehatt med foder inför vintern? Ett tunt lager aluminium är inte optimalt för att isolera från kyla.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in