2020-05-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Ansiktsmasker minskar smittspridningen av coronaviruset menar forskare i Hong Kong. Åtminstone bland hamstrar."

/Studie från Hong Kong University(aftonbladet)

Tegnell tycker således att svenska befolkningen hanterar ansiktsmasker sämre än hamstrar.
Undra om hamstrar petar sig i ansiktet med sina händer.
Citera
2020-05-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Säkert är att inte många utanför riskgrupperna kommer att dö av Corona.
Alla bör omgående tillbaka till jobbet,de som finns kvar,i ett globalt perspektiv.
Sverige bör öppna upp närmast helt och koncentrera all sin kraft på att skydda riskgrupperna.
Det är den optimala politiken.
Det kanske var rätt tänkt, men i praktiken så blev det ju inte alls så. Bara några veckor efter att smittan kom in i landet hade den spridit sig till en mängd äldreboenden.
Detta är inte bara otur som Tegnell har försökt få det till. Det beror snarare på åratal av försummelse. Avskaffad beredskap, brist på skyddsutrustning och inkompetent personal. Dessutom gick inga tydliga direktiv ut till vården.
Citera
2020-05-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Man behöver nog inte vara vetenskapsman för att klura ut svaret här.

Desinfektionsmedel bränner ut virusets yttre så den tappar effektivitet => reducerar smitta från spridas.

Desinfektionsmedlet når inte djupare än svaljet, en hosta eller nysning kommer med virus från lungorna => missar det man har kvar i svalj /munn

Summering: viss förbättring av de virus som tagit sig till salivet, och till viss grad. Men 90-95% går vidare utan att påverkas

Så just sparat in en onödig forskningsstudie.

Men alla får inte viruset ända ner i lungorna enligt en massa resonemang. Det är då det är farligt. Har inte sett någon studie utan vad jag sett från kinesernas resonemang från alldeles i början. Några de kollade hade virus i näsan och halsen som visade sig vid topsning men syntes inte i lungorna vid röntgen. Har inte följt kineserna så mycket den senaste tiden så jag vet inte om de gått vidare.
Citera
2020-05-17, 20:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Anledningen till att jag blev citerad var vad exakt? Är anledningen att jag ska ändra min ståndpunkt kring att det finns absolut noll värde i inlägg som ironiserar och målar människors dödsfall som någon slags makaber tävling mellan nationerna? "Heja nu jobbar vi ikapp nation X" .

- Nej, jag tror inte att du kommer att ändra ståndpunkt av sådana kommentarer. Jag efterfrågade bara lite tolerans för att individer kan reagera med ilska inför massdöden spriden sig i Sverige. Ilskan kan övergå till uppgivenhet. Då kan man komma med kommentarer som bygger på att det pågår en makaber tävling mellan nationer.

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag har sett och läst detta konstant sedan krisen slog till. Det är varken kreativt eller speciellt roligt, lik förbannat kommer folk fortsätta med detta även framöver.

- Jag försökte att bygga vidare på dom makabra kommentarerna, genom att begrunda några mer allvarliga aspekter.

Ifall man betraktar Anders Tegnells handlingar, är det då möjligt att få intrycket att han faktiskt försöker att maximera smittspridningen? Jag säger inte att Anders Tegnell har för avsikt att maximera smittspridningen. Men jag kan se att hans handlingar kan ge ett sådant intryck.

När skolor bad elever stanna hemma för att förebygga osynlig smittspridning, så kom Anders Tegnell och tillrättavisade skolorna. Enligt Anders Tegnell skulle eleverna vara i skolan tills dom själva kände symptom på sjukdom. Det gällde elever där det fanns anledning att bekymra sig för osynlig smittspridning, eftersom eleverna hade varit på resa i områden med pågående epidemi. Anders Tegnell protesterade alltså mot skolornas försök att förebygga smitta. Vilket intryck ger ett sådant agerande?

Har jag lyckats förklara varför jag citerade dig?
Citera
2020-05-17, 20:30
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Barn föddes med covid-19 i Ryssland

Ett barn har fötts med covid-19 i Ryssland, sedan mamman smittats under graviditeten, rapporterar nyhetsbyrån Tass. Barnet föddes i Beslan i regionen Nordossetien i södra Ryssland. Tidigare har några få fall av barn som infekterats före födseln rapporterat i världen, bland annat i Peru i mitten av april. Chefen för mödravårdsenheten på sjukhuset, Hassan Tagajev, säger till rysk tv att 17 av 35 kvinnor hade testats positivt inför förlossningen. -SVT

svt Direktrapportering om coronapandemin Söndag 17 Maj 2020 13.42
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det verkar som barn ibland föds med covid19. 17 av 35 kvinnor på mödravårdsenheten testade positivt inför förlossningen. Många smittade på sjukhuset i Beslan i södra ryssland.

Citat:
Sverige, östersund

Efter att halva personalstyrkan insjuknat med covid-19-liknande symptom har Östersunds kommun beslutat att med kort varsel stänga förskolan Sörgård i Brunflo. Det finns sedan tidigare ett konstaterat fall av covid-19 i personalgruppen. Föräldrar med samhällsviktiga tjänster kommer dock erbjudas någon form av barnomsorg, säger Anna Örjebo Amelin, Barn- och utbildningsförvaltningens chef - svt Söndag 17 Maj 2020

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/personalbrist-stanger-forskola-misstankar-om-covid-19-smitta

Föräldrar med samhällsviktiga tjänster erbjuds barnomsorg när förskolan Sörgård i Brunflo stänger på grund av smitta. Barnomsorgen drabbas när ett kluster med SARS-CoV-2 infektioner misstänks i östersund.
Senast redigerad av singularitet 2020-05-17 kl. 20:41.
Citera
2020-05-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Finns en cykelöverfart här i stan där bilar har väjningsplikt. På morgonen är det rysk roulette när man ska ta sig över där.

