2020-05-16, 10:06
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tror att fotbollen är livrädd för att få kritik i media.
Se bara vilket liv det blev när Bajen spelade en internmatch på en träning (för att de TV-sände den).
Handlar om "signaler" och inte smittspridning.

Det är garanterat en del i det, många var ju arga över att det fungerade att spela en match då och klagade på fotbollen. Det gav ingen vidare god PR för varken bajen eller svensk fotboll i stort när man (enligt folk utanför fotbollen och media) sket i råden och spelade.
Sedan att det var under 50pers och utan resor var en annan sak.

Jag tror mycket av "nej, ni får inte spela" beror på att man inte vågar ge endast fotbollen ok utan då kommer mycket annat kräva samma dispens. Det underliga i det och skillnaderna mot en match mellan Varberg-Mjällby inför tomma läktare och massa folk på typ Stadsteatern är något folk inte ser.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, jag fattar inte vad det är för regler fotbollen bryter mot.
Som vanligt blir det någon form av kollektiv bestraffning när det gäller fotboll.
"Ni får inte spela match för då kanske O´Learys bryter mot reglerna"...? wtf.

Som jag såg i Bajens forum:
Om vi börjar samlas på en bar för att se på FHM:s presskonferenser, måste dessa förbjudas då?

Man blir ju onekligen sugen på att stå hyra en krog och vråla fram Tegnell på måndag...

Vi kan alltså glömma cupen nu, sedan tvivlar jag starkt på att vi kommer igång 14juni om beskedet kommer ens 1 Juni, två veckor är nog lite väl tajt att få ihop "hela apparaten" med allt det innebär.
Har vi en start i Juli? Jag tror nog vi får vänta till runt "skolstarten" i augusti iaf.
Citera
2020-05-16, 10:30
Medlem
Jag tycker ju det är fullt ok att ingen vill ge ett ok till datum för seriestarterna ännu. Det jag är förbannad på är att fotbollen betraktas som en ”sommaraktivitet” och att man vägrar läsa och ge feedback på fotbollens genomarbetade upplägg. De kunde ju i alla fall gett ok eller kommit med detaljsynpunkter på dokumentet. Att man sedan inte vill datumsätta fas 3 just nu är (för mig) inte huvudproblemet.
Citera
2020-05-16, 10:46
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tycker ju det är fullt ok att ingen vill ge ett ok till datum för seriestarterna ännu. Det jag är förbannad på är att fotbollen betraktas som en ”sommaraktivitet” och att man vägrar läsa och ge feedback på fotbollens genomarbetade upplägg. De kunde ju i alla fall gett ok eller kommit med detaljsynpunkter på dokumentet. Att man sedan inte vill datumsätta fas 3 just nu är (för mig) inte huvudproblemet.

Om man ska vara djävulens advokat nu så har ju FHM inte sågat själva INNEHÅLLET i dokumentet, man har sagt att det som krävs är att man följer råden. Vad som sedan sagts på mötena är garanterat mer än vad som kommit ut i media etc, så är det alltid med möten.
Allt som sägs någorlunda "högt upp" säger man ju inte vidare, man går ut med det man känner att man själv kan "tjäna på" om man nu går ut med något.

Sedan att man knör ihop allsvenskan med en campingplats är givetvis galet.

Beträffande träningsmatcher etc är det ju också så att dessa ska kunna genomföras utan att folk samlas utanför etc. Det får man ju ha förståelse för att det finns en oro för.
Dock tror jag också att det blir svårt att börja spela träningsmatcher och sätta ett träningsprogram på annat sätt än nu när man inte har exakta datum att gå efter. Ska man börja med träningsmatcher nu och köra det fram till t.ex. skiftet aug/sep eller är det bättre att bara träna på som nu och planera in träningsmatcher när man fått ett exakt datum?
Citera
2020-05-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Om man ska vara djävulens advokat nu så har ju FHM inte sågat själva INNEHÅLLET i dokumentet, man har sagt att det som krävs är att man följer råden. Vad som sedan sagts på mötena är garanterat mer än vad som kommit ut i media etc, så är det alltid med möten.
Allt som sägs någorlunda "högt upp" säger man ju inte vidare, man går ut med det man känner att man själv kan "tjäna på" om man nu går ut med något.

Sedan att man knör ihop allsvenskan med en campingplats är givetvis galet.

Beträffande träningsmatcher etc är det ju också så att dessa ska kunna genomföras utan att folk samlas utanför etc. Det får man ju ha förståelse för att det finns en oro för.
Dock tror jag också att det blir svårt att börja spela träningsmatcher och sätta ett träningsprogram på annat sätt än nu när man inte har exakta datum att gå efter. Ska man börja med träningsmatcher nu och köra det fram till t.ex. skiftet aug/sep eller är det bättre att bara träna på som nu och planera in träningsmatcher när man fått ett exakt datum?

Jo, kan säkert finnas delar som sagts på mötena som inte kommit ut och att det jobbas mer i tysthet än vad man säger. Hoppas i alla fall det.

Angående träningsmatcher så kan väl kanske de lag som kör full serie bara köra igång tävlingsmatcher med kort varsel. Där är det värre för de som kör enkelserie om man hamnar snett oförberedd/uttråkad och sumpar poäng tidigt i en serie där varje enskild match betyder mer än för de som kör dubbelserie.

