2020-05-17, 15:14
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
I senaste veckorapporten står det:

"Totalt fångas 72 procent av överdödligheten upp i statistiken över avlidna bekräftade fall."

Läs rapporten på:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-19-final.pdf

Märk väl att FHM själva säger att överdödligheten bättre fångar upp dödligheten pga coronaviruset, då många som dör till följd av viruset inte har blivit testade och därför inte kommer med i FHMs siffror. Om detta är alla medicinska experter överens, oavsett vad man tycker om den svenska strategin.

Man får alltså lägga på 39% för att hamna rätt.

Tar man hänsyn till både eftersläpning och överdödlighet så är den verkliga "på-riktigt" siffran idag c:a 5500 döda.

Detta placerar oss före både Frankrike, Storbritannien och Italien i Coronalympics, med bara Spanien och Andorra kvar för pallplats.
Senast redigerad av madchance 2020-05-17 kl. 15:18.
Citera
2020-05-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ett virus dödlighet har inte att göra med ett lands restriktioner din lilla imbecill.
Förstå istället att detta nya virus och dess sjukdom inte har en dödlighet på 0,1% utan högre så kommer du vidare med resten, tom. FHM har fattat nu ...
Citera
2020-05-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Svårt att ändra rutiner hos personalen som jobbar på äldreboenden, dåligt med skyddsutrustning - och allt detta gjorde man med flit förstås, hur skulle det annars kunnat hända?
Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att Flashbackarna hade så djupa känslor för de multisjuka åldringarna som nu dött ett par månader i förtid, man skulle nästan kunna tro att det handlar mer om att kasta skit på socialdemokraterna...men nä, så kan det säkert inte vara. Flashbackarna är bara gosiga små nallebjörnar som egentligen vill jobba i äldrevården med att ta hand om de sjuka gamlingarna. Fint ändå.
Jag hade starka känslor för den usla vården vi tillhandahåller våra äldre redan innan denna pandemi.
Med skönt för dig att du inte har några problem vare sig nu eller tidigare.
Och du menar att eftersom vården var bristfällig redan sedan tidigare och inga resurser fanns tillgänglig så har ingen något ansvar?
Citera
2020-05-17, 15:18
Medlem
Citat:
Jag diskuterar inte med folk som inte har en hjärna, det är helt meningslöst. Efter dessa månader med allt som hänt och all information vi har fått ta del av och så sitter det ändå folk som du som rapar upp samma sak om och om och om och om och om och om och om igen....hoppas batteriet tar slut snart.

Du har ingen hjärna. Du har fortfarande inte gett mig ett svar? På vilket sätt har regeringen skött det här bra? Skiter fullständigt i hur det ser ut om 1-2 år. Jag pratar om här och nu.

Sättet hur man hanterade äldreomsorgen på är ett stort folksvek som borde vara straffbart.
Citera
2020-05-17, 15:18
Medlem
arbetets avatar
En av tjugo får ett mystiskt och långdraget förlopp i COVID19. Fler rapporter dyker upp. Här från UK:

'Weird as hell’: the Covid-19 patients who have symptoms for months
Researchers keen to work out why some people are suffering from ‘long tail’ form of the virus

In mid-March Paul Garner developed what he thought was a “bit of a cough”. A professor of infectious diseases, Garner was discussing the new coronavirus with David Nabarro, the UK’s special envoy on the pandemic. At the end of the Zoom call, Nabarro advised Garner to go home immediately and to self-isolate. Garner did. He felt no more than a “little bit off”.

Days later, he found himself fighting a raging infection. It’s one he likens to being “abused by somebody” or clubbed over the head with a cricket bat. “The symptoms were weird as hell,” he says. They included loss of smell, heaviness, malaise, tight chest and racing heart. At one point Garner thought he was about to die. He tried to Google “fulminating myocarditis” but was too unwell to navigate the screen.
/.../
He had a muggy head, upset stomach, tinnitus, pins and needles, breathlessness, dizziness and arthritis in the hands. Each time Garner thought he was getting better the illness roared back. It was a sort of virus snakes and ladders. “It’s deeply frustrating. A lot of people start doubting themselves,” he says. “Their partners wonder if there is something psychologically wrong with them.”
/.../
According to the latest research, about one in 20 Covid patients experience long-term on-off symptoms. It’s unclear whether long-term means two months, or three or longer. The best parallel is dengue fever, Garner suggests – a “ghastly” viral infection of the lymph nodes which he also contracted. “Dengue comes and goes. It’s like driving around with a handbrake on for six to nine months.”
/.../
Spector estimates that about 200,000 of them are reporting symptoms which have lasted for the duration of the study, which is six weeks. There is good clinical data available for patients who end up in hospital. Thus far the government is not collecting information on those in the community with ostensibly “mild” but often debilitating symptoms – a larger group than those in critical care.

“These people may be going back to work and not performing at the top of their game,” Spector says. “There is a whole other side to the virus which has not had attention because of the idea that ‘if you are not dead you are fine.’
https://www.theguardian.com/world/2020/may/15/weird-hell-professor-advent-calendar-covid-19-symptoms-paul-garner
Citera
2020-05-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man får alltså lägga på 39% för att hamna rätt.

Tar man hänsyn till både eftersläpning och överdödlighet så är en verkliga "på-riktigt" siffran idag c:a 5500 döda.

Detta placerar oss före både Frankrike, Storbritannien och Italien i Coronalympics, med bara Spanien och Andorra kvar för pallplats.

