2020-05-18, 01:24
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag lägger ingen värdering i detta..

Men jag har väl alltid trott att stay behind skall verka i nationens intresse.
vem sätter då agendan och skickar ut order. Är det styrt utom politiken?
Om det är styrt utom politiken, så är det ju en politisk "rörelse". Någon sitter
och tycker saker om man agerar i förebyggande syfte.
Det är politiskt styrt liksom allt annat. Om de bedömde att OP var en fara för Sverige med Sovjetisk koppling är det faktiskt, hur underligt det än låter, deras uppgift att skydda Sverige genom att sätta hinder för vad OP antogs göra. Men det behöver inte ha varit ett beslut som fattats på hög nivå inom Stay Behind, det kan ha varit ett initiativ av några få personer i den organisationen.
Citera
2020-05-18, 01:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni om Ivan von Birchan?

Svamlar han?
Blev han erbjuden pengar för att mörda Olof Palme?
Finns det någon kärna av sanning i det han säger?

"CIA mördade Palme med hjälp av "Skräpo" citat Birchan."

https://www.ilikeradio.se/podcasts/palmemordet/17100/
Ivan von Birchan del 3

https://www.youtube.com/watch?v=2mvXwYqp1kM
Palmemordet. Ivan von Birchan
Lyfter ett gammalt inlägg.
Birchan blev erbjuden pengar.
Birchan såg samme man som utgav sig komma från "CIA" utbilda Contras i Nicaragua.

https://utsikterinsikter.blogg.se*› no...

november 2016 - utsikterinsikter.blogg.se

29 Nov 2016 ·*Senare såg Ivan von Birchan ”Charles Morgan” på ett tv-inslag om Contrasgerillan i Nicaragua och bad svensk polis..

https://books.google.se*› books

The Iran-Contra Connection: Secret Teams and Covert Operations in ..
.

Jonathan Marshall,*Peter Dale Scott,*Jane Hunter*·1987 · Intelligence service

Israel's proxy activities on behalf of the contras grew out of a long tradition of military ... in 1981, the Mossad was also there, carrying out the training and support for the first units

https://books.google.se/books?id=ZdPTT8SAzRoC&pg=PA14&lpg=PA14&dq=mossad+t rained+contras&source=bl&ots=QRRLkX0Ljj&sig=ACfU3U 21ZNLbN5DdP1IYB_yih9O5kIBOVg&hl=en&sa=X&ved=2ahUKE wi48LuhhrzpAhUKyKYKHcSNBUYQ6AEwDHoECAUQAQ#v=onepag e&q=mossad trained contras&f=false
Senast redigerad av Gothus 2020-05-18 kl. 01:43.
Citera
2020-05-18, 01:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Say not? Du tror inte att det är AB hon ser?
En man stående alldeles intill henne, eldflammor från en revolver, minst ett vittne som säger att hon tittade på GM. Okej, hon sa inte att GM hade mörk rock, men är vi verkligen så säkra på att han hade det? Mannen som gick efter LOP hade mörkblå jacka, iakttagelser vid Grand vittnar om mörkblå jacka... Det är inte mer troligt att hon såg AB än att hon såg GM som stod en meter ifrån. Det har nästan blivit fakta att LP inte såg GM och istället såg AB. Tråkigt att det ska vara så.
Citera
2020-05-18, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jo, men IM säger att gänget passerade strax innan skotten. Han kan minnas fel på meter och sekunder, men jag är övertygad om att han har rätt i att en grupp människor gick norrut vid mordplatsen en kort stund innan mordet. Vissa vittnesuppgifter tror man bara på utan att kunna förklara varför, och detta är ett sådant.

Ja, det är en del som pekar på att det funnits några människor där uppe. Så många som 6-7 stycken tror jag inte på, men 3-4 kanske, och om IM har rätt kan det inte ha varit AB:s kompisar som borde ha passerat långt innan IM parkerade bilen.

