2020-05-17, 16:33
Medlem
-AIR-s avatar
När det gäller den den svenska modellen för hanteringen av coronakrisen så är det hela ganska enkelt egentligen. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån matematiska abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.
Citera
2020-05-17, 16:34
Medlem
Kvantskallens avatar
Sveriges dödsgenomsnitt högre än Italien och Spanien

"Sverige har ett högre snittantal avlidna än några av de värst coronadrabbade länderna, enligt en sammanställning av Financial Times.

Sveriges veckosnitt på 6,6 döda per en miljon är högre än Italien, Spanien och Storbritannien.

Tidningen jämför länders dödstal baserat på hur lång tid det har gått sedan de först rapporterade 0,1 döda per en miljon invånare. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsgenomsnitt-hogre-an-de-varst-drabbade/
Citera
2020-05-17, 16:34
Medlem
HGs avatar
DN försöker berätta varför man inte testar fler i Sverige, dock bakom betalvägg.

Dock undrar man varför Sverige har detta problem och inte exempelvis USA?

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vem-ar-sjuk-vem-har-varit-sjuk-och-varfor-testar-vi-inte-fler/
Citera
2020-05-17, 16:35
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Feminister, invandrare och äldre (bara för att dom röstat på sossarna hela livet).

Det är helt omöjligt att deras förtroende ska ha ökat. Det går inte.

Ofattbart att folk är 2020 tror på undesökningar som har riktade frågor och där typ 30%? av de tiifrågade svarar, helt otroligt vad folk är bakom flötet.

Nuförtiden måste ju alla opinionsinstitut ha algoritmer och annat för att öht kunna försöka få fram nåt i alla deras undersökningar för ex. partisympatier, och det blir ändå helt fel.
Citera
2020-05-17, 16:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är väl det som är grejen: om flockimmunitet inte var deras strategi är det i princip ännu värre för det skulle betyda att antingen har de ingen strategi öht eller så vill de att så många som möjligt (gissningsvis äldre pensionstagare) ska dö.

- Det passar in på det som jag betecknar som "den falska omtankens ideologi".

Anhängarna till den falska omtankens ideologi älskar att predika godhet. Men det handlar enbart om att framstå som god. Gedigen omtanke saknas. Den falska omtankens ideologi har skapat enormt mycket elände i jakten på att framstå som godare än alla andra. Västvärldens flykting-mottagande är ett exempel på hur den falska omtankens ideologi har skapat elände. Både västvärlden och omvärlden har förlorat på folkvandringarna. Men den falska omtankens profeter struntar i eländet, så länge som dom kan framställa sig själva som goda.

Massdöden i Covid-19 är ytterligare ett exempel på den falska omtankens inflytande i samhället. Myndigheterna har beslutat att bortse från den stora mängden dödsfall bland gamla och sjuka svenskar. Den falska omtankens predikanter protesterar inte mot att vissa grupper inte anses ha tillräcklig högt värde för att få överleva. Den falska omtankens anhängare har inga problem att offra mängder med människors liv, så länge som dom själva får framstå som goda. Usch!

Jag är motståndare till invandring. Enligt journalistkårens politiska program så är jag en hemsk rasist. Jag tillskrivs åsikten att jag anser svarta människor vara mindre värda än vita människor. Mitt intryck är att den grupp som anses vara hemska rasister, besitter mycket mer gedigen omtanke än kören som predikar godhet; falsk godhet.

Citat:
Ja precis. Det finns enligt dem ingen form av hierarki som bygger på kompetens utan allt handlar om makt.

- Den sortens tänkande har jag haft svårt att förstå.

Citat:
En postmodernist hamnar alltid på toppen i en maktstruktur för att personen antingen vill ha makt eller är lojal mot maktstrukturen vilket är något som alltid kännetecknar vänstern som aldrig ger ministerposter till kompetenta framför lojala partimedlemmar.

- Kan den sortens tankar ha smittat av sig även högerut på den politiska skalan?

Citat:
Det är därför vänstern alltid är inkompetenta, jag visste att det skulle bli såhär redan i januari.

- Det insåg inte jag. Förvisso vet jag att samhällsledarna i Sverige är ganska usla. Men jag trodde inte att smittskydd skulle vara sådan angelägenhet där svenska samhället skulle klanta sig.