Tror det klarnar mer under veckan. Kan bli augusti för enkelserierna men tror eliten kör igång senast midsommar eller helgen efter. Bollen är liksom i rullning nu och kan inte stoppas, annat än om något negativt inträffar runt tyska fotbollen.
Citera
2020-05-16, 15:57
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
värdegrundsorienterade världsbild?, NHL t.ex. har lönetak, men har självklart styrs allting av ekonomiska intressen.
Fotbollen har blivit en extremt ytlig tillställning, att man därav söker gräddfil är uppenbart.

Så här såg det ut 2018/2019:

Citat:
The Oilers center does not have the NHL’s biggest salary this season (the honor belongs to John Tavares, who will make $700,000 more), but McDavid is tops if you factor in endorsement earnings. McDavid will earn $19 million this season, including an estimated $4 million off the ice.

Hur många fotbollsspelare tror du är i den inkomstnivån?

Vill du ha ett svenskt exempel så fick William Nylandet 7M USD/år med sitt senaste kontrakt. Det är i princip bara top 15 av fotbollspselare som toppar det.
Citera
2020-05-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så här såg det ut 2018/2019:

Hur många fotbollsspelare tror du är i den inkomstnivån?

Vill du ha ett svenskt exempel så fick William Nylandet 7M USD/år med sitt senaste kontrakt. Det är i princip bara top 15 av fotbollspselare som toppar det.

Oavsett så har dom lönetak, ett fotbollslag kan ha ett helt lag med överbetalda primadonnor.
Hur många hockey lirare?
https://www.tvmatchen.nu/nyheter/ovrigt/lista-varldens-bast-betalda-idrottare-2019/
Citera
2020-05-16, 18:34
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Vad menar du? Det blir ju efter den avslutade tabellen.
Menar resterande Europacupspel. Dvs årets CL/EL.
Eller är de inställda?
Citera
2020-05-16, 19:16
Medlem
Elvis avatar
Ingen fotboll ska spelas om inte publiken är där. Så är det bara!

Sen förstår jag att icke klubbar utan någon större publik inte bryr sig.
Citera
2020-05-17, 10:01
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, kan säkert finnas delar som sagts på mötena som inte kommit ut och att det jobbas mer i tysthet än vad man säger. Hoppas i alla fall det.

Angående träningsmatcher så kan väl kanske de lag som kör full serie bara köra igång tävlingsmatcher med kort varsel. Där är det värre för de som kör enkelserie om man hamnar snett oförberedd/uttråkad och sumpar poäng tidigt i en serie där varje enskild match betyder mer än för de som kör dubbelserie.

Tror det klarnar mer under veckan. Kan bli augusti för enkelserierna men tror eliten kör igång senast midsommar eller helgen efter. Bollen är liksom i rullning nu och kan inte stoppas, annat än om något negativt inträffar runt tyska fotbollen.

Att det sägs mer än vad som kommer ut kan vi räkna med, så är det ju alltid med högre möten, det räcker ju att gå till egna möten ibland.

Jo, det går säkert att bara dra igång träningsmatcher fort men då har man likväl ett startdatum att gå efter. Jag syftar på nuläget när man inte vet när det börjar och svårigheten i att planera det då rent träningsmässigt.

Tror inte på nåt besked innan hela "sommarpaketet" kommer i början av juni faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Elvi

I grunden håller jag med, fotboll utan publik är inget att ha, det är supportrarna som är fotbollen.
Dock lär vi inte få se knökade läktare denna säsong ens som det ser ut.
Citera
2020-05-17, 13:46
Medlem
Citat:

För att undvika klubbars konkurs skall man nog köra även utan publik. Då får man ju in en del pengar genom att matcherna visas på tv.
Jag själv ser ju hellre boll på tv än att inte se någon alls.
Citera
2020-05-17, 19:03
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Det där är en lysande inställning om man inte gillar fotboll och vill se 26-28 av våra 32 klubbar i Allsvenskan och superettan gå i konkurs.
Citera
2020-05-17, 20:51
Medlem
Citat:

Som andra har sagt, i så fall kommer det dröja så länge att det är en helt annan sport. Många klubbar skulle gå i konkurs innan dess (några kommer sannolikt göra det ändå). Skrev för några veckor sedan hösten 2021 som realistisk återstart med publik. Var nog inte så många som tog det på allvar, men efter resultat av antikroppstesten i Spanien och Belgien, så skulle jag säga snarare senare än tidigare. Håller dock än så länge fast vid hösten 2021.
Man ska komma ihåg att knökfulla fotbollsläktare, när tiotusentals personer trängs på matchen, på väg in till arenan, på väg ut från arenan, och i de flesta fall också, i kollektivtrafiken och/eller i restauranger/barer. För att detta ska sätta igång så krävs det om inte utraderat virus, vilket kanske aldrig händer, så åtminstone att antalet allvarliga fall är högst begränsade. Skulle säga att det får snitta på absolut max två dödsfall per dag i Sverige (och kanske tio per dag i de stora länderna i Europa), innan man överväger att sätta igång fotboll med publik. Och innan man sätter igång fotbollen, så sätter man igång resorna. Så, två dödsfall per dag i snitt, vilket inte ökar av att åtminstone 70% av både affärs- och semesterresorna åter genomförs. Då närmar vi oss det normala igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in