2020-05-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
En intelligent människa inser när panik råder i onödan.
Vilken "panik"? Personligen håller jag mig hemma men går ut för promenader i friska luften. Jag jobbar på distans och beställer mat med hemleverans för att slippa gå i affärer. Vad har det med "panik" att göra? Kallar du det "panik" när folk använder bilbälte också? Folk som vaccinerar sig mot influensa eller borstar tänderna för att slippa få karies, de har kanske också "panik"?
Citera
2020-05-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Få är det ju extra viktigt att personal som arbetar med dementa blir testad.

Absolut, helt enig. Nu är äldrevården helt förfallen sedan länge vilket gör det markant svårare såklart. Hade det bara varit utbildade undersköterskor med vidareutbildning inom äldre- och demensvård med respektabel lön hade man lättare kunnat vidtagit åtgärder.

Men det man ändå skulle ha gjort nu är enligt mig följande:
Minimera antal personal som arbetar på specifika boenden. Dubbla deras löner direkt för eventuell ökad arbetsmängd.
Rikta massiv testning mot dessa.
Där det är möjligt: Erbjud en stor ekonomisk bonus om hela personalen tar in på ett hotell och håller sig där en månad. Trippel lön för att helt undvika kontakter.

Detta hade inte helt stoppat smittan men väldigt mycket.
Citera
2020-05-17, 17:09
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men det är ju bullshit, en tillrättalagd undersökning gjord för 3 veckor sen där 90% av de som svarat är pensionärer som alltid tycker staten gör rätt.

Ok, äldre personer har ju större livserfarenhet så det väger ännu tyngre i så fall.
Citera
2020-05-17, 17:09
Medlem
Varför får vi inte spela fotboll,när ingen riskerar att dö?
Varför får vi inte åka var vi vill inom landets gränser,när ingen riskerar att dö annat i ren trafikolycka?
Citera
2020-05-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är klart att det forceras fram.Därom råder inga tvivelaktigheter.
Pengarna är beyond enorma,och ett vaccin kommer att försöka tagas fram så fort det bara går.
Om antikroppar biter på viruset ja. Men det finns flera studier som visar att viruset ger inte immunitet.
De som blir friska har förhöjt T-celler. Det verkar som att antikroppar är inte avgörande när det gäller Coronavirus.
Citera
2020-05-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vilken "panik"? Personligen håller jag mig hemma men går ut för promenader i friska luften. Jag jobbar på distans och beställer mat med hemleverans för att slippa gå i affärer. Vad har det med "panik" att göra? Kallar du det "panik" när folk använder bilbälte också? Folk som vaccinerar sig mot influensa eller borstar tänderna för att slippa få karies, de har kanske också "panik"?

Du inser att risken du har av att dö i Covid 19 är jämförbar med risken att du kvävs av din nästa tugga hamburgare va?

Tillhör du inte någon riskgrupp så dör knappt någon i Covid 19.Det är fakta.
Citera
2020-05-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Stavningsfel heter det . Du får se det precis som du vill. Du har dock fel, jag känner mig inte ett dugg i underläge i diskussionen. Men eftersom ditt nya inlägg inte för diskussionen framåt mer än dina andra gnäll-inlägg om hur dåligt landet Sverige är så kan vi ju sätta punkt här.

P.S Barn över 18 år är ju svårt att hitta, juridiskt sett, men här på Flashback frodas de likt slem på en liten grumlig sjö. D.S

Det står "stavningsfel" eller menar du att det ska vara "stavningfel"? det är så isåfall en inkorrekt rättelse av dig.

Ja, och du verkar ha blivit en del av det "slemmet" som det verkar.

Ja, jag hade gärna satt punkt för den här diskussionen för längesedan. Märkte ganska snabbt att vi är alldeles för långt ifrån varandra. Kommer aldrig komma någon vart.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Immunitet är inte svart eller vitt och det är inte heller bara antikroppar det handlar om. Kroppen känner igen ett virus som det varit i kontakt med tidigare.

Många forskare verkar vara väldigt tveksamma till flockimmunitet innan ett vaccin kommer. Vaccin ger flockimmunitet och inte tvärtom.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Här syns ju tydligt att länder som infört lockdown når en peak för att sedan drastiskt sjunka medan Sverige "planar ut". Säger till min mormor att hon får vara beredd på att vara isolerad länge eftersom den här strategin innebär att Sverige kmr vara det sista stället som man kan sluta bära mask igen. Räknar med iaf 1 år innan jag återgår till en normal vardag. Om 1 år ens räcker

Sannolikheten är stor att det blir precis tvärtom än vad du hävdar.

Lockdown länderna kommer att joja omkring med sina åtgärder som bara minskar smittspridningen tillfälligt. Sverige å andra sidan kan ha nått en immuniseringsgrad på över 60 procent till hösten Redan i sommar kan restriktionerna minska för de äldre, utom för de äldsta och vissa riskgrupper. Vi kommer nämligen att få ett permanent stopp på smittspridningen. Just nu minskar vi långsammare än de flesta lockdown länderna och våra dödstal ökar snabbare, men i längden kommer det att visa sig att Sverige var det land som agerade smartast.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Du kan inte räkna upp ett enda fall som inte berott på bakomliggande orsaker.
Jo, 27-årige Robin från Kristianstad är ett exempel.

Tyvärr är artikeln låst för vidare läsning men det står det du vill veta i ingressen. Du får googla vidare om du vill läsa mer.

https://nxt.kristianstadsbladet.se/nyheter/27-arige-robin-dog-i-corona/
Citera
2020-05-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om antikroppar biter på viruset ja. Men det finns flera studier som visar att viruset ger inte immunitet.
De som blir friska har förhöjt T-celler. Det verkar som att antikroppar är inte avgörande när det gäller Coronavirus.

Ja,jag vidhåller min ståndpunkt om att ett vaccin emot detta Coronavirus ter sig högst osannolikt.
Citera
2020-05-17, 17:13
Medlem
.Dostoj.s avatar
Känner faktiskt en beundran och nästan snudd på avundsjuka på de övriga nordiska länderna. Hade varit trevligt att känna den tryggheten och stoltheten i Sverige, att regerande värnar om liv och hälsa och arbetar och attackerar viruset effektivt och modernt från 4 hörn. När de övriga nordiska länderna öppnar kommer de att kunna punkt eliminera lokala smittkedjor på ett defensivt sätt. Skäms över Sveriges hantering, den bygger på en 150 år gammal strategi i månt och mycket och de bara ser på utan att agera särskilt kraftfullt. Illa och slappt skött samt massor av felaktiga utlåtanden och pinsamt käbbel.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsgenomsnitt-hogre-an-de-varst-drabbade/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in