I epidemins början var jag lugn, och tänkte att myndigheterna hade situationen under uppsikt, och att dom visste hur epidemin skulle hanteras. Men sedan visade det sig att myndigheterna bara fortsatta att göra ingenting. Vad som än hände, så var responsen att göra ingenting. Då började jag bli upprörd över den fullständiga oviljan att bry sig. Därefter har jag retat upp mig mer och mer på Folkhälsomyndighetens likgiltighet. Den falska omtankens ideologi har visat sitt fula ansikte i ännu en sektor i samhället. Resultatet är återigen massdöd.
Citera
2020-05-17, 16:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Räknar vi ut hur många procent av landets befolkning som har avlidit i Corona (av Corona) enligt påstådda siffror så hamnar vi på 0,00036% (med res för felräkning, räkna gärna själv).
Och räknar vi bort de äldsta så lär vi hamna på runt 0,000 005%.

Hmm. Enligt flasbackexperterna så skulle det vid det här laget finnas provisioriska kylcontainers i varje stad proppfulla med c-offer och de flesta av sjukvårdspersonalen skulle sitta i ett hörn och vara apatiska av överbelastning.

Men deras argument är väl som de har varit i veckaor; Vänta bara, snart så....
Personligen skiter jag i om det är kommunister med egen majoritet , nazister eller något däremellan som sitter i regeringen. Att inte "lockdowna" landet är klokt. På senare tid börjar även tycka att de restriktioner som trots allt finns inte känns ekonomiskt försvarbara och borde tas bort bums.

Kort - jag har aldrig varit med om något så OFANTLIGT överdrivet och upphaussat som detta.

Nu kanske glömmer att vi bara är i början av denna pandemi och att vi fortfarande vet väldigt lite om COVID-19. Vi har ju inte ens möjlighet att testa svenskar utanför sjukhusen för smittan.
Kom igen om ett eller två år så kan vi diskutera hur "upphaussat" det hela var........
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Coronavirus tracked: has the epidemic peaked near you?

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=esp&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&cumulative=0&logScale=1&perMillion=1&valu es=deaths
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja uppenbarligen - Har vi riktigt tur så vi det årsskiftet absolut som professorn säger själv
https://www.svtplay.se/video/26647518/helgstudion/helgstudion-16-maj-09-00
45:30

Japp. Sedan är han ju inte ensam som vaccinmakare. Oxfordvaccinet tycker jag själv verkar vara ett av det mest lovande. Även det israeliska Mengal verkar ligga långt framme, men finns ju som sagt mängder av andra. Studier så här långt verkar ju dessutom mycket lovande så jag är optimist.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja. En väldigt viktig parameter för att kroppen skall få 4-5 dagar som det tar för kroppen att identifiera viruset och skapa försvar innan det hinner bredda ut sig för mycket i kroppen så att försvaret överrumplas.

Det skulle förklara varför en del länder i Asien har väldigt låga dödstal i förhållande till antal smittade.
Citera
2020-05-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du kan ju tyvärr inte räkna,så det blir meningslöst i ditt fall.

😘
Citera
2020-05-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det handlar bara om vid vilken tid på dagen som regionerna redovisar.

Nej inte nu längre. Dom dödssiffrona som platz.se och c19.se hade IGÅR, kunde inte Folkhälsomyndigheten kläcka fram ens kl 14:00 IDAG. Så förbannat slött. Ett sådant genomkorrumperat land, till en med en spagettikille som Berlusconi hade varit en frälsare här.
Citera
2020-05-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu kanske glömmer att vi bara är i början av denna pandemi och att vi fortfarande vet väldigt lite om COVID-19. Vi har ju inte ens möjlighet att testa svenskar utanför sjukhusen för smittan.
Kom igen om ett eller två år så kan vi diskutera hur "upphaussat" det hela var........

Ojj! Är ni uppe på två ÅR nu?!
I börjar var det två veckor, då jävlar..
Sen justerades det till två månader, då jävlar...
LOL

Edit, de %-siffror jag nämnde kan äkert justeras ytterligare - NERÅT.
Vad som inte redovisas eller ens kan bekräftas är om de som dog, gjorde AV Corona eller MED Corona...
Senast redigerad av MrStreamer 2020-05-17 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in