2020-05-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Så kan det vara, men då har vi en ny SE.

Japp, en eventuell "skyltfönsterdekratören" som ingen vet om.

Någon som vet om han/hon existerar, för dom går nästan alltid ut och kollar så det ser snygt ut
Citera
2020-05-18, 18:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Postade det mest för att du nämnde Sydafrika som en möjlighet, men din analys håller jag i stora drag med om. Själv började jag för femtioelfte gången titta lite mer på de tidigaste vittnesmålen från de vittnen som figurerat i media eftersom KP i samma artikel sa:

Har ni fått en tydligare bild av vad som hände?

– Vittnenas uppgifter finns i olika bilagor av utredningen. Det var en synnerligen hård mediepress under den här tiden, uppgifterna varierar en del över tid.

Edit: Det behöver iofs inte bara röra de vittnen som figurerat i media. KP kanske menar att alla mer eller mindre varit påverkade på grund av mediebevakningen.

Från det ena till det andra är TP i startgroparna för att skriva nya kapitel och Offside press värmer upp tryckpressarna för nya upplagor. Dom borde väl köra för högtryck redan nu kan man tycka. Allt annat som PU har gjort i 34 år är ju snömos enligt Mattias Göransson.

KP kan ju mena att tidningarnas information satte press på vittnen, han kanske inte avser att journalister pressade specifika vittnen. För det är ju informationen från media som ändrar minnesbilder hos vittnen. Inte medias frågor direkt till vittnena.

Man kan definitivt tolka det som att KP lagt tyngd åt tidiga förhör och skippat uppgifter som dyker upp efter ett par veckor.
Citera
2020-05-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu vill vi försöka återskapa hur PU kom fram till sin lösning, så Grandmannen kan man lämna åt sidan. KP säger att man omtolkade mordplatsvittnena och fick en ny bild av hur mordet gick till. Grandmannen är inte inblandad i själva mordet som Grandmannen i sig. Vill man ha med Grandmannen så får man leda GM bakåt till Grand sen när man fått sin bild av mordet.

Du resonerar inte som PU, du utgår från Grand, inte mordplatsen.

Det ska vara nåt som går mot gängse bild. Att Tensonmannen är GM kan vara en sån. Men det ser jag inte som en omtolkning, det är ju en lösning i sig. Men kanske. Att GM inte väntade vid Dekorima utan förföljde utanför Skandia är det som passar bäst tycker jag.

Tensonmannen måste inte vara så långt norrut, jag tror man kan justera.

Som PeoFallmo redogjort för så har AB:s kollegor med stor sannolikhet gått från bankomaten minst ett par minuter innan mordet. Det skapar då frågan vad AB gjorde dessa två minuter. Han verkar inte veta själv. Min gissning är att han väntade på eftersläntrarna. Och jag tror han då trampade i benen, att han kommit 20-30m norrut utan att minnas det är inte sensationellt.

Tänk på vad AB säger. Kollegorna från bankomaten går ifrån honom. Han tycker det är dålig stil, de väntar inte ens in honom, de går bara. Han väntar på de andra istället. Sen ändrar han sig och vill gå hem. Framför mig ser jag hur de går, AB traskar efter en bit. Stannar och väntar. Bestämmer sig för att gå hem.
Ja, men vad bevisar då det för PU? Om vi bestämmer att Tensonmannen = GM och har följt efter LOP åtminstone från La Cartiere, troligen minst från butiken Sari. Det kan väl fortfarande vara vem som helst :-/

Jag tror ju att du har rätt, men jag har svårt att se hur just det har lett till ett genombrott. Det öppnar för SE, visst, men det kan i princip ha varit vem som helst?
Citera
2020-05-18, 19:00
Medlem
Harrfenas avatar
Jag tror.....

