2020-05-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ammunitionen säger kanske mer än vapnet då kulorna trots allt ska komma från ett parti med 5000 st tillverkade 1979. Det är ett fåtal personer som varit i närheten av kulor från den den batchen och så sent som 1986 så lär det finnas ännu färre kvar som ej är avskjutna. Vi vet att de som gjorde Mockfjärdsrånet har skjutit av 4 st och kastat 96 st i sjön (om de ej ljuger). CA har köpt 5 st från sin skytteklubb (sägs det) och CGÖ ska ha haft några och även nån polis som fått kulor av CGÖ.

Det är svårt att få in utländska gärningsmän i detta om de ej fått kulorna från någon svensk.
Jo det är en liten batch men trots allt kan det blivit en del spridning, framförallt om ammon hade ett "rykte" om sig. Men visst det är ingen random 9mm:s ammo som finns ute i stugorna...
Citera
2020-05-18, 10:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
När de placerat ut vet jag inte, men efter första "dammsugningen" efter bevis. Man sopade upp snö och skräp och la i soppåsar, men missade kulorna. Jag vet inte, men jag förmodar att polisen sökte efter kulorna redan vid mordtillfället.
Frågan är i så fall hur de riktiga kulorna försvann.
Citera
2020-05-18, 10:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Arminiusrevolvern som hittades på Markvardsgatan, skulle denne kunna ha tillhört Grandmannen, som efter att ha följt makarna Palme till mordplatsen vänt 360 grader och gått norrut på Sveavägen. Också detta fri spekulation.

Om man vänder 360 ° så kommer man tillbaks till utgångspunkten, han skulle då fortsatt söder ut.

I sakfrågan så är det kanske inte omöjligt att vapnet kan ha ingått i en konspiration i MOP. Lutar dock själv åt att Grandmannen kan vara GM.
Citera
2020-05-18, 11:00
Medlem
ännu en "mytoman" som tror sig minnas något?

https://www.helahalsingland.se/artikel/palmevittnets-sensationella-uppgifter
Citera
2020-05-18, 11:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ammunitionen säger kanske mer än vapnet då kulorna trots allt ska komma från ett parti med 5000 st tillverkade 1979. Det är ett fåtal personer som varit i närheten av kulor från den den batchen och så sent som 1986 så lär det finnas ännu färre kvar som ej är avskjutna. Vi vet att de som gjorde Mockfjärdsrånet har skjutit av 4 st och kastat 96 st i sjön (om de ej ljuger). CA har köpt 5 st från sin skytteklubb (sägs det) och CGÖ ska ha haft några och även nån polis som fått kulor av CGÖ.

Det är svårt att få in utländska gärningsmän i detta om de ej fått kulorna från någon svensk.

Nu var det väl så att den totala batchen var på ca 100.000 varav ca 6000 hamnade i Sverige så rent hypotetiskt borde kulorna kunnat härröra från någon av de ca 94.000 som sålts i länder utanför Sverige.
Citera
2020-05-18, 11:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är verkligen det rimliga att NF ser en annan man i blå jacka och att han inte ser skymten av AB? Nja, det är inte det mest sannolika

Min "omvända logik" är ett försök att förstå ett scenario som gör PU så säkra på att de är på rätt spår.
AB själv samt hans två vänner säger att AB inte gick norrut. Blå jacka var inte ovanligt. NF passerade Dekorima, det är inte jättemärkligt om han och AB råkade missa varandra.
Citera
2020-05-18, 11:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
AB själv samt hans två vänner säger att AB inte gick norrut. Blå jacka var inte ovanligt. NF passerade Dekorima, det är inte jättemärkligt om han och AB råkade missa varandra.

