2020-05-16, 17:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är precis som du säger. All form av invasiv vård är i princip tortyr för den som inte förstår något.

De flesta överlever COVID-19 utan varken syrgas eller respirator. Av de äldre-äldre som blir kritiskt sjuka kan man inte plåga ihjäl tjugo stycken för att en av dem ska få några månader extra.

Blodproppar o njurproblem är exempel på andra komplikationerna för Covid19 patienter. Allt handlar inte om syrgas o respirator....

Sen är ju inte alla som bor på boende dementa.
Citera
2020-05-16, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jo det gör det.
Men bara för att det ligger 1 patient på IVA innebär det inte att tusentals kan och kommer att dö ändå men du är så jävla efterbliven du tror att det bara är patienter som vårdats på IVA som har och kommer dö.

Om smittan är så utarmad att endast 1 person behöver vård på IVA så kommer såklart inte tusentals dö! 😄 Det är fan ett under att du ens är skrivkunnig!
Citera
2020-05-16, 17:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kryssningar bör förbjudas ändå, av miljöskäl (förutom med segelfartyg, men även dom - alla kommersiella så vitt jag vet - har motorer som dom brukar använda rätt mycket). Helt galet att bara åka runt med rika, uttråkade människor och bränna soppa utan mål eller mening... Under en pandemi måste kryssningarna hur-eller-hur vara inställda, p.g.a. att man inte kan fösa ihop så många människor på ett så begränsat utrymme. Smittor sprids ju jättefort på just sådana fartyg, det har vi ju sett nu. Dessutom är det många äldre i riskgrupp som reser på sådant. Blir flytande dödsfällor för dem, ju.

Ja kryssningar är ett populärt sätt att förgylla livets höst och välbärgade pensionärer är grundstommen för den globala kryssningsindustrin. Du tänker miljömässigt, jag tänker på alla de miljoner människor direkt förknippade med den industrin som redan går arbetslösa pga pandemin. Bara i min närmsta krets går nu varannan på landbacken, jag är lyckligt lottad som fortfarande har mitt off-shore jobb kvar. Snart ryker många även från oljeindustrin så du och Greta är säkerligen nöjda.
Citera
2020-05-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nu vet jag inte om ni sörjer över ett inställt fotbolls EM men jag tycker detta är ett fullgott substitut!
Sverige har sedan länge gått om och sprungit ifrån grannländerna. Kampen mot centraleuropa var hård men till slut gick vi förbi Holland och igår mikrostaten sint maarten!
Nu har vi de absoluta tungviktarna kvar!
Först på tur är emmanuel "det är krig" Macron som gått hårt åt viruset men har samtidigt smitthärdarna i Paris Ghetton att stävja så kampen kan bli hård men det blir en spännande vecka!!!
HEJA SVERIGE FRISKT HUMÖR!!!
Sverige är en epidemisk stormakt.
Citera
2020-05-16, 17:56
Medlem
Har FHM sagt vilken dag dem ska publicera siffrorna kring antikroppstestundersökningen? Slutat titta på de intetsägande presskonferenserna men den dagen vill jag gärna titta.
Citera
2020-05-16, 17:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Japp. I de flesta länder får man inte gå 10 minuter ifrån sitt hem.
Så har inte varit fallet i varken Danmark, Norge eller Finland.
Citera
2020-05-16, 17:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är väl bara att ta bilen? Vem ska hindra dig? Väldigt mycket stridstuppar som manar till revolution men väldigt lite som faktiskt görs i praktiken. På sin höjd skapas någon facebook-grupp.
Hyser en viss respekt för dem där två tjommarna i artikeln även om jag tror den regnbågsflaggade handväskan som killen håller i tyder på att de är mentalt efterblivna politiskt.
Nu bor jag i Skåne så det är lite längre avstånd än de rekommenderade 1-2 timmar från hemmet som anges. Dessutom uppmanade Socialstyrelsen idag att man inte ens skulle resa 1-2 timmars väg från sitt hem. De avråder från resor.
Citera
2020-05-16, 17:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det börjar lätta här i Sthlm, vilket bekräftas av antal inlagda på IVA som behöver avancerad vård. Jag har också en god vän som arbetat 70-timmarsveckor sedan i mitten på mars på IVA med covid-patienter på ett av sjukhusen här i Sthlm som bekräftar den bilden.

