2020-05-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Här är vi oeniga men det är ok, det fetade alltså, det är oenighet som driver oss framåt.

Jag anser att vi agerat helt fel av den anledningen att vi har extremt få bra alternativ kvar när vi inte agerar för att stänga in smittan vilket de som tidigt stoppat den har.
De kan bara släppa smittan fri när de vill, vi har inte alternativet att bara stoppa den när den redan spridit sig i samhället.

Detta måste vi dra lärdom av inför nästa pandemi, den kan vara "den riktiga" som faktiskt sätter vår existens på spel.

Nu verkar vi fått ett "frikort" denna gång då det visar sig att den klingar av, anledningen till det är vad vi måste ta reda på för att kunna ta nästa steg.

Är vi immuna pga högt mörkertal?
Är en stor grupp ej mottagliga?
Är det våra restriktioner som är orsaken?
Annat?

Orsaken att det klingar av nu är vad som måste styra vårt agerande, inte en förhoppning att det är den första listade anledningen, det kan vara förödande isf. om det är en felgissning.
Det är väl i och för sig så att det klingar av ungefär som man hade förväntat sig från början?

Det som är "konstigt" är snarare att man inte får positivt testsvar på så många som man trodde. Om det beror på att stora grupper i samhället (ex. barn) inte är mottagliga för viruset, eller för att testerna är för dåliga, eller för att antikroppar inte bildas hos alla, eller för att Sveriges rekommendationer har fungerat mycket mer effektivt än man räknat med, det återstår att se.

Men det som är facit på vem som klarat sig bäst, än så länge, är vilket land som har flest immuna i relation till antal döda, och vad samhällskostnaden för det är. Där blir det intressant att se vad Folkhälsomyndigheten kommer fram till, i veckan.
Citera
2020-05-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sedan igår har antalet smittfria länder växt från 15 till 18. De tre nykomlingarna är fetstilade i listan:

Montserrat
Mauritius
Belize
Suriname
Faeroe Islands
Cambodia
Eritrea
Timor-Leste
New Caledonia
Saint Lucia
Falkland Islands
Greenland
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Två dagar sedan förra uppdateringen och smittfria listan har växt från 18 till 20. Nykomlingar är Dominica och Seychellerna.

Mauritius
Faeroe Islands
Cambodia
Eritrea
Timor-Leste
Belize
New Caledonia
Saint Lucia
Dominica
Falkland Islands
Montserrat
Greenland
Seychelles
Suriname
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nya Zeeland har nu bara 45 smittade. Inte ett enda dödsfall på de senaste 12 dagarna. Och det rapporteras att befolkningen växer eftersom utlandsboende Nya Zeeländare återvänder hem och nästan ingen utvandrar längre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGqpXO/nya-zeelands-befolkning-vaxer-under-pandemin
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-05-18 kl. 12:38.
Citera
2020-05-18, 12:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Robin var väl han som jobbade som sopgubbe och som svårt sjuk blev av ambulanspersonalen tvingad att själv gå nedför en trappa när han skulle till sjukhuset.
Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var men jag har för mig att han var aktiv inom någon sport, kanske arbetade han som sophämtare?
Citera
2020-05-18, 12:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
någon spottar vid kanten utanför sim bassängen
Man får väl satt upp förbudsskyltar mot att slicka golvet då!
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Löfvén och Tegnell kommer orsaka många människors död, med corona eller utan corona:

https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Extra ledsamt då jag är norrbottning från grunden.

44 000 inställda operationer?? Vården går redan på knäna och sedan ska dessa tas hand om.. betydligt större antal än de som vårdats för covid. Helvete vad synd jag tycker om de som jobbar inom vården. Även fast det såklart säkert är betydligt lugnare på vissa ställen.

Innebär även utökade sjukskrivningar läser jag i artikeln. Vad kostar egentligen hela detta kalaset bara i vården tack vare den snabba smittspridningen vi kört med?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Vår landsfader Anders Tegnell undviker att ta ansvar för sin massmördar-strategi i BBC

https://www.bbc.co.uk/programmes/w3cszc1s
Citera
2020-05-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ står det att IVA har ökat med 10 idag. Detta är förstås oroväckande, om det innebär att den nedåtgående trenden bryts. Vad som kan tala för det är att antal nya fall inte gått ned lika mycket som IVA (även som andel av totala antalet tester). Även dödstalen har inte gått ned lika mycket som IVA.

Å andra sidan, de som dör har en stark relation till de som smittats.
Det är inte så enkelt som att 100 smittade leder till 1 död.
Finns ju lite olika faktorer.
Men allmänt: hur ser det ut med antal smittade de senaste veckor?
Har det skett nån märkbar förbättring, dvs att färre och färre fall bekräftades?
Om man kollar på staplarna ser jag att det hackar lite men överlag ser jag inte riktigt något som talar för att det skett en markant minskning av bekräftade fall. Inte en tydlig nedåtgående trend så att säga.

Med tanke på att de som smittades för ett par veckor sen är näst på tur att hamna i statistik över avlidna, tror jag inte så här på rak arm att vi kommer få en väsentlig minskning över antal döda denna vecka.
Citera
2020-05-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Sverige verkar har valt fel linje.
Kanske 5000 människor kommer att dö i onödan. Vem bär ansvaret?
Jag personligen ser ingen utväg där människor inte dör i Norge eller Finland.

Men om man skulle komma på nästa vecka att kranvatten botade COVID-19, så skulle nog Folkhälsomyndigheten ta på sig ansvaret för att de haft en onödigt proaktiv approach. För mig spelar det inte så stor roll, eftersom jag inte är någon fingerpekare och tycker att de agerar i enlighet med informationsläget idag.
Citera
2020-05-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En viss slumpmässig variation förekommer naturligtvis. Man får kanske vänta någon dag för att se om det är en trend.

Håller med, men ibland finns det tidiga tecken.
Citera
2020-05-18, 12:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast nu pratar jag om de 3-4000 som var RIKTIGT trasiga och låg inför döden.

Tror inte vi har flera 100.000 pers som håller på att dö i Sverige.
Det är 964,906 personer i Sverige över 75 år.
536,306 personer över 80 år.
263,256 över 85 år.

Det finns nog ganska gott om äldre personer som ligger i den absoluta riskzonen för att stryka med om de infekteras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
44 000 inställda operationer?? Vården går redan på knäna och sedan ska dessa tas hand om.. betydligt större antal än de som vårdats för covid. Helvete vad synd jag tycker om de som jobbar inom vården. Även fast det såklart säkert är betydligt lugnare på vissa ställen.

Innebär även utökade sjukskrivningar läser jag i artikeln. Vad kostar egentligen hela detta kalaset bara i vården tack vare den snabba smittspridningen vi kört med?

Men VARFÖR klaga? Vi har ju världens bästa sjukvård (säger vissa speciellt politiker som heter exempelvis Stefan eller Lena i förnamn).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Och att man som i USA öppnar poolen men inte omklädningsrum eller toalett. Poolen i sig måste väl vara ett av de säkraste ställena men kan befinna sig på.

Jag tror personligen att den sociala distanseringen och bättre rutiner runt handhygien räcker gott för att hålla viruset i hyfsat schack. Men det blir ju svårt i kontaktsporter. Och sedan har vi frågan hur man skall göra med publiken.

En del kommer att dö bara av det. Om de har otur.

Svårt att boxar med 2m:s avstånd eller brottas.. Men det går väl att köra utan publik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in