2020-05-18, 15:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bara 15% i Stockholm betyder ju att det kommer smittas många mer och dö många fler.

Bara 15%?

Då kan väl inte coronan vara så farligt smittsam som det hela tiden hävdats?

Är inte den vanliga säsongsinfluensan mer smittsam, sprids fortare?

Eller?
Citera
2020-05-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Alltså, är du så korkad som du gör dig eller du bara vill att folk skrattar åt dig??

Vad är problemet med att lätta på restriktioner man haft? det görs ju nu i de länder som haft dem,
och vi har ju också restriktioner, får vi också problem??

De länder som var försiktiga och snabba har nu dödstal som är en tiondel av våra, och du lallar om deras " problem"
Idiot.

Problemet med dessa länder är att befolkningen inte har någon immunitet att prata om. När man lättar på restriktioner då sprider viruset fort, eftersom inget stoppar viruset - som det görs i Stockholm där en stor del av befolkningen redan är immun.

FYI bryr jag inte ett skvatt om någon skrattar åt mig. Det är fritt fram.
Citera
2020-05-18, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag håller med där. Jag tror vi är ganska överens i sak; att immunisering på sikt innebär en minskad risk för allvarligt sjukdomsförlopp. Att vi kanske är oense om hur lång tid det kommer att ta är ju petitesser, ingen vet med säkerhet.

Det jag reagerar på är uttalanden från Tegnell som handlar om att uppnå flockimmunitet som någon form av lösning på problemet. Jag tror att det lätt kan uppfattas som att när 60% av befolkningen smittas och R sjunker ner mot 0 så dör viruset ut. Det gör det inte (jag fattar att DU förstår det, men gemene man är ganska körd där...).
Vi är nog överens i mycket, fast riktigt så säger inte Tegnell/FHM.

Det jag hört dem säga är att man får ”någon form av immunitet”, eller ”minst sex månader”, eller att vi kommer ”klara hösten bättre” än vi skulle annars, eller att vi kan ”hålla ut” tills man kan vaccinera riskgrupper.

Det är ganska konservativa uttalanden.

Tegnell återkommer ständigt till att vaccin kommer bli en del av lösningen i Sverige.
Citera
2020-05-18, 15:09
Medlem
Detta är hur mystiskt som helst. 3712 döda totalt enligt c19.se men det är stabbigt, det sjunker inte längre på IVA utan det verkar vara +11 nya där.

Vad är anledningen till att man trycker ned dödstalen på detta sätt? Jag får forska vidare i detta "vem kan man lita på?"
Citera
2020-05-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast du vet att det är en eftersläpning som alltid kommer igen runt onsdag.

Har ju varit såhär i flera veckor, sedan med en berömda eftersläpningen som de nu har gjort om ett till 7 dagars medelvärde.

Låter nästan lite för perfekt att allting hamnar runt 60 personer och en flak kurva som Tegnell tjatade m för 2 månader sedan.

Lite för perfekt

Fast nu får ni väl ta av er foliehatten och förhålla er till fakta? Det är inte så svårt att göra det i en öppen demokrati. Ni behöver inte lyssna på företrädare för myndigheter, se själva till den fakta som finns istället.

Sverige är rankat som det minst korrupta landet i världen, så det finns ingen anledning att misstro de siffror som socialstyrelsen och FHM själva redovisar.

Sluta tjata om Tegnell eller någon annan, gå istället in och se på siffrorna:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Räkna medelvärden själva, vrid vänd hur ni vill. Sluta med ert patetiska personhat-kultur, ni är väl människor som har en förmåga att kunna tänka och räkna själva?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Bara 15%?

Då kan väl inte coronan vara så farligt smittsam som det hela tiden hävdats?

Är inte den vanliga säsongsinfluensan mer smittsam, sprids fortare?

Det där runt 1500 per år i säsongsinfluensa (någon får kolla upp det mer tydligt på wiki", medan det har dött snart 4000 i covid19 på 2 månader och det är inte slut än på långa vägar.

Ser man till överdödligheten så kan antalet döda ligga på runt 5000.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Bill Gates jobbar frenetiskt för att ta fram ett vaccin åt oss, då är väl problemet löst?
Om jag sätter en ovikt hundralapp på att forskarteamet på Oxford University lyckas få fram ett vaccin innan årets slut, är det någon som sätter emot?

Det finns massor av orsaker till att jag är villig att satsa pengarna på att det är exakt vad som kommer att ske.
Citera
2020-05-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, då har syrgasgeneratorn anlänt från Kina, knappt en månad tog det, den kom via Tyskland, då är det bara att hoppas på att oximetern som ska mäta om man behöver extra syrgas kommer snart, den kommer via Holland.

Grattis...! Berätta nu inte för någon sjukvårdsperson att Du fixat det själv, för då får Du veta att det minsann bara är läkare på Lungavdelning eller motsvarande som får förskriva syrgas (stämmer inte!), att det är livsfarligt och Du kan bli förgiftad och dö av för mycket koldioxid (tja, om Du har KOL) osv osv.

Vad har Du köpt för maskin, 3 eller 5 liters?
Citera
2020-05-18, 15:11
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast nu får ni väl ta av er foliehatten och förhålla er till fakta? Det är inte så svårt att göra det i en öppen demokrati. Ni behöver inte lyssna på företrädare för myndigheter, se själva till den fakta som finns istället.

Sverige är rankat som det minst korrupta landet i världen, så det finns ingen anledning att misstro de siffror som socialstyrelsen och FHM själva redovisar.