Jag tror dock att man måste lägga på ungefär lika mycket på Frankrike, Storbritannien och Italien. Däremot inte Belgien, så Sverige ligger närmare Belgien än vad FMHs siffror visar. Och Frankrike kommer Sverige gå om inom 2-3 veckor hur som helst.
Citera
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Svårt att ändra rutiner hos personalen som jobbar på äldreboenden, dåligt med skyddsutrustning - och allt detta gjorde man med flit förstås, hur skulle det annars kunnat hända?
Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att Flashbackarna hade så djupa känslor för de multisjuka åldringarna som nu dött ett par månader i förtid, man skulle nästan kunna tro att det handlar mer om att kasta skit på socialdemokraterna...men nä, så kan det säkert inte vara. Flashbackarna är bara gosiga små nallebjörnar som egentligen vill jobba i äldrevården med att ta hand om de sjuka gamlingarna. Fint ändå.
Knäppskalle. Sosse? Studier har visat att de som dör i corona fölorar ungefär 10 år när de hade kunnat dessa leva utan större problem. Multisjuka kan vara högt blodtryck, diabetes, höga blodfetter mm. Men ni sossar och knäppskallar bryr er mer om att skydda makten än om fakta, som vanligt då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Lägg ner dina 0,02-0,01 procent. Det faller på sin egen orimlighet om du räknar hur många som dött och befolkningsmängden.

Bara till att kolla överdödligheten på den arbetsföra befolkningen 15-64 år hos Euromomo

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Z-Score

EU, 15-64: 22,38

Inte en chans..mina siffror är fakta från den 14 Maj.

Den enda x-faktorn som finns att diskutera är den om hur många oupptäckta smittade det går på varje upptäckt fall.

Där räknar jag med runt 50..många experter räknar med 75 fall till och med.

I övrigt så är det enkel beräkning utifrån officiell fakta.Det finns inga fel härvidlag.
Citera
2020-05-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Stor fet jävla lögn.

All skyddsutrustning är öronmärkt åt coronaavdelningarna för att FHMs rekommendationer är att ingen sådan behövs, det räcker med att tvätta händerna på äldreboende.

Min svärmor jobbar på äldreboende i en region som ligger bra till men även där så finns det ingenting. Noll utrustning så lägg ner tramser om att det inte används för att det ”skrämmer äldre”.

Nu har döden kommit till hennes boende och jag lovar att både hon och de boende hellre har utrustning är att som nu, 10st har dött på en vecka.

Min sambo jobbar på äldreboende. De har skyddsutrustning som de ej använder. De har använt den vid specifika fall och det skrämmer livet ur brukare. Inte alla naturligtvis.
Citera
2020-05-17, 15:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag säger inte att Folkhälsomyndigheten har fel i påståendet att smittspridningen kommer att avta av sig självt. Men jag undrar: Kan en sådan strategi betecknas som någonting annat än flockimmunitet?

Det är väl det som är grejen: om flockimmunitet inte var deras strategi är det i princip ännu värre för det skulle betyda att antingen har de ingen strategi öht eller så vill de att så många som möjligt (gissningsvis äldre pensionstagare) ska dö.

Citat:
Johan Giesecke har gjort anspråk på att representera vetenskapen, och kritiserat andra för att blanda in politik. Det blev märkligt när Johan Giesecke själv övergick till blanda in politiska ställningstaganden i diskussionen angående Covid-19.

Gissningsvis accepterar han bara vetenskap som stödjer den egna hypotesen, typiskt postmodernism.

Citat:
- Är det den sortens ideologi som kan avfärda naturvetenskapliga sanningar genom att hävda att naturvetenskapen representerar vita västerlänningar?

Ja precis. Det finns enligt dem ingen form av hierarki som bygger på kompetens utan allt handlar om makt. En postmodernist hamnar alltid på toppen i en maktstruktur för att personen antingen vill ha makt eller är lojal mot maktstrukturen vilket är något som alltid kännetecknar vänstern som aldrig ger ministerposter till kompetenta framför lojala partimedlemmar. Det är därför vänstern alltid är inkompetenta, jag visste att det skulle bli såhär redan i januari.
Citera
2020-05-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Fast så här ser det ut på majoriteten av de norska boendena. Tro mig, jag har släkt i Norge. De tappar hakan när de får höra hur det går till här.

Okej. Deras FHM rekommenderar inte munskydd på äldreboenden.
Citera
2020-05-17, 15:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Fantastiska nyheter för alla semesterfirare!

Tjeckien, Slovakien och Kroatien har varit framgångsrika i sin smittbekämpning och belönar sina medborgare med en riktigt skön semester i sommar! Grattis!

Länderna kommer öppna upp sina gränser mot varandra men är tydliga med att pest-ländernas medborgare inte är välkomna.

Citat:
Any non-nationals who are permitted entry may be ordered to self-isolate or spend 14 days in official government quarantine facilities "at the expense of the traveler."
But officials are hoping to work around this by introducing a special "green corridor" between itself and the Czech Republic, another destination with a low number of coronavirus cases as early as this summer.
This would effectively mean any Czech tourists who can provide documentation to prove they're not infected with the virus would be permitted to travel into Croatia.
"We have already discussed with the Czech Republic that they prepare their proposals and we will prepare ours," Tourism Minister Gari Cappelli said during an interview aired on the state-run HRT radio.
Croatia isn't the only country the Czech Republic is likely to share a "green corridor" with.
Czech tourists able to provide proof they are coronavirus free would be permitted to travel to Slovakia.
As the likes of Czech Republic and Slovakia have expressed interest in solely opening up international tourism to less affected destinations, it's fair to assume officials will be in no rush to welcome travelers from those destinations heavily affected, such as the UK and the US, as well as Spain and Italy.

källa cnn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in