Anmärkningsvärt att han i förhöret 87-11-12 med förhörsledare Ingvar Kjellvås tycks ändra sig, och då verkar mena att gänget passerade 3-4 min innan.
Det var just bara i denna förhörssammanfattning den uppgiften framkom, i två dialogförhör nära inpå mordet har han varit tydlig med att gänget passerade 10-15 s innan makarna Palme kom.
Lika tydlig var han i tings och hovrätt.
Jag skulle veta vad detta korta förhör syftade till, om inte enbart för att utreda frågan om gänget?
Det var nämligen så att förhöret med IM slutade kl 12.40, och Kjellvås korta extraförhör med bankomat-killen Klas Nyberg började kl 12.40.

IM:

”Han såg då hur mördaren kom gående Sveavägen söderut på dess östra gångbana framför en reklampelare som är placerad stax innan korningen med Tunnelgatan.
Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Oekorima.
Efter- cirka 15 -30 sekunder kom det ett gäng på 4-7 personer
gående Sveavägen norrut. Morelius upptäckte dem stax innan korsningen med Tunnelgatan.
Personerna gick ien klunga och var bra berusade. Han uppfattade
dem vara i 25 -40 år och att de var vinterklädda. Någon ytterligare beskrivning kan han inte lämna.
I korsningen mötte gänget två män som gick Sveavägen söderut.
Han beskriver männen också vara i 25-40 årsåldern. Någon beskrivning på deras klädsel kan han inte lämna.

De två männen fortsatte Sveavägen söderut.
Sedan iakttog han mördaren under cirka 3-4 minuter. Ingen annan person passerade korsningen under denna tid. Under denna iakttagelse var han ensam i bilen, passagerarna var upptagna med att ta utpengar. Då kom Susanne och Sven tillbaka till bilen, i samma stund som de satte sig i bilen utfördes mordet”.

I denna version mötte gänget två män, i stället för LOP - som dyker upp först efter 3-4 minuter.

Det verkar som om polisen stött på patrull här, men Kjellvås löser det. Åtminstone tillfälligt.
Frågan är hur stor del IM hade i denna slutsats? Hade han ens läst igenom vad som skrivits?
Citera
2020-05-18, 02:15
Medlem
p.norths avatar
Har läst igenom IMs förhör
Konstantera att han förlitade på flickvännens utdrag kl 23.17 då mordet skedde 23.21 att han skulle ha iakttagit gärningsmannen i ca 3 minuter. Klockan var nog 23.19-23.20 då hon tog ut pengarna. Säkert iakttagit honom i ca 1.30min. Och jag tror att GM korsade snett vägen för att hamna vid reklampelaren först, såg att paret Palme titta i skyltfönster. Gick sen till dekorima sista minuten. Det är vad jag tror. IM såg länge på förloppet, tror inte att han blandade ihop det med AB. Mycket mysterium och missförstånd med hela utredningen. Känns lite långsökt att SE av rent slump får syn på paret Palme då han kliver ut ur Skandia. "vilken tur att jag har pickadolen i fickan då"
Citera
2020-05-18, 02:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Men varför såg inte AB det här gänget?

Ja du, det är en enda stor härva av ologiska påståenden alltihop. Det är det jag menar.

Vittnen säger saker som inte är kompatibla med vad andra vittnen säger. Och personer "kommer bort", jag tänker på de båda ungdomarna som Per Vallin såg på mpl direkt efter mordet.

Sällskapet Rolder stannade vid Dekorima i två minuter ca 23.17-23.19 men såg inte AB eller GM och AB såg inte dem.

Ett vittne Hellgren ska enligt GMP ha passerat Dekorima strax innan mordet men inget har framkommit som antyder att detta vittne sett något av värde.

Det finns alltså i princip inga säkra fakta alls om händelserna kring mordplatsen minuterna före mordet.

Närmast sanningen kommer man kanske i de första förhören som det brukar heta men där spretar det också betänkligt.