Jo med tanke på NF:s uppgifter om att han inte ser någon utanför banken/Dekorima så är det lite märkligt. Att fulle AB eller hans kollegor missar folk är logiskt, inte riktigt lika logiskt att NF missar någon så nära mötet på LOP.
Citera
2020-05-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Om gärningsmannen fortsatte rakt fram medans paret Palme korsade vägen. Hur många sekunder fick GM vänta in dom då? Hur långt var det ifrån övergångsstället fram till dekorima? Gm gick lite raskare tempo medans paret gick ganska långsamt samt stannade av för att titta i skyltfönster, inte bara på indiska. Fick han vänta in dom 40-90 sekunder?

När jag klockat mig själv när jag traskat Palme-långsamt från Adolf Fredriks och sen hållit förmodat GM-tempo på västra sidan är jag som GM framme vid Tunnelgatan ca 50-60 sek före statsministern.

Detta förutsatt:
- Att GM inte rört sig väldigt forcerat och iögonfallande, typ sprungit.
- Att GM inte valt att gå om paret Palme redan före Adolf Fredrik.
- Att Lisbeth inte gravt underskattat tidsåtgången för fönstershoppande av Sari-klänningar och eventuella andra stopp på vägen.

Oavsett detta bör nog uppemot två minuters försprång ses som uteslutet. Gör Inge Morelius sin iakttagelse av GM så tidigt så är det antingen inte Grandmannen han ser eller så har LOP uppehållits på vägen.
Citera
2020-05-18, 11:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo med tanke på NF:s uppgifter om att han inte ser någon utanför banken/Dekorima så är det lite märkligt. Att fulle AB eller hans kollegor missar folk är logiskt, inte riktigt lika logiskt att NF missar någon så nära mötet på LOP.
Det håller jag med om, men jag håller inte med om att det andra alternativet är mer logiskt.
Citera
2020-05-18, 11:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Som jag nämnt tidigare fanns det en organisation som inte bara hade motiv, de hade till uppgift att mörda Palme om de bedömde att han hade koppling till Sovjetunionen som innebar en risk för rikets säkerhet.
Citera
2020-05-18, 11:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
PU verkar ha värderat om vad som händer på mordplatsen, och att det har varit en del i att hitta lösningen.

Det finns alltså en möjlighet för oss att värdera om vittnesmålen och se samma sak. Men jag tycker vi inte försökt detta i tråden.

Vad är den stora omtolkningen som gör att saker förändras? Jag tror inte det har att göra med om GM springer uppför trappen, KP verkar tycka att det är självklart. Skottordningen kan inte leda till att man blir mördaren på spåren, tycker jag.

Det måste vara det som händer innan skotten. Kanske pratade GM med OP? Nja, det ska mycket till, få vittnesmål tyder på det. Lisbeth borde märkt.

Det måste handla om varifrån mördaren kom. Sen CP har man fokuserat på att GM väntade vid Dekorima. Jag tror att PU utgått ifrån att han inte gjorde det.

Då måste mördaren följa Palme på östra sidan Sveavägen. Det skulle avgränsa fallet ganska rejält. Och om man då tar NF på stort allvar så kan mördaren enbart vara Tensonmannen eller SE, så som jag resonerar.
Citera
2020-05-18, 11:20
Medlem
Citat:
och CGÖ ska ha haft några och även nån polis som fått kulor av CGÖ.

Varför skriver du nu att CGÖ hade ammunition från den omskrivna batchen på 6 000 när du tidigare postat att CGÖ's ammunition inte blyisotopiskt matchar mordkulorna?

Eller fattar jag fel?

Det fanns sådan ammunition från två olika batchar 1986

Citat:
Regeringen:
I mars 1987 inkom ett anonymt tips angående polisman A och den f.d.
militären.
I juli 1988 redovisade SKL sina undersökningar av kulor från provskjutning av vapen som tillhörde polisman A. Kulorna visade inga
överensstämmelser med mordkulorna.
I oktober 1989 övertog PU beslag som hade gjorts i tullärendet. I det
mycket omfattande materialet ingick bl.a. patroner av den typ som Olof
Palme dödades med. Blyisotopisk jämförelse begärdes. Resultaten
redovisades av SKL i mars 1990. De torde få förstås så att kulorna inte
visade någon överensstämmelse med proven avseende mordkulorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem