2020-05-18, 09:06
Medlem
Honeyflys avatar
Uppskattningen att mellan 8 000 och 20 000 svenskar kan komma att dö av coronaviruset är inte helt orimlig.
Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell till TT med förbehållet att antalet döda helt kommer att bero på hur väl vi lyckas skydda våra äldre.
Något som Sverige inte har varit särskilt bra på hittills.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y325xJ/tegnell-8-00020-000-doda-inte-orimligt

Om man räknar på ett snitt om 30 döda/dygn så kommer vi att ha närmare 10,000 döda i slutet av december, FHM strategi är inte hållbar och mängder av människor kommer att dö i onödan.
Vad tror ni ska krävas för att FHM ska byta strategi och tillämpa en nedstängning?
Citera
2020-05-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Yngre människor har dött på äldreboenden i andra länder också.
Ja? Skrev jag att alla yngre pensionärer på äldreboenden i andra länder överlever? Jag påpekade bara att vissa som är över 100 har överlevt sjukhusvård i andra länder.
Citera
2020-05-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Ja? Skrev jag att alla yngre pensionärer på äldreboenden i andra länder överlever? Jag påpekade bara att vissa som är över 100 har överlevt sjukhusvård i andra länder.

Ja. Gamla har överlevt i Sverige också.
Citera
2020-05-18, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Enda P4 labbet i Kina ligger i Wuhan.
Corona fanns naturligt 800 mil från wuhan.
Bat woman hämtade samples 800 mil iväg och tog till labbet i wuhan.

- känns rätt klarlagt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det stämmer bra med vad jag har läst, sannolikt har viruset pga slarv hamnat bland allmänheten.
Konstigt då att i jakten på patient zero så hamnar man längre och längre ifrån Wuhan.

https://old.reddit.com/r/science/comments/gk6y95/covid19_did_not_come_from_the_wuhan_institute_of/
Senast redigerad av arbetet 2020-05-18 kl. 09:13.
Citera
2020-05-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja. Gamla har överlevt i Sverige också.
Från början hände det överallt.
Citera
2020-05-18, 09:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, de där reglerna är ju bra - men hjälper inte när man som sagt möter någon i banan, och flåsar denne i ansiktet. Man tar ju stora andetag när man simmar (med ansiktet under vattnet under större delen av simtaget), och blåser ut hårt för att hinna ta ett nytt, stort andetag innan man sjunker under igen. Och det är detta som står för den mesta smittan - aerosoler i luften, från en människa till en annan som är för nära varandra.

Duscha innan ska man förstås alltid göra, det är äckligt annars, men det har ingen effekt emot coronavirusen - de lär ju dö så fort de hamnar i klorvattnet ändå. Samt att man inte andas in vatten (förhoppningsvis).
I vilket simsätt blåser man ut ovanför vattnet? Åt sidan? Vad jag vet så andas man ut under vattnet och in när man har huvudet ovanför.
Citera
2020-05-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Snyggt jobbat för att få det On Topic igen.

Har tyvärr inte läst boken.

Jag tycker det här bildspelet från Euromomo är hoppfullt.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Sveriges överdödlighet börjar vecka 13 och var sedan rejält blått några veckor men minskar sen och är nästan ljusblått vecka 19. Jag hoppas detta innebär att vi peakat. Så det är bäst alla ålätande skåningar håller sig i skinnet nu. Vi behöver inte ett nytt hotspot.

Smittan går ner av helt naturliga orsaker under sommarmånaderna för att sedan återkomma framåt höst vinter.Det är det naturliga förloppet och det finns ingenting som i nuläget talar emot en andravåg med start i höst som dessutom kommer att vara av kraftigare art än den initiala vars kraft vi nu ser klinga av.

Jämför med fördel spanska sjukans förlopp 1918-1920.Det är visserligen inte samma virus,men mycket talar för ett liknande händelseförlopp ändå.
Citera
2020-05-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du skall kanske läsa följande artiklar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v941p/lakaren-reber-zandi-62-dog-av-coronaviruset

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/lakare-sjuk-i-covid-19-har-gatt-bort/

Siffrorna är som de är.

Det är oomtvistlig fakta att oerhört få personer utanför riskgrupperna dör.

Det är bara att se efter själv i den officiella statistiken där resultatet efter två månader med detta Coronavirus finns i svart på vitt.

Antalet dödsfall utanför riskgrupperna når inte ens upp till tresiffrigt.Fakta,fakta och åter fakta som det inte kan diskuteras om..det är bara att förhålla sig till.
Citera
2020-05-18, 09:27
Medlem
siljaeuropa94s avatar
WHO behöver fler medlemsländer. Fler som vill vara med och betala. Taiwan vill in. Kan Löfven få med resten av EU och för snabbfil in i WHO för Taiwan?
Citera
2020-05-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej, det var matematikern Tom Britton. Han var tidigare en favorit bland alarmisterna i tråden då han räknat ut att 100 000 kunde dö. När han tog tillbaka det efter att verkligheten kom ifatt, blev han istället ett hatobjekt då han inte längre konfirmerade alarmisternas katastrofscenario.

Google is your friend.

Även Tegnell talade om flockimmunitet i maj:

https://omni.se/tegnell-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj/a/zGJjjb

Citat:
Tegnell: Stockholm kan nå flockimmunitet i maj

Smittspridningen i Sverige har nått en nivå där man börjar kunna se tecken på flockimmunitet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till norska nyhetsbyrån NTB.

Han tillägger dock att det fortsatt är en bra bit kvar till fullständig flockimmunitet i landet.

– Vi vet inte exakt när, det beror på hur utvecklingen fortskrider, säger Tegnell.

I en intervju med NRK senare på torsdagskvällen säger Tegnell att Folkhälsomynighetens matematiska modeller visar att Stockholm skulle kunna uppnå flockimmunitet redan under maj.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4916&artikel=7456831

Citat:
Och Folkhälsomyndigheten tror att 30 procent kommer att ha varit smittade i Stockholm den första maj.
Citera
2020-05-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Då bör väl även alla som påstod att det skulle dö 800+ om dagen nu i Maj också registreras ?
Dessa är ju dessutom fler och har haft ännu mer fel.

Javisst, inte mig emot, dock inte alls i närheten så relevant som de som kramar tegnell och hans flockimmunitet - där kan vi prata om farliga åsikter _på riktigt_
Citera
2020-05-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Funkar för mig i alla fall. Ja, visst kan man använda vodka, men jag tror inte att det är bra för immunförsvaret att börja svälja vodka flera gånger om dagen, även om det bara är en mun åt gången. Dessutom får man ju då in stora mängder socker i munnen, som ger näring åt bakterierna...

Nu visste jag ju inte hur många ggr per dag du håller på så här.

Citat:
Nyare oberoende studier visar dock på motsatsen, att Listerine inte har någon signifikant antibakteriell verkan, varken när den används som komplement till tandborstning eller på egen hand.

Min, och även kollegors kliniska erfarenhet av patienter som sköljer med Listerine, är att produkten hos vissa personer ger missfärgningar som sitter hårt och även är svåra att få bort.

Om du röker då borde du inte använda Listerin överhuvudtaget:

Citat:
Därför kan tobaksanvändare ha en ökad risk att utveckla munhålecancer vid användning av alkoholhaltiga munsköljmedel och bör därför undvika Listerine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in