KP och hans mannar säger att de gjort ett omtag och analyserat de första vittnesmålen igen och fått någon slags bild.

Även om.åklagare och mordutredare är skickligare än oss på sånt kan jag inte se hur de rimligen ska kunna finna en röd tråd i detta.

De måste göra som vi brukar göra. Man tycker sig se ett mönster och bortser från/underkänner vittnesuppgifter som hotar att punktera mönstret.

Det blir som med allt som talar emot SE-teorin. Man struntar i det och driver på ändå. Eller nåt annat exempel.

HH gjorde så med PKK och VG och Ölvebro viftade bort allt som talade emot CP-teorin.

Det här är orsaken till att jag tjatar om bindande bevis.

KP får vara hur erfaren han vill. Vi kan fallet så bra i alla dess detaljer att vi genast ser svagheten i en föreslagen indiciekedja.

Det är inte vem som säger nåt som har betydelse. Det är vad han säger.

Det här uttrycket "alla kommer inte att bli nöjda med lösningen" visar att det även efter presskonferensen blir möjligt att ifrågasätta lösningen.

Och då finns alltså inga bindande bevis den här gången heller. Hopplöst.
Citera
2020-05-18, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej precis, tiderna är omöjliga att säkerställa så de kan inte användas vid en analys.

När AB:s kompisar gick norrut vet vi därför inte.

Hur länge AB väntade innan han bestämde sig för att gå hemåt vet vi inte.

Det vi vet är att AB gick söderut och efter några meter såg tre personer framför sig. Det bör då ha skett ca 23.21.20 om mordtiden var 23.21.30.

Vi vet heller inte, pga klockorna, hur länge IM satt och väntade i sin bil.

Vi vet endast att IM satt i sin bil och tittade runt i omgivningarna "en stund" och att han kort före mordet såg GM "gå upp bakom" paret Palme. Han anade att något skulle ske, han trodde att mannen kanske skulle slita åt sig kvinnans väska.

IM:s antagande om GM var att "han måste ha stått där". Ett antagande. IM är inte på något sätt säker på när han såg GM första gången.

Sekunden före skotten vände sig IM bakåt och pratade med sina kompisar i baksätet. När han vände tillbaka blicken framåt såg han de båda mynningsflammorna och hörde de båda skarpa knallarna.

En viktig insikt är att GM omöjligt kan ha valt att ställa sig vid Dekorima flera minuter före mordet eftersom paret Palme gick över till östra sidan först ca 1,5 minut före mordet.

Inte förrän ca 23.20 kunde han ana, men inte veta, att de skulle passera Dekorima.

GM har alltså tagit sig till Dekorima utan att AB och IM sett det. Inte heller personerna som passerade Dekorima minuterna före mordet såg någon GM vid Dekorima.

Den ende som KAN ha sett GM närma sig mordplatsen (ca 1 minut före mordet) är NF.

Tensonmannen.

Eftersom ingen såg hur GM kom till mpl finns 3 alternativ:

1) Tensonmannen = GM.
2) GM kom från västra trottoaren.
3) GM kom söderifrån.

(GM kan inte ha kommit österifrån, det hade LJ sett. Omöjligt).

I alla de 3 fallen bör GM:s tid vid Dekorima ha varit mkt kortvarig.

Dock förstår man av IM:s uppgifter att paret Palme passerade GM som stod o väntade på dem.

GM var alltså vid Dekorima innan paret Palme kom dit.

Han väntade på dem en kort stund. Hur länge? Det kan vi inte veta.

I sammanhanget behöver man även väga in AD:s uppgift om ett samtal mellan paret Palme o GM sekunderna före mordet. Då stod de stilla. AD är säker på att mannen också var den man som sköt Palme.

Här har vi i korthet det problem KP har att lösa, det problem ingen kunnat lösa.

Alla bör nogsamt notera att det är ytterst få saker som vi verkligen vet. Det mesta är osäkert.

