2020-05-18, 14:13
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vore intressant få veta varifrån du fått denna information.
Det är det man kunde misstänka ju!
En sån felchansning från FHM isf.

Ja jag förstår det men tycker inte om att avslöja privata källor. Vill poängtera att jag kan givetvis inte säga att det är så. Men källan säger antikroppar i 4 veckor och sedan så är det mer diffust.
Citera
2020-05-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Går det ner så mycket mer nu så hoppas jag vi kan öka grupper med personer till i alla fall 100 så man kan fira midsommar med familj och vänner!

Jag tror inte det går ner så snabbt som enskilda siffror kan få oss att tro.
Kommer garanterat bli två dagar med höga siffror av eftersläpning.

Däremot är det en intressant fråga hur stor skillnad det skulle bli om man lyfte samtliga restriktioner nu.
Om det skulle rusa uppåt, eller om det skulle ge marginell effekt på dödsfall.

Den typ av hypotetiska frågor som jag är nyfiken på.
Citera
2020-05-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror inte det går ner så snabbt som enskilda siffror kan få oss att tro.
Kommer garanterat bli två dagar med höga siffror av eftersläpning.

Däremot är det en intressant fråga hur stor skillnad det skulle bli om man lyfte samtliga restriktioner nu.
Om det skulle rusa uppåt, eller om det skulle ge marginell effekt på dödsfall.

Den typ av hypotetiska frågor som jag är nyfiken på.

Ja synd att man inte har tillförlitliga sifffor om ens några siffror alls från Vitryssland. Hadde varit intressant att ta del av!
Citera
2020-05-18, 14:17
Medlem
santos_devilles avatar
Vi kommer få resa runt i vissa länder i Europa i sommar
Vi kommer få hälsa på våra äldre far/morföräldrar
Friska 70+ are får vara ute mer
Minskad press på IVA
Många men ingen ökning på hur många som dör varje vecka
Kollo och barnaktiviteter blir av i sommar

Det känns så jävla nice ändå i allt detta mörker
Citera
2020-05-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Går det ner så mycket mer nu så hoppas jag vi kan öka grupper med personer till i alla fall 100 så man kan fira midsommar med familj och vänner!

Tycker inte jag!
Då tycker jag att vi skärper till det ytterligare. När vi sen kommit ner en liten bit till, så börjar vi masstester och smittspårning.
Så kanske vi har en situation som våra grannar har just nu framåt sena hösten.

Det är vad jag önskar iaf.
Citera
2020-05-18, 14:20
Medlem
Idag sa Anders Tegnell på presskonferensen att antikroppstester samlas via vårdcentraler. Men då är det inte ett obundet slumpmässigt urval. Måste ju finnas en stor bias, att de som besöker vårdcentraler har högre risk att testas positivt.
Citera
2020-05-18, 14:21
Medlem
Skönt att det minskar.
Också skönt att det ser ut att vara en nedåtgående trend.
Även skönt att sommaren kommer.
Vore skönt om det varmare vädret kommer så att man kan vara ute.
Skönt att det minskar i alla länder.
Måste vara skönt för Italien, USA och Storbritannien att kunna lätta på begränsningarna.
Fan va skönt tycker jag, tycker ni det är skönt?
Citera
2020-05-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja synd att man inte har tillförlitliga sifffor om ens några siffror alls från Vitryssland. Hadde varit intressant att ta del av!

Är det helt öppet där?

För min del är inte jämförelsen med andra länder allt jag kollar på.
Jag tror att det också finns inslag av lycklig, olyckliga omständigheter.
Samt att vi i Sverige haft en illa utrustad äldreomsorg.

Så jag hade verkligen varit galet nyfiken på att rent hypotetiskt fått veta hur det sett ut i dödsfall i Sverige mellan ett par månader lockdown, det vi nu haft/har samt alternativet inga direkta restriktioner.
Hade varit extremt intressant om det varit möjligt att fått svar på.
Citera
2020-05-18, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vet man inte hur man använder ett bilbälte så är det inte speciellt säkert heller och placerar man det fel potentiellt dödligt. Bilbälten hindrar inte heller folk från att dö om de inte vet hur man kör bil och även om de är felfria bilförare så skyddar inte bilbälten 100%.

Ingen av dessa argument är bra argument mot bilbälten och denna typ av argument är de enda som finns mot dem.

Tvärtom är det ännu viktigare eftersom det smittar både genom tal och utan symptom.

Länk till studien:

https://www.pnas.org/content/early/2020/05/12/2006874117

Lite det jag säger....

Viruset kör i 90 km/h.

Bälte är livsviktigt och bra och jag håller med att munskydd borde vara "standard" om man inte har bättre "skydd", men som bälte ger det inte ett fullgott skydd.

Ansvarsfull körning samt hålla ner hastigheten, hålla avstånd etc - är lösningen.

Håller med om aerosoler genom tal ords betoningar skickar iväg "duschar" av aerosoler vilka (till viss mån [större droppar]) "stoppas" av ett munskydd.

De filtreras inte, de stoppas. Vilket pyser lufttrycket av mindre aerosoler åt sidorna.

Utandningen åt sidorna, är dessutom uppvärmd genom skyddets åtsittande framför munnen.

Tänk dig tät kollektivtrafik, du står brevid en person med "munskydd".

Denne person har gått till jobbet trots att den är "lite krasslig" men tänker "har ju munskydd på mig".

Utandning sticker direkt åt sidorna dvs rakt emot dig, varm utandningsluft. Aerosoler 0-7 um kanske 0-10 um.

Munskydd filtrerar inte utandningsluft. Hostar någon bakom ett munskydd har du samma dusch av mindre aerosoler fast åt sidorna. Givetvis stoppas större droppar. Men fuktmolen av hosten har generöst med partiklar vilka distribueras åt sidorna.

Avstånd kan inte tummas på med hjälp av enklare munskydd.

Som sagt håller ändå med - bra att ha ett munskydd vilka filtrerar ner viss mån av tal genererad aerosol.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-18 kl. 14:29.
Citera
2020-05-18, 14:23
Medlem
Ingen bra dag för alla dem i tråden vars mun vattnas vid högt antal döda i Sverige. Antar vi får se en fullskalig comeback på onsdag när ketchupeffekten från helgen kommer dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Idag sa Anders Tegnell på presskonferensen att antikroppstester samlas via vårdcentraler. Men då är det inte ett obundet slumpmässigt urval. Måste ju finnas en stor bias, att de som besöker vårdcentraler har högre risk att testas positivt.

Blir det inte tvärt om?

Besöker du en vårdcentral för en pågående infektion har du ju inte hunnit få antikroppar?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
22 färre avlidna rapporterade jämfört med förra måndagen! Gött så!

Det ger ett 7-dagars snitt med 60 avlidna rapporterade per dag, lägsta siffran sedan 7/4.
Blekinge hade 1 nytt rapporterat fall, 1 ny inlagd på sjukhus.

I Skåne är det Helsingborg som verkar vara ett problembarn och drar upp snittet på inlagda på sjukhus. Ökning med 15 st senaste dygnet. Äldreboende som har drabbats?

5 rapporterat döda senaste dygnet i Skåne.

90 personer inlagda på sjukhus, varav 19 på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in