2020-05-17, 16:44
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ett vaccin har alltid varit osannolikt.
Var är de andra vaccinen emot andra Coronavirus,HIV osv?
Den som tror att ett vaccin kommer att rädda oss alla från Coronavirus är sannolikt helt ute och cyklar.

Dessutom torde biverkningarna vid global massvaccination blir så svåra att ingen vill ta sprutan ändå till slut.

Narkolepsi de luxe?
Arbetet med att ta fram ett vaccin mot SARS1 avbröts då viruset stoppades och försvann. Ej eknomiskt försvarbart att utveckla ett vaccin av den anledningen.

Andra "vanliga" förkylningscoronavirus är så pass harmlösa att det inte har ansetts försvarbart att ta fram ett vaccin. Det finns dock ett undantag: det här vaccinet som tas fram av Oxford och AstraZeneca är en modifierad version av arbete som redan bedrivits på ett "vanligt" coronavirus sedan ett år tillbaka. Detta bådar gott, eftersom man redan har kommit en bit på vägen.

Konsensus verkar vara att coronavirus inte.är särskilt komplexa och att det finns mycket goda hopp om att åtminstone några av de dussintal vaccin som håller på att tas fram kommer vara effektiva, även om 12-18 för att ta fram det vore ett record med hästlängder.

https://www.nytimes.com/2020/04/27/world/europe/coronavirus-vaccine-update-oxford.html
Citera
2020-05-17, 16:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Håller med om att det är ett misslyckande men mycket skyddsutrustning kan ej användas trots att den finns tillgänglig. Eftersom det är dementa personer som blir panikslagna, våldsamma och livrädda om nån kommer till dem i gasmask eller visir.
Då är det ju extra viktigt att personal som arbetar med dementa blir testad.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-17 kl. 17:43.
Citera
2020-05-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Räknar vi ut hur många procent av landets befolkning som har avlidit i Corona (av Corona) enligt påstådda siffror så hamnar vi på 0,00036% (med res för felräkning, räkna gärna själv).
Och räknar vi bort de äldsta så lär vi hamna på runt 0,000 005%.

Hmm. Enligt flasbackexperterna så skulle det vid det här laget finnas provisioriska kylcontainers i varje stad proppfulla med c-offer och de flesta av sjukvårdspersonalen skulle sitta i ett hörn och vara apatiska av överbelastning.

Men deras argument är väl som de har varit i veckaor; Vänta bara, snart så....
Personligen skiter jag i om det är kommunister med egen majoritet , nazister eller något däremellan som sitter i regeringen. Att inte "lockdowna" landet är klokt. På senare tid börjar även tycka att de restriktioner som trots allt finns inte känns ekonomiskt försvarbara och borde tas bort bums.

Kort - jag har aldrig varit med om något så OFANTLIGT överdrivet och upphaussat som detta.

0.036% av Sveriges befolkning har dött i covid-19, och med tanke på att du inte lyckas räkna fram det rätt så har jag inte så stort förtroende för resten av dina kalkyler och påståenden heller.
Citera
2020-05-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp. Sedan är han ju inte ensam som vaccinmakare. Oxfordvaccinet tycker jag själv verkar vara ett av det mest lovande. Även det israeliska Mengal verkar ligga långt framme, men finns ju som sagt mängder av andra. Studier så här långt verkar ju dessutom mycket lovande så jag är optimist.

Nej de handlar inte om att han är ensam vaccin makare, de handlar om hans kunskap och framtids tro på chansen att få vaccin inom en viss tid. Vilket är mer realistisk

Men ja ska bli spännande å se allt de här
Citera
2020-05-17, 16:49
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Sveriges dödsgenomsnitt högre än Italien och Spanien

"Sverige har ett högre snittantal avlidna än några av de värst coronadrabbade länderna, enligt en sammanställning av Financial Times.

Sveriges veckosnitt på 6,6 döda per en miljon är högre än Italien, Spanien och Storbritannien.

Tidningen jämför länders dödstal baserat på hur lång tid det har gått sedan de först rapporterade 0,1 döda per en miljon invånare. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsgenomsnitt-hogre-an-de-varst-drabbade/
Märkligt att de har så många döda senare tid då folk har suttit i karantän. Det borde vara det intressanta i kråksången.
Citera
2020-05-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
0.036% av Sveriges befolkning har dött i covid-19, och med tanke på att du inte lyckas räkna fram det rätt så har jag inte så stort förtroende för resten av dina kalkyler och påståenden heller.

Tack! Lägger mig platt!
Skulle inte vara %-tecken efter mina siffror...
Men då är vi ändå låååångt från 1-2% som påstås av många här...
Citera
2020-05-17, 16:51
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ett vaccin har alltid varit osannolikt.
Var är de andra vaccinen emot andra Coronavirus,HIV osv?
Den som tror att ett vaccin kommer att rädda oss alla från Coronavirus är sannolikt helt ute och cyklar.

Dessutom torde biverkningarna vid global massvaccination blir så svåra att ingen vill ta sprutan ändå till slut.

Narkolepsi de luxe?

Men samtidigt påstår flera vaccinforskare att de kommer att ha vaccin klart innan årets slut och tester har inletts i USA bland annat.

Jag har tyckt att det låter väl optimistiskt men jag blev förvånad över att Boris lät så negativ.