Jag tror att när KP kommer med sitt svar så kommer oavsett vad, så kommer många att hamna
i en Depression. När allt man levt för bara försvinner.
Som efter ett OS eller Tour de France, då jag sett att folk hamnar i mini Depressioner.
Hmmm, har väl varit där någon gång jag åxå.
Citera
2020-05-18, 19:01
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Japp, en eventuell "skyltfönsterdekratören" som ingen vet om.

Någon som vet om han/hon existerar, för dom går nästan alltid ut och kollar så det ser snygt ut
Och de har nästan alltid en revolver i fickan utan att någon vet varför. Om Filter kommit på denna möjlighet kan vi ana hur det skulle låta.

Skämt åsido, det här skulle man vilja veta mer om, men jag tror inte att någon har någon information om det tyvärr.
Citera
2020-05-18, 19:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Ja, men vad bevisar då det för PU? Om vi bestämmer att Tensonmannen = GM och har följt efter LOP åtminstone från La Cartiere, troligen minst från butiken Sari. Det kan väl fortfarande vara vem som helst :-/

Jag tror ju att du har rätt, men jag har svårt att se hur just det har lett till ett genombrott. Det öppnar för SE, visst, men det kan i princip ha varit vem som helst?

Om man sen snubblar över tydliga tecken på att Tensonmannen var AB, vad har man då för GM? Jo SE.

Kan man göra en trovärdigt mordscenario efter omvärdering av vittnesmål så kan man hitta några få tydliga misstänkta, kända som okända, att titta närmare på.

Scenariot att GM kom förföljande utanför Skandiahuset öppnar faktiskt upp för att GM bara kan Tensonmannen, SE, NF eller någon som obemärkt tagit sig dit. Det är en utredningsbar begränsning av spår.
Citera
2020-05-18, 19:12
Medlem
Citat:
Och de har nästan alltid en revolver i fickan utan att någon vet varför. Om Filter kommit på denna möjlighet kan vi ana hur det skulle låta.

Skämt åsido, det här skulle man vilja veta mer om, men jag tror inte att någon har någon information om det tyvärr.

Precis, har för mig att alla gick med w/t och s/w den kvällen på Sveavägen 🤓

Är nog så att de kanske var ute och tittade på skyltningen, men det var kanske vid en annan tid.

Hade de varit kvar i butiken och sett hört något så hade det säket framkommit någongång här.

Eller är det ett av Kp:s trumkort, för några bra saker måste han ha i skrivbordet

🗄 📁
Citera
2020-05-18, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det är fel fråga "hur stor är sannolikheten att en grå tjänsteman har en laddad revolver på sig på väg hem från jobbet? ". Frågan är snarare "Hur stor är sannolikheten att Palmes mördare har en laddad revolver på sig på väg hem från jobbet?"

Viss skillnad på de personbeskrivning....
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-18 kl. 19:43.
Citera
2020-05-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag tror.....

Jag tror att när KP kommer med sitt svar så kommer oavsett vad, så kommer många att hamna
i en Depression. När allt man levt för bara försvinner.
Som efter ett OS eller Tour de France, då jag sett att folk hamnar i mini Depressioner.
Hmmm, har väl varit där någon gång jag åxå.
Haha, ja det är där som ordspråket ”osvuret är bäst” kommer att få sin innebörd.
Sedan kommer ”som man sår får man skörda”.

Jag kommer personligen att hamna i en mindre depression om de presenterar SE som ensam galning, men jag har förberett mina motargument väl, och i slutänden är jag övertygad om att jag får opinionen på min sida.
Jag är definitivt inte ensam.
Citera
2020-05-18, 19:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är fel fråga "hur stor är sannolikheten att en grå tjänsteman har en laddad revolver på sig av en slump? ". Frågan är snarare "Hur stor är sannolikheten att Palmes mördare har en laddad revolver på sig av en slump?"

Viss skillnad på de svaren.
Ja, jag förstår precis hur du tänker och så är det naturligtvis, det andra är en logisk kullerbytta, men det är hela grejen med SE som jag menar är absurd och långsökt.
Citera
2020-05-18, 19:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Haha, ja det är där som ordspråket ”osvuret är bäst” kommer att få sin innebörd.
Sedan kommer ”som man sår får man skörda”.

