2020-05-18, 19:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det räcker alltså? Det är ju nästan noll och intet. Tar han fel på person är det kört.

Du har betydligt högre krav på SE för att få honom avfärdad.
Tar fel på person?
Citera
2020-05-18, 19:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag har varit inne på det tidigare att NF's observationer den där kvällen haltar rätt betänkligt.

Vad gäller butiksanställd dvs att denne skulle ha skyltat den där kvällen och vid 23-tiden en löningsfredag, har jag svårt att tro. Eventuellt tidigare.

En annan aspekt med att skylta just på fredagen, är ju att man missar eventuella impulsköp den dagen (löningsfredag alltså). Så jag skulle inte bli förvånad att det var på torsdagen dom jobbade över. Det var inte så sent då heller. Man får också beakta att stängningstiderna var någon/några timmar tidigare då än idag)
Eftersom kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" och "har haft en oinskränt tillgång till alla delar av utredningsmaterialet" (GMP s. 19 och 20) säger:

"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.." (GMP s. 97)

Tror jag inte Fauzzi mötte Palme vid La Carterie butiken
Citera
2020-05-18, 19:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tar fel på person?
Nej jag tänkte fel.

Det räcker med att NF gissar rätt eller av någon orsak vet att AB stod där.
Citera
2020-05-18, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eftersom kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård "som studerat 15-20 000 skriftliga dokument" och "har haft en oinskränt tillgång till alla delar av utredningsmaterialet" (GMP s. 19 och 20) säger:

"Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,.." (GMP s. 97)

Ulf Åsgård tror att mördaren är CA. Du tror att mördaren är NF. Det är helt olika.
Citera
2020-05-18, 20:03
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Nej, det tror inte jag heller. Eller rättare sagt: vänd på steken, o du får fram vem som följer efter.
Citera
2020-05-18, 20:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ulf Åsgård tror att mördaren är CA. Du tror att mördaren är NF. Det är helt olika.
Hur vet du att NF och CA är helt olika som personer?
Citera
2020-05-18, 20:07
Medlem
Citat:
Jag motargumenterar avskrivning på lösa grunder. När tidsluckan finns för att han är GM.

Men: Jag börjar få en känsla för hur KP kommit fram till lösningen. Då jag börjar tro det kanske var SE. Eftersom jag ser KP som en smart man utgår jag ifrån att han kommer ha något riktigt på fötterna.

Så du menar att om KP presenterar ett mordvapen ägt av SE:s granne så kommer du hävda att SE inte är mördaren? Hur skulle du ens kunna argumentera?

Självklart så skulle en sån lösning komma med en analys om hur SE kunnat veta det han visste. Liknande den som Råstam gjorde om Quick.

Så du sätter ditt hopp till vad han sa till väktarna? Eller nej. Du sätter ditt hopp till det väktarna 2,5 månader efter mordet sa att SE sagt på mordnatten.
Du varken vill eller tror att SE är mördaren, det har du själv sagt, men jag tycker att det är underligt att du med sådan emfas ger dig in i motargumentationen.
Det är bara en reflektion som vi inte behöver fördjupa oss i.

Skandiaväktarna säger en hel del som TP tar fasta på.
Varierande klädesplagg. Allt från gråa dufflar, blå täckjackor, och kepsar med öronlappar.
”Han såg så liten ut” föranleder TP att kolla mönstringsrullarna från män födda 1929, och kom då fram till att Palme inte var så liten egentligen.
Spinner då vidare på att han såg liten ut när han låg i ursprungsläget i en position som endast mördaren kunnat se, men sedan när AH och SG rätat ut honom i sin fulla längd såg han inte längre så liten ut.
Detta vet TP med underlag från sina mönstringsrullar, men gm såg ju Palme i sin fulla längd stående.
Det är så tramsigt så jag vet inte vad jag kan säga.
När samma väktare berättar om att SE sagt att det vällde upp blod, och en person försökt med konstgjord andning, då är de inte tillförlitliga längre, utan har läst om det i tidningen.

Jag tycker att du borde läsa förhören och frigöra dig från galenskaperna. LJ i gränden som SE såg vid en huvudvridning från trappen! Vilket trams!
Ett mordvapen med hans DNA bör snarare betyda att det är planterat av någon illasinnad jävel....
Citera
2020-05-18, 20:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur vet du att NF och CA är helt olika som personer?

Nu tänkte du fel igen, hörru. Läs om.