Sluta tjata om Tegnell eller någon annan, gå istället in och se på siffrorna:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Räkna medelvärden själva, vrid vänd hur ni vill. Sluta med ert patetiska personhat-kultur, ni är väl människor som har en förmåga att kunna tänka och räkna själva?

Annars är det Tegnell själv som säger att eftersläptningen är 3 veckor och att det brukar komma igen runt mitten av veckan.

Så ja, förhåll dig till fakta är du snäll så slipper jag läxa upp dig med dessa självklarheter.
Citera
2020-05-18, 15:12
Medlem
Tyskland går ner
+5 döda +156 fall

Måndag för en vecka sen
+92 döda +697 fall
Citera
2020-05-18, 15:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
hahahehehoho...

Du har två officiella narrativ idag -
-det kom från labbet i Wuhan.
-det kom inte från labbet i Wuhan.

Det är väl inget direkt trovärdigt alternativ som säger att det inte startade i Kina?

Kina har i ordning sagt följande,
-det startade i Iran
-det startade i Italien
-USA tog viruset till Kina under en sporttävling för miltärer.

Vad vet vi -
-första utbrottet var i Wuhan.
-Det enda P4 laboratoriet i Kina finns i Wuhan, det får forska på coronavirus.
-corona finns naturligt i fladdermöss.
-dom finns 800 mil från Wuhan naturligt.
-Man hade dessa fladdermöss i laboratoriet för att forska på viruset. USA hade hoppat av ett program några år tidigare för att det var för riskfyllt.

Vad tror du själv?

Hade viruset brutit ut i en provins där fladdermössen finns naturligt så tror jag inte någon hade diskuterat detta. Dessutom eftersom det inte finns något P4 laboratorium där.
Problemet är att det måste ha hoppat ut då från labbet för minst tjugo år sedan kanske sjuttio då den genetiska skillnaden mall Bat-Corona och Human-Corona är så stor. Vad jag vet fanns inget labb då. Dessutom som du inte förstår så är labbet i Wuhan ett samarbetet mellan Frankrike-Kina-USA och forskarvärlden är något annat än den politiska. Det finns så många antaganden som måste föreligga för att ens misstänka något sådant som du påstår. Här är några:
How many new assumptions do you need to believe SARS-CoV-2 is connected to WIV?

Quite a few! Lots of hushed up people too. Let's set out what we’ve learned in [Q1-4].

In order to believe SARS-CoV-2 i s r el ated to WI V, we’ d need to acc ept m any new i deas as true:

● that an international conglomerate of many thousands of people exists, and has been kept secret for many years.
● that the virus was intentionally made inefficient, and bad at its job of infecting humans.
● that the Chinese government either invented dozens (if not hundreds) of scientific techniques before anyone else knew they were possible.
● that China knew about coronaviruses and their utility for killing humans years before SARS-CoV-1 infected a single human.
● that this virus, which does not look anything like a lab-grown strain, was still somehow made in a lab, and then made to look like it was not grown in a lab.
● that the international conspiracy has killed, jailed, or somehow paid off the many hundreds of scientists who have worked on bat viruses in collaboration with WIV (including EHA and Duke-NUS scientists who are still very much alive).
● that Dr. Shi’s internationally well-respected research group, that has been trained and inspected by international experts from many different countries, covered something up that other Chinese scientists have readily admitted to in the past.
● that a virus that very clearly spread wider and faster to other parts of the Hubei province in China actually came from Wuhan, and skipped all the people in Wuhan, only to come back later and infect people in the Hunan wet market.
Du måste förstå att forskningen i Wuhan både stöds och även finansieras av t.ex. USA som deltar i parallellexperiment samtidigt:
4.2) Likewise, we would very likely know if the WIV had SARS-CoV-2 inside its freezers.

The work that WIV and Dr. Shi’s group has done – surveying bats for coronaviruses – is funded by the NIH here in America (at least until recently (5)). Our tax dollars are helping WIV look for bat viruses, because it is in the interest of the American people to try and predict the next pandemic.

These efforts are conducted through the NYC-based non-profit EHA, which helps track and monitor viruses in nature (110,111). It is also worth saying that Dr. Shi’s projects almost always provide duplicate samples of every bat to both Chinese scientists and laboratories in other countries (including Australia, Singapore, and Canada) (158, 159, 160). This “parallel analysis” is common practice in the field to demonstrate transparency, and it is something I myself have done on several occasions. The fact that WIV does this is great evidence for why “hiding” a virus or “keeping it for biodefense work” would be much more difficult.
Du har helt enkelt inte forskarna med dig i dina konspirationer:

https://drive.google.com/open?id=1kAHSEx9-eIyVIahczH8itHaUm9jI9WX7
Citera
2020-05-18, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja för det innebär en minskning av den totala smittspridningen. Jag tror du missar träden för skogen.

Har aldrig påstått att de inte i viss mån tar ner tal/host genererade aerosoler.

Du som klagade på mitt inlägg vilket belyser att "munskydd" gör 0 för alla andra aerosoler vilka har en halveringstid på 35-40 min eller mer.

Nyansera debatten.

Folk älskar ord som "stoppar" "hindrar" utan att se efter just vad som hindras och vad som inte hindras.

En hostning bakom ett munskydd stänker aerosoler 0-10 um (droppar det med) åt sidorna.

De flyger omkring i luften de med. För att sen lägga sig på ytor (kontaktsmitta).

Ska man verkligen begränsa smittspridningen gäller det att ta alla storlekar i beaktning.

Speciellt iom att de droppar du hindrar genom munskydd utgör 1% av aerosolspridningen genom vanlig utandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in