2020-05-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tja: "Varannan svensk har övervikt eller fetma". Om 4,5 milj skulle dö då skulle det ju ha sina orsaker..
Oklart hur många till skulle kunna dö av underliggande sjukdomar, eftersom en del av dem går hand i hand med övervikten/fetman.

Men å andra sidan. Hur många tror du skulle dö i Corona om man inte hade några som helst restriktioner?

För ALLA dör ju inte. Inte ens bland de äldre äldre.
Nej. Alla som exponeras blir inte ens sjuka.
Citera
2020-05-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ursäkta fel bild här är dagens, Sverige mest döda/befolkning i världen 18 maj.
https://i.imgur.com/Q3RGgEv.png

Då var det en bra dag internationellt då? 18 pers i Sverige ju
Vänta då till ons/tors
Citera
2020-05-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Då var det en bra dag internationellt då? 18 pers i Sverige ju
Vänta då till ons/tors

Torsdag blir knappast så höga siffror...
Citera
2020-05-18, 21:01
Bannlyst
Så hur går det för Italien? De har alltså fuckat upp sej?
Ojojoj stackars spaghettifolket.
Det var jävligt dumt att öppna upp landet. Undrar varför de inte lyssnade på Giesecke som ju har koll.
Citera
2020-05-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell till BBC: ”Det blev inte som vi hoppades”

Det gäller att väga varje ord man uttalar sig i media med guldvåg.

Såg Jan Alberg, professor i smittskydd vid Karolinska Institutet, säga i Agendan att han är väldigt osäker, undrande och NYFIKEN på att få se vad som händer i höst.

Nu går siffrorna ner, men vad som händer i höst - det vet man inte än. Så det skulle man också kunna vrida till att han är nyfiken på hur många som kommer att DÖ i höst.

Sen pressade Hedenmo honom angående lättnader i restriktioner och frågade om man verkligen ska genomföra dessa ifall de leder till att folk kommer att DÖ.

Och då sa Jan att han trodde att "det var väldigt svårt att undvika det".
Citera
2020-05-18, 21:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
AndersTegnell i en radiointervju med BBC World:s "Hard talk":

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cszc1s
Citera
2020-05-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vi gör ALLDELES för lite och därmed folkmord.
Trots då att folk jobbar hemifrån, klubbar är stängda, ingen kan resa etc. Det är en ganska radikal förändring.
Räcker det? Nej absolut inte- det vi får är ett jävla mellanläge där folk blir av med jobben och pinas samtidigt som vi närmar oss toppen på flest döda i världen.

Exakt detta.

Halvmesyrer har sällan fungerat, så ej heller nu, vilket vi ju sett. Förutom dödstalen som är horribla, börjar jag nu även bli allvarligt oroad för Sveriges ekonomi framöver. Vi behöver komma ur det här dödläget, fort nu....
Citera
2020-05-18, 21:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Med tanke på de höga dödstalen var det ju naturligtvis FEL av Sverige.
Nej varför det? Man behöver ju inte strypa där det ändå inte sprids i någon nämnvärd utsträckning.
Citera
2020-05-18, 21:08
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De kommer aldrig att erkänna det, du ser ju vilken typ av ursäkter de kommer med här inne... Av typen "Grekland är ändå White Trash", "Norge har äcklig ost i alla fall" och dylikt.

Dvs. "Surt sa räven om rönnbären".
haha Exakt så Just när jag postade länken om Grekland så kom det just exakt dessa svar. Vem fan vill åka till Grekland

Tror du Regeringen kommer falla för trycket och göra stora ändringar för oro att bli utfryst i Europa/världen?

Och inte vill ni åka till Estland heller:
The blacklisted nations are:
Belarus.
Belgium.
The Russian Federation.
Sweden.
Turkey.
The U.K.
Citera
2020-05-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej varför det? Man behöver ju inte strypa där det ändå inte sprids i någon nämnvärd utsträckning.

Äntligen, en tänkande människa!

Det som blir intressant att diskutera är varför Sverige har så höga dödstal utan speciellt utbredd smitta (om nu så är fallet)
Citera
2020-05-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Och inte vill ni åka till Estland heller:
The blacklisted nations are:
Belarus.
Belgium.
The Russian Federation.
Sweden.
Turkey.
The U.K.

Grekland har jag åkt till många ggr och kommer återvända.
Men seriöst, Estland? Jag är ledsen men det rubbar nog inte världen för värst många svenskar.
Däremot får vi lägga ned båttrafiken till Estland.
Citera
2020-05-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vet inte varför jag skall svara på en fråga som du har sett svar på säkert flera hundra ggr i tråden, känns lite tjatigt.. men ok.

Jag har inte räknat på det själv men det de hade tänkt sig var väl antagligen mellan 50.000 - 70.000 människor, om man skulle upp till flockimmu och räknar med att 1% eller däromkring, kan dö.

För dig kanske det inte gör så mycket. Jag tycker det är alldeles för mycket redan nu.

Inom en vecka eller lite mindre, kommer vi ha 4.000 döda, det är sjukt många för ett litet land mitt ute i ingenstans. Vi skulle följt resten av Norden och klarat oss undan med några hundra döda max förhoppningsvis, likt de länderna, samt en vård som inte behöver skjuta upp 44.000 operationer osv. Vi är rätt körda, om man säger så...

Men 90.000 personer dör ju i Sverige varje år och jag har inte sett några fackeltåg i stan för det.

Eftersom vi inte har något vaccin inom överskådlig framtid (1,5-2år) då kan inte det rätta sättet att sköta problemet vara att skjuta det framför sig. Och hoppas på ett under.

Folk skriker nu i Finland att regeringen INTE får införa några som helst lättnader i restriktionerna. Gränserna måste förbli stängda och samhället ska gå på sparlåga. Ingen (nästan ingen) törs ställa frågan: hur länge skulle ett sådant samhälle hålla innan det kollapsade.

Även om man själv råkar ha dödsångest då kan man ju inte döma våra barn och barnbarn till döden bara för det.

Man får helt enkelt acceptera livets gång. De gamla och sjuka dör. Så är livet. Vore väl tragiskt om det var tvärtom barn och medelålders som dog av Corona och bara de gamla och sjuka blev kvar?
Senast redigerad av sno 2020-05-18 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in