Citat:
Ursprungligen postat av
zirconium2020
Vet man inte hur man använder ett bilbälte så är det inte speciellt säkert heller och placerar man det fel potentiellt dödligt. Bilbälten hindrar inte heller folk från att dö om de inte vet hur man kör bil och även om de är felfria bilförare så skyddar inte bilbälten 100%.
Ingen av dessa argument är bra argument mot bilbälten och denna typ av argument är de enda som finns mot dem.
Tvärtom är det ännu viktigare eftersom det smittar både genom tal och utan symptom.
Länk till studien:
https://www.pnas.org/content/early/2020/05/12/2006874117
Lite det jag säger....
Viruset kör i 90 km/h.
Bälte är livsviktigt och bra och jag håller med att
munskydd borde vara "standard" om man inte har bättre "skydd", men som bälte ger det inte ett fullgott skydd.
Ansvarsfull körning samt hålla ner hastigheten, hålla avstånd etc - är lösningen.
Håller med om aerosoler genom tal ords betoningar skickar iväg "duschar" av aerosoler vilka (till viss mån [större droppar]) "stoppas" av ett munskydd.
De filtreras inte, de stoppas. Vilket pyser lufttrycket av mindre aerosoler åt sidorna.
Utandningen åt sidorna, är dessutom uppvärmd genom skyddets åtsittande framför munnen.
Tänk dig tät kollektivtrafik, du står brevid en person med "munskydd".
Denne person har gått till jobbet trots att den är "lite krasslig" men tänker "har ju munskydd på mig".
Utandning sticker direkt åt sidorna dvs rakt emot dig, varm utandningsluft. Aerosoler 0-7 um kanske 0-10 um.
Munskydd filtrerar inte utandningsluft. Hostar någon bakom ett munskydd har du samma dusch av mindre aerosoler fast åt sidorna. Givetvis stoppas större droppar. Men fuktmolen av hosten har generöst med partiklar vilka distribueras åt sidorna.
Avstånd kan inte tummas på med hjälp av enklare munskydd.
Som sagt håller ändå med - bra att ha ett munskydd vilka filtrerar ner viss mån av tal genererad aerosol.