Vaccin har räddat oss från många sjukdomar genom åren. Om det här vaccinet inte forceras fram så tror jag inte svininfluensa misstaget kommer att upprepa sig.
Citera
2020-05-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tack! Lägger mig platt!
Skulle inte vara %-tecken efter mina siffror...
Men då är vi ändå låååångt från 1-2% som påstås av många här...

Långt till 1%, tror du att 100% av befolkningen redan smittats?
Citera
2020-05-17, 16:53
Medlem
Citat:
Coronavirus tracked: has the epidemic peaked near you?

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths

Här syns ju tydligt att länder som infört lockdown når en peak för att sedan drastiskt sjunka medan Sverige "planar ut". Säger till min mormor att hon får vara beredd på att vara isolerad länge eftersom den här strategin innebär att Sverige kmr vara det sista stället som man kan sluta bära mask igen. Räknar med iaf 1 år innan jag återgår till en normal vardag. Om 1 år ens räcker
Citera
2020-05-17, 16:54
Medlem
Citat:
Coronavirus tracked: has the epidemic peaked near you?

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths

Titta, vi har en flack kurva...precis som AT har sagt...
Hur ska FHM göra nu för att få ner lutningen på den...?
Citera
2020-05-17, 16:54
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
En intelligent människa inser när panik råder i onödan. Sedan finns den värsta sorten som enbart eldar pä rådande irrationell panik. Hade du befunnit dig pä min båt så hade jag kastat dig till sjöss eftersom din idioti kan smitta av sig på övrig besättning.

Det råder knappast panik men det råder rädsla Jag vet många som håller sig hemma och ser att ännu fler håller sig hemma i området där jag bor. Nästan alla äldre går bara ut helt kort.
Skulle Tegnell lyckas lura ut alla dem så blir det som med äldreboendena de dör folk lite här och där och då blir det verklig panik. Efter det går det inte ut förrän de får ett vaccin och kanske inte ens då.
Citera
2020-05-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är att din beskriving inte stämmer. Egentligen ingenting. Vården kan inte hantera ett skit. All planerad operation som inte är akut är idag inställd. Tillgång till vård hjälper heller inte när bot saknas. Vaccin finns redan. Distrubition troligen runt årsskiftet. Blir tillräckligt många vaccinerade kommer viruset försvinna. Vi kan isolera oss under tiden. Vi kan isolera oss ett tag, men vi kan inte isolera oss för alltid. Vad gäller andra länder och Sverige kan jag konstatera att Sverige nu är det land som har högst dödstal per capita. Ingenting pekar dessutom på att vi ens skulle vara i närheten av någon flockimmunitet. Gamla har dött som flugor på boenden. Det har inte gjorts något konkret för att skydda dem. Hur man inte kan se detta är för mig en gåta. Klart att Sverige måste byta strategi. Det gör man när förutsättningar som man trodde var gällande inte längre visar sig gälla. Dödlighet och komplikationer för det här viruset är på tok för höga. Rehab för drabbade kommer uppgå till offantliga summor. Det är heltokigt att fortsätta som vi gör och det blir bara mer och mer uppenbart.

Jobbar du inom vården? Att säga att vården inte kan hantera ett skit är ju verkligen nedvärderande mot dem som sliter och gör sitt bästa i en stor kris. Att ställa in operationer som inte är akuta verkar väl fullständigt logiskt, hur ska man annars göra menar du? Och att säga att tillgång till vård inte hjälper för att bot saknas är ju också alldeles galet - det är ju helt avgörande att få vård i tid för dem som drabbas hårt av Covid 19!

Jag har inte hört någonting om att det finns ett färdigt vaccin som kan börja användas vid årsskiftet, du får gärna säga var du läst det så jag kan läsa om det. Det senaste jag hörde var att det i allra bästa fall kan finnas ett vaccin som är färdigt för ett godkännande om 12-18 månader. Det är en alldeles för lång tid att stänga ned ett land.
Eftersom alla länder går igenom olika faser av Covid 19 så är det ju också olika vilket land som för tillfället har högst dödsfall per capita. Under några dagar har det varit Sverige. Man måste också ta i beaktande att många andra länder faktiskt inte rapporterar lika korrekt om dödstalen som Sverige.

Att fortfarande påstå att man i Sverige "inte gjort någonting" för att skydda de äldre är fel.
Problemet är dock att det verkar se så olika ut på olika ställen, att det borde vara precis samma förutsättningar för alla som jobbar på äldreboenden och inom hemtjänst. Det är för många att ta hand om, för lite utbildad personal , för lite skyddsutrustning och för oklara direktiv. Men det är människor som tar hand om människor och det är inte så himla lätt att bara fixa till problemet i en handvändning även om man säger att samma regler ska gälla för alla.
Och eftersom det är ett virus som påminner så mycket om en vanlig förkylning blir det ännu knepigare. Om Agda 88 år vanligtvis har hosta och pipande andning, ska man ha skyddsutrustning när man sköter om henne nu? Det är nog inte helt enkelt att göra bedömningarna och att jobba i full skyddsmundering dag ut och dag in är troligtvis extremt påfrestande.
Det är från fall till fall och att stänga ned samhället hade ju inte förändrat den problematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in