Jag är inte mannen att tvärsäkert säga exakt hur detta gick till. Jag kan inte se att någon annan kan vara tvärsäker i denna fråga.

Såvida inte KP kan presentera bindande bevisning mot GM (DNA etc) så måste han på annat sätt göra sannolikt att GM endast kan vara en enda person och ingen annan.

Att säga att ett visst vittne var GM eftersom han befann sig vid Dekorima är inte hållbart eftersom försvaret kan säga "nej, det fanns även en annan man vid Dekorima och det var gärningsmannen ".

Det låter inte som något bra utgångsläge för den som säger sig kunna lösa mordgåtan.

Risken är stor att vi står inför ännu en indiciekedja.
Ja, det vore trist om de presenterade en svag lösning, och man har väl en känsla av att det har något med Sydafrika att göra.

Håller med om att gm inte borde ha stått speciellt länge, men någon minut kan vara rimligt att tänka sig.
Så många obesvarade frågor, och utredningen borde ha tagit ett bättre grepp om detta från början.
En sådan jätteutredning som varken gått på djupet med mordplatsen eller analyserat motivbilder.
Först VG, PKK och sedan ensamma galningar för hela slanten.
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-18 kl. 02:27.
Citera
2020-05-18, 02:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är en del som pekar på att det funnits några människor där uppe. Så många som 6-7 stycken tror jag inte på, men 3-4 kanske, och om IM har rätt kan det inte ha varit AB:s kompisar som borde ha passerat långt innan IM parkerade bilen.

Anmärkningsvärt att han i förhöret 87-11-12 med förhörsledare Ingvar Kjellvås tycks ändra sig, och då verkar mena att gänget passerade 3-4 min innan.
Det var just bara i denna förhörssammanfattning den uppgiften framkom, i två dialogförhör nära inpå mordet har han varit tydlig med att gänget passerade 10-15 s innan makarna Palme kom.
Lika tydlig var han i tings och hovrätt.
Jag skulle veta vad detta korta förhör syftade till, om inte enbart för att utreda frågan om gänget?
Det var nämligen så att förhöret med IM slutade kl 12.40, och Kjellvås korta extraförhör med bankomat-killen Klas Nyberg började kl 12.40.

IM:

”Han såg då hur mördaren kom gående Sveavägen söderut på dess östra gångbana framför en reklampelare som är placerad stax innan korningen med Tunnelgatan.
Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Oekorima.
Efter- cirka 15 -30 sekunder kom det ett gäng på 4-7 personer
gående Sveavägen norrut. Morelius upptäckte dem stax innan korsningen med Tunnelgatan.
Personerna gick ien klunga och var bra berusade. Han uppfattade
dem vara i 25 -40 år och att de var vinterklädda. Någon ytterligare beskrivning kan han inte lämna.
I korsningen mötte gänget två män som gick Sveavägen söderut.
Han beskriver männen också vara i 25-40 årsåldern. Någon beskrivning på deras klädsel kan han inte lämna.

De två männen fortsatte Sveavägen söderut.
Sedan iakttog han mördaren under cirka 3-4 minuter. Ingen annan person passerade korsningen under denna tid. Under denna iakttagelse var han ensam i bilen, passagerarna var upptagna med att ta utpengar. Då kom Susanne och Sven tillbaka till bilen, i samma stund som de satte sig i bilen utfördes mordet”.

I denna version mötte gänget två män, i stället för LOP - som dyker upp först efter 3-4 minuter.

