2020-05-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu hoppas jag att du inte är ironisk, men jag utgår ifrån att du inte är det. Ja, jag sköljer också munnen och gurglar med Listerine. Och detta på inrådan av en läkare i läkarspalt i en tysk damtidning som jag läser. Han skrev, att så länge som viruset befinner sig i munhålan och svalget, så kan det göra stor skillnad att skölja med någon antiseptisk munskölj (han nämnde inte specifikt Listerine).

Förklä har jag inte, men en lång kappa som genast förpassas in i ett hörn och inte vidrörs mellan användningarna. Munskydd har jag inte heller, jag håller ordentligt på avstånden i stället. Borde kanske skaffa det, men känns otroligt jobbigt när FHM motarbetar och man blir nästan ensam med det (förutom asiaterna).

Du skulle hellre kunna använda ren vodka då du kunde t o m svälja vätskan för att döda bakterierna längre ner i halsen.

Listerin motverkar förresten inte plackuppbyggnad. Istället missfärgar den tänderna. Vodka har bättre effekt mot det, eftersom alkoholhalten är högre och missfärgningen också lika med noll.
Citera
2020-05-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
En sak jag verkligen skulle vilja ha är masstest av antikroppar i hela landet, det hade varit underbart om vi kunde börja fylla kontoren i skåne igen så vi kan få igång den här satans ekonomin. Även om man bara har 1000 bekräftade fall så är ju smittade bra mycket högre och många av dessa sitter ju i total onödig isolation där hemma.

Så klart det måste finnas mer än 1 000 fall i Skåne, mycket mer. Men ponera att ett test skulle ge vid handen att det ändå bara är 2-3 % som uppvisar antikroppar. Tror du fortfarande att resultatet skulle leda till att isoleringen upphörde och vardagen återgick till det normala? Eller tror du på Tegnells Stockholmsteorier även här med antikroppnivåer på 20 % ..?

Jag har förstås ingen aning men är inte alls säker på att en antikroppmätning per se skulle ge anledning till några glädjeskutt. Inte efter Spaniens resultat förra veckan.

Sen finns det ingen anledning att sitta hemma i ”total onödig isolation”. Det har aldrig varit tal om det. Och restauranger osv är fortfarande öppna, om än inte alla.
Citera
2020-05-18, 08:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nu pratar du dumt igen.Nedstängning av ekonomin skadar denna för generationer framåt.
Det finns ett skäl till att ekonomin under andra världskriget ser ut som en hejdlös ekonomisk fest i jämförelse med vad som nu har skett.

Följderna av detta kommer att bli långverkande och kommer naturligtvis påtagligt att påverka kvaliten på sjukvården i framtiden.

Världen kommer att ångra sina lockdowns.nedskärningar och hämmande rstriktioner när detta väl är över.Det står redan klart.

Det som återstår är bara att höra på bortförklaringarna faktiskt.

Jag har aldrig förespråkat en total nedstängning av ekonomin. Jag har skrivit att Sverige borde ha agerat Dag 1 i januari när Kina visade på katastrofala scener i Kina. Då skulle de ha införskaffat skyddsmaterial och börjat förbereda sig. När vi sedan visste att smittan även fanns i Iran o Italien skulle flygen ha stoppats och resenärer skulle ha försatts i karantän. Sen skulle det inte ha varit tillåtet med 499 personer. Den usla hanteringen, felaktigheter och sveket fortsätter med att man inte testar som utlovat. Där har våra övriga nordiska länder lyckats bättre och varit snabbare. Många företag är ändå
stängda eller begränsade under några semesterveckor i Sverige så de klarar det men bara för att veckorna skulle ha legat i mars så brakar det ihop alltså tycker du. Trots svaga åtgärder är ändå ekonomin kraftigt påverkad i Sverige eftersom vi är beroende av den globala ekonomin. Tror våra nordiska länder kan ha en ekonomisk fördel tack vare att de har mer kontroll över smittan. Samt att de kommer att ha sparat liv och lidande när detta är över. Förhoppningsvis har vi snart fungerande läkemedel som kan ges om fallen börjar öka igen. Så dina försök till uppläxningar imponerar inte eftersom du ser inte från 4 hörn.
Citera
2020-05-18, 08:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är patienten palliativ (vilket en läkare avgör) och vid medvetande, ska dialog med patienten naturligtvis upprätthållas hela tiden. Exakt hur patienten tilltalas vet jag inte.

Det är en smärtsam, ångestfylld död, och morfin och andra opiater kan ges. Man hamnar i dödshjälpens berömda gråzon. Opiater hämmar ju den skadade andningen..

Alla sladdar och slangar tas bort och patienten ligger och kämpar och stönar, ibland i flera timmar. Ibland hörs stönen i hela covidavdelningen, som är ung 100 kvm stor.

Patienten är egentligen helt ensam. Den vanliga kontakten och omsorgen finns inte. Patienten kan inte heller prata, om inte sk talventil sätts på tracken.

Jag har sett två palliativa covidpatienter på mitt jobb och båda hade en totalt ovärdig tillvaro.

De vanliga palliativa avdelningarna i mitt län tar inte emot covidpatienter.

Hanteringen av palliativa covidpatienter är ovärdig och en skam för Sverige. Ingen ska behöva dö så.
Man blir berörd när man ser Expressens reportage där äldre men talbara patienter som verkar hyfsat pigga avlider inom några dygn. Varför inte låta patienterna få forsat syrgas och låta dom somna in än att ta bort syrgasen och låta dom kvävas.
Citera
2020-05-18, 08:50
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kul studie. Men var är bilderna på hamstrar i munnskydd?
Det undrar jag med
Citera
2020-05-18, 08:52
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det gör den säkert. Men hamstrar har ju svårt att hålla avstånd till varandra.
Dom klarar nog inte av social distansering haha.