Vilken tur att man arbetar så hårt för trafiksäkerhet i samhället då. Antar att du redan anmält till din kommun om risken vid just den platsen, så lär de väl kika på det.

Synd att man låter en dödlig smitta som Corona spridas fritt bara, lite motsägelsefullt när man ser på hur hårt man arbetar för att få ned andra risker i samhället. Och ovanpå det, adding insult to injury, att man ger ut löfte om smittskyddspeng för riskgrupper, men sedan struntar i det. Att riskera livet på jobbet varje dag ingår ju faktiskt inte i de flestas arbetsbeskrivning.
Citera
2020-05-17, 20:33
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men alla får inte viruset ända ner i lungorna enligt en massa resonemang. Det är då det är farligt. Har inte sett någon studie utan vad jag sett från kinesernas resonemang från alldeles i början. Några de kollade hade virus i näsan och halsen som visade sig vid topsning men syntes inte i lungorna vid röntgen. Har inte följt kineserna så mycket den senaste tiden så jag vet inte om de gått vidare.

Tänkte iof bara på att man som sjuk smittar. Vänder man på kakan som du tänker så blir det ju bättre skydd.. men med tanke på hur många gånger man sväljer på en dag och andas så skulle jag inte ge det jäääätte bra odds att man klarar sig, men viss förbättring absolut. Tror det funkar bättre mot bakterier som dör husmorsknepet, viruset är mycket mer tåligt, gurglar man så luftsätter man partiklar som kan åka med ner (tegnell inspirerad dementi)
Citera
2020-05-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Patienter har aldrig kunnat välja vård fritt. Läkare avgör (på medicinska grunder) vilken vård som skulle kunna vara till nytta för dig, och den vården kan du neka.

Jag skrev inte nåt om att patienten själv väljer vård. Det har uppmärksammats fall där äldre människor med misstänkt covid nekas vård som de har rätt till pga att de inte prioriteras även om de skulle ha en stor chans att överleva med rätt vård.

Vi får se vad IVO kommer fram till

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larm-om-att-patienter-prioriteras-bort-ivo-gor-tillsyn-pa-karolinska

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/ivo-granskar-karolinskas-prioriteringar-i-intensivvarden/

https://mitti.se/nyheter/karolinska-misstanks-prioritera/?view=app
Citera
2020-05-17, 20:37
Medlem
Så här är det: FHM redovisade igår 3674 döda i corona. Idag redovisar dom 3679 döda, alltså +5.

Redan igår kl 21:00 angav c19.se antalet döda till 3689 medan platz.se redovisade 3688 döda.

Man var tvungna att gå upp till 3689 minst men tydligen skäms man inte, skall man sitta föra folk bakom ljuset?

Ikväll står siffrorna på c19.se på 3694 döda medan platz.se anger 3693 döda.
Citera
2020-05-17, 20:38
Medlem
Pethuglins avatar
Glöm inte Agenda ikväll!

21:15 SVT2
Agenda Debatt, Diskussion
Kan vi lita på prognoserna om flockimmunitet redan i sommar? Utländska studier visar på låga immun-nivåer. Fungerar verkligen den svenska corona-strategin? Intervju med den belgiske professorn Pierre van Damme.
Citera
2020-05-17, 20:44
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du vill undersöka de verkliga dödlighetstalen så har du länken nedan

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Frankrike har exempelvis 1,65 gånger högre överdödlighet än Sverige under epidemiveckorna. Det skulle motsvara 602 döda per capita i Frankrike i jämförelse med 365 i Sverige. De har rapporterat 423 viket skulle vara 42 % underrapportering i jämförelse med Sverige.

Ja lilla vän, det var då det. Men Frankrike har nu en zscore på -8.8 (!) och Sverige på 4.8. Jag tror att vi kan gå om Italien innan denna våg är slut. Vi har ju lite torrt krut i Göteborg också, så även Spanien kanske går. Belgien får nog vänta tills i höst/vinter.
Citera
2020-05-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Är det fotbollen eller kanske teatern ni saknar, vad exakt är det som ska öppnas upp?

Företag och samhällsliv framförallt.
Det går naturligtvis inte att bedriva till exempel restauranger och barer i dagen panikklimat och med de hämmande föreskrifter som..föreligger.

Jag tror inte att folk inser allvaret i den ekonomiska situation vi nu lever i.Den här gången,för första gången sedan åtminstone 1930 talet..så kommer mången god medborgare att få känna på ekonomiska umbäranden in på bara skinnet.Det finns inget annat rimligt framtidsscenario när vi har skapat en ekonomisk situation som till och med får depressionen från början på 30 talet att se ut som livets glada dagar.
Jag tror till och med att den globala ekonomin har dykt mer än den legendariska The Great Frost från 1709.

Svält känns inte uteslutet..någon jag aldrig drömt om skulle kunna bli verklighet ens långt härifrån.

Tror folk på en ljusnande framtid där de sitter på röva med permitteringslön betald av staten i nuläget så lär uppvaknandet bli extremt bryskt.Situationen är långt bortom prekär.Den är av monumentalt historiska mått.

Många i Sverige kommer att råka riktigt illa ut framöver.Det är säkert.det.

En ekonomisk nedgång i paritet med The Big Frost borgar för det.

Alla kommer att få total panik när andra kvartalets siffror kommer globalt..och nationellt.

Kom ihåg detta nu.Man kan inte handskas med ekonomi hur som helst..vilket är exakt vad som har skett i global skala.

Vi går närmast alla en mörk framtid till mötes.De begångna misstagen är av historisk art..det är bara att läsa siffrorna själva.No future for you.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in