Det verkar som om polisen stött på patrull här, men Kjellvås löser det. Åtminstone tillfälligt.
Frågan är hur stor del IM hade i denna slutsats? Hade han ens läst igenom vad som skrivits?
Kanske skedde det bara ett missförstånd här. 15 - 30 sekunder och 3 - 4 minuter har bytt plats.
Citera
2020-05-18, 02:41
Medlem
p.norths avatar
Om gärningsmannen fortsatte rakt fram medans paret Palme korsade vägen. Hur många sekunder fick GM vänta in dom då? Hur långt var det ifrån övergångsstället fram till dekorima? Gm gick lite raskare tempo medans paret gick ganska långsamt samt stannade av för att titta i skyltfönster, inte bara på indiska. Fick han vänta in dom 40-90 sekunder?
Citera
2020-05-18, 02:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du, det är en enda stor härva av ologiska påståenden alltihop. Det är det jag menar.

Vittnen säger saker som inte är kompatibla med vad andra vittnen säger. Och personer "kommer bort", jag tänker på de båda ungdomarna som Per Vallin såg på mpl direkt efter mordet.

Sällskapet Rolder stannade vid Dekorima i två minuter ca 23.17-23.19 men såg inte AB eller GM och AB såg inte dem.

Ett vittne Hellgren ska enligt GMP ha passerat Dekorima strax innan mordet men inget har framkommit som antyder att detta vittne sett något av värde.

Det finns alltså i princip inga säkra fakta alls om händelserna kring mordplatsen minuterna före mordet.

Närmast sanningen kommer man kanske i de första förhören som det brukar heta men där spretar det också betänkligt.

KP och hans mannar säger att de gjort ett omtag och analyserat de första vittnesmålen igen och fått någon slags bild.

Även om.åklagare och mordutredare är skickligare än oss på sånt kan jag inte se hur de rimligen ska kunna finna en röd tråd i detta.

De måste göra som vi brukar göra. Man tycker sig se ett mönster och bortser från/underkänner vittnesuppgifter som hotar att punktera mönstret.

Det blir som med allt som talar emot SE-teorin. Man struntar i det och driver på ändå. Eller nåt annat exempel.

HH gjorde så med PKK och VG och Ölvebro viftade bort allt som talade emot CP-teorin.

Det här är orsaken till att jag tjatar om bindande bevis.

KP får vara hur erfaren han vill. Vi kan fallet så bra i alla dess detaljer att vi genast ser svagheten i en föreslagen indiciekedja.

Det är inte vem som säger nåt som har betydelse. Det är vad han säger.

Det här uttrycket "alla kommer inte att bli nöjda med lösningen" visar att det även efter presskonferensen blir möjligt att ifrågasätta lösningen.

Och då finns alltså inga bindande bevis den här gången heller. Hopplöst.
Jag är mer optimistisk. Det finns ett svar på alla frågor och det finns bara en sanning. Kommer man underfund med hur det ligger till med t ex det här gänget så blir det lättare att förstå andra saker osv.
Citera
2020-05-18, 02:55
Medlem
Citat:
Kanske skedde det bara ett missförstånd här. 15 - 30 sekunder och 3 - 4 minuter har bytt plats.
Förhörsledaren kan förstås ha missförstått, men om man byter plats på 15-30 sekunder och 3-4 minuter blir det inte mycket klarare.
De två männen som också var i 25-40 års åldern och gick söderut kan jag inte hitta någon annanstans heller.
En mycket stor del av förhöret den 8 april upptas av att diskutera gänget, och sedan kommer detta förhör från ingenstans och bara spolar bort allt han tidigare sagt. Det är mycket märkligt.
Det kan ju inte vara så illa att förhöret är manipulerat?
Citera
2020-05-18, 03:15
Medlem
p.norths avatar
Måste har passerat IM kl 23.20,30 ca
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Förhörsledaren kan förstås ha missförstått, men om man byter plats på 15-30 sekunder och 3-4 minuter blir det inte mycket klarare.
De två männen som också var i 25-40 års åldern och gick söderut kan jag inte hitta någon annanstans heller.
En mycket stor del av förhöret den 8 april upptas av att diskutera gänget, och sedan kommer detta förhör från ingenstans och bara spolar bort allt han tidigare sagt. Det är mycket märkligt.
Det kan ju inte vara så illa att förhöret är manipulerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in