2020-05-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
PU verkar ha värderat om vad som händer på mordplatsen, och att det har varit en del i att hitta lösningen.

Hm, men vilket uttalande från PU bygger du det på? Jag tycker det låter osannolikt att utredningen skulle ha kommit till nån sorts nya insikter bara genom att omtolka vittnesuppgifter. I alla fall så länge det rör sig om dem vi har tillgång till.
Citera
2020-05-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Som jag nämnt tidigare fanns det en organisation som inte bara hade motiv, de hade till uppgift att mörda Palme om de bedömde att han hade koppling till Sovjetunionen som innebar en risk för rikets säkerhet.

Då hamnar du väl på ÖB och UD nivå som uppdragsgivare och en ljusskygg organisation, mer eller mindre löst knuten till den dåvarande militära underrättelsetjänsten SSI, som får göra praktiska dvs MOP?
Citera
2020-05-18, 11:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Då hamnar du väl på ÖB och UD nivå som uppdragsgivare och en ljusskygg organisation, mer eller mindre löst knuten till den dåvarande militära underrättelsetjänsten SSI, som får göra praktiska dvs MOP?
Stay Behind.
Citera
2020-05-18, 11:37
Medlem
Ett argument som de som tror på Skandiamannen som gm brukar använda att det är Skandiamannen som Nicola F ser gående bakom paret Palme.

Jag förmodar att PU kollat med Nicola F och visat bilder på Skandiamannen, Christer A och eventuellt andra intressanta personer
Citera
2020-05-18, 11:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Vittnesmål är ju inte samma sak som 100% sanning. På 80-talet var det ju dessutom inte helt säkert att man bandade allt som sas (se bara på Lisbeth).

I och med att det var olika kommissarier som förhörde olika vittnen vid olika tidpunkter (det bästa hade ju varit om det var en och samma person som pratade med alla). Så är många vittnesmål baserad på en tolkning av den kommisarie som förhörde dem.

Ju tidigare ett vittnesmål kommer in desto bättre. Och speciellt i detta fall när medietrycket var så stort. Vittnen har dessutom en tendens att ha en övertro på sig själva (och försöker hjälpa till med, ibland, en detaljrikedom som kan vara helt felaktig).

Däremot kan man räkna ut mycket baserad på sannolikhet. T.ex. om nio personer sett en man med grön mössa och en person sett en man med blå keps, är det större sannolikhet att mannen de såg de facto bar en grön mössa (däremot behöver det inte vara rätt - bara större sannolikhet).

Och så ser jag det med allt runt Grand och mordplatsen.
Ju närmare du står någon med mörkblå parkas, desto större sannolik att du ser en mörkblå parkas. Samma sak med ljusförhållanden. Det är genomgående ganska tydligt att personer nära Grandmannen och GM talar om mörkblå jacka och folk på avstånd talar om mörk rock.
Citera
2020-05-18, 11:42
Medlem
Citat:
Stay Behind.

Dom får väl gömma sig bakom ÖB och UD, vilket blir en ny tolkning av stay behind.
Citera
2020-05-18, 11:42
Medlem
Citat:
Jag önskar att alla hade förstånd nog att stryka SE och gå vidare, han är bara en bromskloss när man diskuterar honom som GM. Som du säger, den rimliga tolkningen är, av flera skäl, att NF ser Grandmannen.

Håller med, enl. IM:s vittnesmål kan det inte va SE. IM såg ju hela föreställningen innan SE kom fram till mordplatsen. SE var ju inte ens tvåa...
Citera
2020-05-18, 11:44
Medlem
Finns väl två Fauzzi-scenarier:

NF möter verkligen LOP i höjd med La Cartiere. Om det inte är ett okänt vittne bör det vara GM. Som sedan alltså passerar AB obemärkt. Men det är ju inte konstigare än att AB heller inte ser Palme passera.

NF ser AB bakom LOP men misstar sig på var. Stämmer bra med iakttagelsen av mannen som försvunnit in i porten. NF kan rimligtvis koppla samman mötet med LOP och mannen i La Cartiere-fönstret även om det är en del sekunder däremellan.

Jag är öppen för båda varianterna och tycker inte det finns någon anledning att bita sig fast vid nån av dem.
Citera
2020-05-18, 11:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hm, men vilket uttalande från PU bygger du det på? Jag tycker det låter osannolikt att utredningen skulle ha kommit till nån sorts nya insikter bara genom att omtolka vittnesuppgifter. I alla fall så länge det rör sig om dem vi har tillgång till.

Det är vad KP har antytt. Därför borde vi försöka göra likadant. Omvärdera och se om vissa omvärderingar medför att en mördare uppenbarar sig.
Citera
2020-05-18, 11:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ju närmare du står någon med mörkblå parkas, desto större sannolik att du ser en mörkblå parkas. Samma sak med ljusförhållanden. Det är genomgående ganska tydligt att personer nära Grandmannen och GM talar om mörkblå jacka och folk på avstånd talar om mörk rock.

Den som såg mördaren på kortast avstånd, om man bortser från Lisbeth Palme, var väl Anders Björkman? Han uppgav i det första förhöret att gärningsmannen bar ett mörkt och rockliknande plagg.
Jag bortser från Grandmannen i det här sammanhanget eftersom jag tvivlar på att han är identisk med mördaren.
Citera
2020-05-18, 11:55
Medlem
En sekvens i helheten är att någon väntar ut palmeparet från Grand på östra sidan Sveavägen (nära Tegnérgatan) och därefter följer paret parallellt. Frågan är (om detta är skytten) hur denna person väljer att göra när han blir varse att de tänker korsa Sveavägen? Positionerar han sig framför söderöver eller låter han de passera framför?
Senast redigerad av vonLEITZ 2020-05-18 kl. 11:59.
Citera
2020-05-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är vad KP har antytt. Därför borde vi försöka göra likadant. Omvärdera och se om vissa omvärderingar medför att en mördare uppenbarar sig.

Jag skulle i så fall kunna tänka mig att man har en misstänkt gärningsman som man sedan försöker pussla in på mordplatsen genom att omtolka vittnesuppgifter.

Har svårt att se hur ett mer förutsättningslöst omtag om vittnena skulle kunna ta något framåt. Det är mer så folk härinne försökt lösa mordet i mer än 30 år. Har inte gett så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in