Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Jo, det blir liksom inte lätt att ha koll på allt. Sedan skiljer det ju massor mellan de mindre i Superettan och de större i Allsvenskan. För t ex Norrby på Borås Arena med ett normalsnitt på 500 pers är det ju nästan vanlig vardag, medan för de större klubbarna i storstäderna blir det minst sagt ” en utmaning”.
Och att få ut sanningen om egenhälsan ur en ”bänkspelare” som fått startplats? Jo, den saken ser jag nästan som den svåraste punkten. Kanske till och med så att små symtom försvinner på rent adrenalinpåslag före match.
Så är det ju, det blir lättare att "sprida ut" folket där, samtidigt blir det en större apparat än vanligt för Norrby (för att fortsätta med det exemplet) än vanligt med då man normalt inte har så mycket öppet på Borås Arena vid match (Man har väl bara öppet ena nedre sitt och bortasektionen vid behov) så även om det kommer kunna lösas med plats är det en apparat även då.
Man kan också fråga sig om det inte blir dyrare att ha låt oss säga 500pers på arenan för ett större lag än att ha tomt, det krävs rätt mycket för att hålla koll med restriktionerna då istället för att köra tomt. Som sagt om alla alltid ska avstånd men sitter på samma rad och nån ska gå och slå en sjua så måste man ju passera övriga/någon på raden och då hamnar man tätt. Likadant om någon sitter nära trappan upp på sektionen och nån går där, hur ska man stoppa dessa från att tjöta lite?
Ja, adrenalin tar ju bort mycket. Det vet man ju själv att man vid skador inte alltid känt det innan man varvat ner, adrenalinet gör sitt. Det kan ju även gälla storspelare (oavsett nivå) som vet hur viktiga dom är för lagets väl som chansar med nåt litet symptom för att ställa upp för laget.
Och som sagt, man kan ju ha viruset utan att ens känna det och då spelar ju "självscanningen" inte någon roll.
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Bortakortet är väl inte personligt, men antalet är förstås detsamma oavsett match så det spelar väl mindre roll vilka det är. Kan vara en rimlig gränsdragning så småningom.
--
Har en känsla av att FHM inte kommer ge AS startklart på fredag, men däremot nästa eller nästnästa vecka kommer man häva förbudet på seniormatcher från och med 1 juni eller något sånt.
Det räcker egentligen för SEF att få lite inside info om att det är på gång, så att man håller sin plan levande i bakgrunden. Det är ju ännu 5 veckor till datumet man vill starta på.
Nej, det är inte personligt (Supporterklubben här brukar köpa ett gäng för att kunna inkludera inträde i resorna för några som reser med dom t.ex.) men ytterst få lär låna ut dessa när det drar igång och som du säger är antalet alltid detsamma och det känns som 100pers på en bortaläktare är en rimlig gränsdragning när väl bortafans tillåts i mindre skala.
Ja, FHM har väl sagt hela tiden att man ska "ge besked om sommaren i slutet av maj/början av juni", samtidigt var regeringen ute igår med att man inte ska resa mer än 2timmar i bil med närstående (lite lätt flummigt ja) och att reserestriktionerna utomlands gäller till 15 Juli och att detsamma gäller för folksamlingar på över 50pers så ska man tolka det där med att man håller kvar restriktionerna så ser det ju knappast ljust ut för en start av allsvenskan om en månad.
Det är svårt att gissa men jag tror inte man ger dispens för fotbollen, inte för att det i sig är det farligaste hotet spridningsmässigt men för att ger man en dispens kommer snart betydligt fler kräva det och då blir situationen ohållbar att efterleva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Sedan får ju supportrar ställa upp lite också och det görs ju lite överallt. Bygger dessutom gemenskap och sånt är aldrig fel.
Själv har jag tom plånbok men har ändå "besökt" 10 st virtuella matcher nu (9 olika klubbar) till en kostnad av 50-100 kr per match, plus köpt nån skit via newbody som en klubb fick 27 kr för, samt shoppat loss på en fotbollsklubbs loppis för 1700 kr. Man får liksom göra vad man kan för att rädda den fotbollsvärld man älskar.
Såg förresten att förbundskapten J.Anderssons favoritklubb, Alet i Div 4, fått in 480% mot förväntat i sin insamling (tot 24000 kr), plus 5000 kr från Andersson själv (+20000 ytterligare till stipendier säs 2021-2025). Finns en del klubbar som absolut fixar krisen via givmilda fans.
Ja, många kör diverse medlems/swishkampanjer (vi har ju kört medlemskampanj och publikrekordskampanj bl.a.).
Snyggt att du lägger en del cash på klubbar även om du inte har en fet plånbok!
Sedan ska man aldrig glömma att många fans sitter som varslade/permitterade och har en betydligt lägre inkomst än innan, men fortfarande samma kostnader. Personligen har jag klarat mig men ser ju på folk i min närhet att det drabbar alla möjliga och omöjliga branscher så jag har full förståelse för att många, även hardcorefans inte lägger några pengar på klubbarna nu.
Man måste liksom lösa sin egen ekonomi först och även om man ska ha en buffert har man ju inte den främst för att rädda sin klubb.
Visst skillnad på att fixa summan för en div.4klubb mot att fixa kostnaderna för blåvitt liksom. En div.4klubb kan räddas av att man har en rik förälder vars son spelar i pojklaget och föräldern ger bort en halv dagskassa på 100tkr typ.