Jag kommer personligen att hamna i en depression om de presenterar SE som ensam galning, men jag har förberett mina motargument väl, och i slutänden är jag övertygad om att jag får opinionen på min sida.
Jag är definitivt inte ensam.

Ska du verkligen bestämma dig på förhand att argumentera mot KP om det är SE som presenteras? Har du argument som står emot om ett av vapensamlarens objekt är mordvapnet, tex?
Citera
2020-05-18, 19:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag håller med dig om att det är en rimlig omtolkning, har själv skrivit om det flera gånger i tråden.

Tensonmannen kan vara GM och då har IM fel helt o hållet.

Att AB missade både GM o paret Palme är en naturlig tolkning tycker jag också. Han var på lyset och stod säkert o tittade söderut efter sina polare. Eller nåt.

AB:s polare?

"Gänget " som IM säger att han såg?

Per Vallins ungdomar?

SE:s uppgift om LJ i gränden? Palmes blodiga ansikte? Samtalet med HO? Den konstiga klockan? Karin J:s uppgift om att någon pratade om att vända kroppen, det som SE själv beskrev att han gjorde? Jan A:s samtal med den medelålders kepsmannen?

Hur tolkar vi AD:s uppgift om samtalet? Kan inte bara strykas menar jag.

Anna H:s uppgift om personerna norr om mpl?

GM kan dock även ha följt dem från västra trottoaren eller kommit söderifrån. Däremot inte österifrån pga LJ.

Och då faller Tensonmannen.

Vi kan aldrig veta säkert, men vi kan givetvis göra ett antagande som du säger.

Om jag personligen ska gissa, vilket jag egentligen inte vill, så är 2 personer mest intressanta som jag ser det:

1. Grandmannen.
2. Tensonmannen.

Jag är helt övertygad om att AB inte är Tensonmannen. AB var aldrig så långt norrut. Bara det är en ny insikt jmf med HH:s gissning.

Jag har även mycket svårt att få in SE som Tensonmannen. Av skäl jag redovisat 50 ggr typ. Som du vet.

Om man inte krånglar till saker så förb-t hela tiden så är Tensonmannen GM och han kan vara samme man som Grandmannen. Finns många samstämmiga uppgifter i signalementet = en omtolkning. Inte bara kläder utan hela personen inkl agerandet.

Övervakade Palme vid bokhandeln och tog sig över till östra sidan på ngt sätt. Kanske gick han rakt över gatan och inte över vid AF kyrkogata? Eller så var det Grandmannen som Kerstin N såg?

Pia E har då fel.

En rätt okomplicerad lösning. En GM som agerar ungefär som förväntat. Övervakar o följer efter.

Att han struntade i att han granskades av MS vid Grand, 2-3 min, kan tyda på att han var säker på att ingen skulle kunna hitta honom efter mordet. Varför? Behöver också analyseras.

Vem var GM? Inte en aning.

Detta sammantaget är mitt försök till bidrag i diskussionen. Till att börja med.

Har det presenterats någon bild på en retro Tensonjacka i tråden, hur ser den ut?

NF anger att jackan på mannen bakom LOP var blå som baksidan på telefonkatalogens baksida, Stockholm A-M, vidare använder han uttryck som äldre och för gammal om mannen han möter.

AB skäggväxt kan ge en illusion av äldre tycker jag.

Hur får man ett sådant scenario att gå ihop, tja, då bör både AB och SE ingå i operationen.

SE kollar klockan invid Dekorimas skyltfönster, det är honom IM ser stå där, det är även SE andra vittnen ser lägga en hand på OP axel, SE får OP att stanna till i steget, SE ses även springa in på Tunnelgatan, uppgiften är att dra uppmärksamheten till sig, en illusion, dock kan skotten ha avlossats några meter bakom LOP, och där befann sig AB som inte vet om han tog några steg framåt eller bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in