Forskarna placerade hamstrar som man infekterat med coronaviruset i burar bredvid friska djur med en fläkt som blåste luft mot djuren som inte bar på viruset. När kirurgmasker placerades mellan burarna minskade överföringen av viruset.
Citera
2020-05-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nL9KB/papaya-testade-positivt-for-corona

Från Tanzania:
Kritik har väckts mot att coronatester godkända av WHO inte är tillförlitliga.

Testerna tycks i alla fall kunna ge frukt-ansvärt felaktiga resultat.

En papayafrukt uppges ha testats positivt för covid-19.

Aftonbladet har varit i kontakt med en sjuksköterska i Sverige som sedan flera veckor tillbaka utför coronatester på patienter. Enligt honom är det exakt samma test som används här som i bland annat USA, Frankrike, Storbritannien och … Tanzania.

– Vi litar inte på de här testen. De känns inte alls tillförlitliga, säger sjuksköterskan som vill vara anonym.

Herregud ... Kan vi hoppas på att Aftonbladet skickar en tuff journalist till dagens presskonferens som tar upp detta?

Kan vi hoppas på att det följs upp även globalt? Är WHO lika korrumperat som många andra liknande förbund?
Citera
2020-05-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Herregud ... Kan vi hoppas på att Aftonbladet skickar en tuff journalist till dagens presskonferens som tar upp detta?

Kan vi hoppas på att det följs upp även globalt? Är WHO lika korrumperat som många andra liknande förbund?

Självklart är dom det, blir så fruktansvärt glad över att Trump stoppade betalningar till WHO
Citera
2020-05-18, 08:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
De flesta som dör är gamla och människor med underliggande sjukdom. Främst 70+. Bör folket verkligen inte börja fundera över vad det är som händer? Varför ska inte alla i hemsjukvården alltid ha munskydd? Varför dör gamla människor på boenden i vissa regioner utan att alls ha fått komma in på sjukhus? Varför kontaktar läkare sina kroniskt sjuka patienter och säger att de ska vårdas kvar i hemma eller sina boenden om de drabbas av luftvägssymptom?

För mig så är det hela riktigt sjukt. Varför reagerar inte den stora massan? Varför tycker man att farmor som var frisk innan coronan ska ha palliativ vård?

Det är helt sjukt, totalt sinnessjuk. Jag förstår om man är väldigt gammal och döende att det givetvis inte blir någon behandling.

Men för tusan massor av 70+ boende hemma eller äldreboende har underliggande sjukdomar men de är inte döende, många har både livskvaliit´ss Förstår även att inte alla skulle klara respiratorvård men det finns väl en otrolig massa vård innan det är så illa att respirator är ända alternativet. De får inte ens sjukhusvård eller syrgas vid luftvägssymtom utan endast palliativ vård.
Citera
2020-05-18, 08:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är patienten palliativ (vilket en läkare avgör) och vid medvetande, ska dialog med patienten naturligtvis upprätthållas hela tiden. Exakt hur patienten tilltalas vet jag inte.

Det är en smärtsam, ångestfylld död, och morfin och andra opiater kan ges. Man hamnar i dödshjälpens berömda gråzon. Opiater hämmar ju den skadade andningen..

Alla sladdar och slangar tas bort och patienten ligger och kämpar och stönar, ibland i flera timmar. Ibland hörs stönen i hela covidavdelningen, som är ung 100 kvm stor.

Patienten är egentligen helt ensam. Den vanliga kontakten och omsorgen finns inte. Patienten kan inte heller prata, om inte sk talventil sätts på tracken.

Jag har sett två palliativa covidpatienter på mitt jobb och båda hade en totalt ovärdig tillvaro.

De vanliga palliativa avdelningarna i mitt län tar inte emot covidpatienter.

Hanteringen av palliativa covidpatienter är ovärdig och en skam för Sverige. Ingen ska behöva dö så.

Usch, det här ville jag inte veta - skulle inte ha frågat. Jag är glad att jag inte behöver arbeta med detta! Och FAN ta Tegnell som släppte den här smittan lös här i landet!
Citera
2020-05-18, 08:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skulle hellre kunna använda ren vodka då du kunde t o m svälja vätskan för att döda bakterierna längre ner i halsen.

Listerin motverkar förresten inte plackuppbyggnad. Istället missfärgar den tänderna. Vodka har bättre effekt mot det, eftersom alkoholhalten är högre och missfärgningen också lika med noll.

Funkar för mig i alla fall. Ja, visst kan man använda vodka, men jag tror inte att det är bra för immunförsvaret att börja svälja vodka flera gånger om dagen, även om det bara är en mun åt gången. Dessutom får man ju då in stora mängder socker i munnen, som ger näring åt bakterierna...
Senast redigerad av Merwinna 2020-05-18 kl. 09:00.
Citera
2020-05-18, 08:56
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Enda P4 labbet i Kina ligger i Wuhan.
Corona fanns naturligt 800 mil från wuhan.
Bat woman hämtade samples 800 mil iväg och tog till labbet i wuhan.

- känns rätt klarlagt för mig.
Det stämmer bra med vad jag har läst, sannolikt har viruset pga slarv hamnat bland allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in