- Det är ju bra. Men Sverige har redan haft otroligt många onödigt dödsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Behandlingarna och kunskapen om sjukdomen går ju framåt hela tiden, vilket är hoppfullt.

- Det är hoppfullt åtminstone för dom som har lyckats överleva.
Citera
2020-05-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohamedMohamed
...du har tyvärr rätt när det gäller dem timanställda raketforskarna , dem är många och många skiter fullständigt i hygien samt att skydda sig tillräckligt etc , dem vill jobba och tjäna pengar och märker inte att dem är smittobärare och därmed så smittar dem både sina arbetskamrater och brukare - inga tester genomförs förrns dem insjuknat själva ( i bästa fall - hört att dem inte testas oxå ) med hög feber men då är det redan försent ....samma scenario sker i hela landet så det pågår just nu en enorm slakt på brukare så siffror uppemot 20000 döda är nog ingen omöjlighet innan nyår.
Har en kompis som jobbar på ett äldreboende i centrala Stockholm där 50% av brukarna på hans avdelning har Covid19 (han gick av sitt pass imorse ) , alla dör inte men Dr Albans låt är passande på hans boende - snart bara personal kvar.....

Många bär även andra sjukdomar, tex tuberkulos eller hepatit men det var länge sedan man slutade med obligatoriska tester inom äldromsorgen, oklart om det görs tester inom sjukvård, har själv aldrig blivit testat och ändå jobbat länge inom vården. Skulle jag jobba i Finland så hade jag fått visa både läkaintyg och bevis på giltig vaccinationskydd. Kan inte fatta den svenska likgiltigheten...

Det äckligaste är ändå restaurangbranchen, där krävs det inte heller några läkarintyg eller hepatit tester, känner en person som hade hudtuberkulos och jobbade som kock. Kul.
Citera
2020-05-16, 18:01
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har FHM sagt vilken dag dem ska publicera siffrorna kring antikroppstestundersökningen? Slutat titta på de intetsägande presskonferenserna men den dagen vill jag gärna titta.

Nästa vecka har nämnts. Tror dom arbetar efter den gamla skämtskylten "free beer tommorow" så det blir nog ingen presentation nästa vecka heller.
Citera
2020-05-16, 18:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är inte ett stort antal som dör, för många ja men inget särskilt stort antal jämfört med andra sjukdomar som t.ex svårare influensa som också kan sluta illa.
Svårare influensa ger inte nästan 4000 döda under så kort tid.
Citera
2020-05-16, 18:02
Medlem
Corona nytt från Aftonbladet

Flera av Stockholms krogar har problem med trängsel,

Besökare till den berömda katedralen i Florens ska utrustas med en liten anordning som varnar om någon annan kommer närmare än två meter

Antalet döda i Storbritannien har stigit med 468 personer och är nu uppe i 34 466 fall. Det meddelar landets hälsodepartementet på lördagen, enligt Reuters.

Ungern planerar att lätta på virusrestriktionerna i huvudstaden Budapest från och med måndag. Beslutet kommer två veckor efter att nedstängningen av övriga landet avslutades.

Greker vallfärdade till kusten när över 500 badstränder öppnades på lördagen efter ett par månaders nedstängning. Öppnandet sammanföll med årets första värmebölja.

Donald Trump säger under lördagen att han nu överväger att börja skjuta till pengar till Världshälsoorganisationen, WHO, igen.

Thailand förlänger nu inreseförbudet för internationella flyg till landet fram till den sista juni, rapporterar Reuters

Bopriserna kan falla med 10–15 procent på grund av coronakrisen enligt ekonomer, rapporterar Omni Ekonomi.

Air Canada kommer att säga upp minst hälften av sin personal, uppemot 20 000 personer, på grund av smittspridning här.

Italien öppnar gränserna igen.
Från och med den 3 juni tillåts resor till och från landet. Det säger regeringen i ett uttalande enligt Reuters.
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-05-16 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in