"Det är helt olika"
Citera
2020-05-18, 20:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Är mannen i fönstret verkligen bekräftad eller är det bara en trådsanning? Vad är det som är så säkert att han såg den mannen direkt efter mötet?

NF tolkar att den man han ser bakom LOP är den man som gömmer sig i porten. Han har inte sett någon annan man på det kvarteret.

Vad är mest sannolikt då? Att NF missar en person och sen felbedömmer vem som gömmer sig i porten, eller att han såg rätt? Det är två fel NF måste göra, inte bara ett.
Bra fråga. NF berättar om mannen i fönstret i förhöret under vallning 860325. Det är definitivt en ’trådsanning’ att detta bekräftats, men jag har ingen källa. Skall kolla runt lite.

Sannolikt? Han är ju minst 100 m bort (200 m om vi skall tro honom själv!). Det är helt otroligt osannolikt att han på det avståndet skulle kunna identifiera en blå jack-man sent på kvällen. Eller hur tänker du?

Om man skall tänka lite utanför boxen så kan man i stället spekulera i om han sett något öht. Hans berättelse är märkligt på flera sätt, t.ex. att han tänker att ”nu blev Palme skjuten” och att han står och tittar 30-40s men han går inte tillbaka. Även hans andra version (vid vallningen) ger det kända tidsfelet på ca 30s till nr. 56 respektive MP. Kan det vara så att han skapar en berättelse från olika iakttagelser för att ”hjälpa” polisen?
Citera
2020-05-18, 20:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nu tänkte du fel igen, hörru. Läs om.

"Det är helt olika"
Det är två olika personer ja, men syftet med GMP är ju att visa vad GM verkar vara för typ av personlighet.
Citera
2020-05-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du varken vill eller tror att SE är mördaren, det har du själv sagt, men jag tycker att det är underligt att du med sådan emfas ger dig in i motargumentationen.
Det är bara en reflektion som vi inte behöver fördjupa oss i.

Skandiaväktarna säger en hel del som TP tar fasta på.
Varierande klädesplagg. Allt från gråa dufflar, blå täckjackor, och kepsar med öronlappar.
”Han såg så liten ut” föranleder TP att kolla mönstringsrullarna från män födda 1929, och kom då fram till att Palme inte var så liten egentligen.
Spinner då vidare på att han såg liten ut när han låg i ursprungsläget i en position som endast mördaren kunnat se, men sedan när AH och SG rätat ut honom i sin fulla längd såg han inte längre så liten ut.
Detta vet TP med underlag från sina mönstringsrullar, men gm såg ju Palme i sin fulla längd stående.
Det är så tramsigt så jag vet inte vad jag kan säga.
När samma väktare berättar om att SE sagt att det vällde upp blod, och en person försökt med konstgjord andning, då är de inte tillförlitliga längre, utan har läst om det i tidningen.

Jag tycker att du borde läsa förhören och frigöra dig från galenskaperna. LJ i gränden som SE såg vid en huvudvridning från trappen! Vilket trams!
Ett mordvapen med hans DNA bör snarare betyda att det är planterat av någon illasinnad jävel....

Menar du på fullt allvar att om man med DNA kan koppla mordvapnet till SE så är det mest troligt att någon planterat hans DNA på vapnet!?!?!?
Citera
2020-05-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bra fråga. NF berättar om mannen i fönstret i förhöret under vallning 860325. Det är definitivt en ’trådsanning’ att detta bekräftats, men jag har ingen källa. Skall kolla runt lite.

Sannolikt? Han är ju minst 100 m bort (200 m om vi skall tro honom själv!). Det är helt otroligt osannolikt att han på det avståndet skulle kunna identifiera en blå jack-man sent på kvällen. Eller hur tänker du?

Om man skall tänka lite utanför boxen så kan man i stället spekulera i om han sett något öht. Hans berättelse är märkligt på flera sätt, t.ex. att han tänker att ”nu blev Palme skjuten” och att han står och tittar 30-40s men han går inte tillbaka. Även hans andra version (vid vallningen) ger det kända tidsfelet på ca 30s till nr. 56 respektive MP. Kan det vara så att han skapar en berättelse från olika iakttagelser för att ”hjälpa” polisen?

Det kan ju också vara så att han helt har glömt var han stod när han hörde skotten, och att han bara hade hunnit säg strax över AFKg (typ nr 50). Det skulle förklara tidsglappet mellan hans promenad och LOP:s, och samtidigt innebära att han stod närmare och såg bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in