2020-05-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Finns många rekommendationer som börjar bli panik/symbolåtgärder i det här landet.

Studentfirandet är ett exempel. Friska ungdomar kan inte umgås på ett lastbilsflak - även om de står med en meter emellan. En förälder får dyka upp på utspringet. Då har man även föreslagit att utspringet ska ske klassvis med x antal minuter emellan och stora utrymmen som ex en fotbollsplan har kunnat användas för ändamålet.

Att sedan studentfesten hålls med 50-70 inbjudna inomhus i en trång lokal efteråt gör ju det hela enbart tragikomiskt.

Att FHM med Anders Tegnell i spetsen är totalt handlingsförlamade är fakta.
Det är bara att gå tillbaka och se vad de gjort den senaste månaden.
Vad har de gjort den senaste månaden?
Ingenting.De har inte gjort ett skit.
FHM är handlingsförlamad därför att de vägrar ta till sig kunskap.
De har ett gediget faktamaterial att jobba utifrån..men ingenting har de gjort.

Deras rekommendationer blir därför felaktiga,och det är därför som folk skall strunta i dem.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Med tanke på att där är 439 under 70 år som har dött, har jag lite svårt att tro där är 4,39 miljoner under 70 som har fått Covid-19
Majoriteten av de 439 tillhör riskgruppen och borde ha isolerats från samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Men snälla...det är ett virus som inte kommer att försvinna utan cirkulera år efter år.
Smittan är här, vi kan inte börja från noll med smittspårning av enskilda fall. Alla kommer att få det om man inte kan framställa ett vaccin extremt snabbt - vilket inte är troligt. Strategin är inte att vi ska smittas utan att vi kommer att smittas - och då vill vi att det ska ske i långsam takt så att sjukvården kan hinna med. Om vi uppnår flockimmunitet så är det jättebra, men alldeles oavsett så måste vi hitta ett sätt att förhålla oss långsiktigt till viruset. Ett sätt att göra detta är att hålla avstånd, inte samlas många människor samt att tvätta händerna.
Sverige har hela tiden försökt att undvika att smitta gamla människor som kan dö, tyvärr har det funnits hinder på vägen i form av dåligt med skyddsutrustning m.m. VAD är det som fortfarande är oklart??? HUR är det möjligt att människor fortfarande inte fattar allt detta??
Andra länder har gigantiska problem med Covid 19, men det har visst några här missat.
Försökt att inte smitta åldringar genom att säga att det är strategin utan att genomföra nödvändiga åtgärder i praktiken, är det det du menar?
Ajusste, en enkät också.. då har dom ju gjort allt i sin makt.
Citera
2020-05-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Håller med om att det är ett misslyckande men mycket skyddsutrustning kan ej användas trots att den finns tillgänglig. Eftersom det är dementa personer som blir panikslagna, våldsamma och livrädda om nån kommer till dem i gasmask eller visir.

Fast det är inte bara på demnsboendena som man har haft brist på skyddsutrustning. Har hört skräckexempel från massvis av äldreboenden. Jag fattar inte hur ni kan försvara Sveriges hantering av det här. Hade jag varit nära anhörig till någon som gått bort på ett boende utan utrustning så hade jag blev helt jävla galen.

Norge var snabba med att testa personal och ge dem den skyddsutrustning de behövde. Sverige och Löfvn satt och rullade tummarna istället och uppmanade befolkningen att tvätta händera.

Det är en fullständig skandal det här.
Citera
2020-05-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Med tanke på att där är 439 under 70 år som har dött, har jag lite svårt att tro där är 4,39 miljoner under 70 som har fått Covid-19

Tja,en grav majoriet av de under 70 som har dött har underliggande allvarlig sjukdom..så så himla kul är det nog inte.
Citera
2020-05-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När har FHM sagt att deras siffror motsvarar 72 % av verkligheten?

I senaste veckorapporten står det:

"Totalt fångas 72 procent av överdödligheten upp i statistiken över avlidna bekräftade fall."

Läs rapporten på:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-19-final.pdf

Märk väl att FHM själva säger att överdödligheten bättre fångar upp dödligheten pga coronaviruset, då många som dör till följd av viruset inte har blivit testade och därför inte kommer med i FHMs siffror. Om detta är alla medicinska experter överens, oavsett vad man tycker om den svenska strategin.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Dödstalen i snitt ligger runt 60-70 och en del har redan rapporterats. 270 låter då högt.

Räkna efter själv så ser du att det ligger där någonstans.

Detta är vad jag väntar mig i efterrapportering ungefär;

2020-05-07 3
2020-05-08 13
2020-05-09 9
2020-05-10 -2
2020-05-11 14
2020-05-12 25
2020-05-13 37
2020-05-14 35
2020-05-15 43
2020-05-16 47
2020-05-17 48
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Fast det är inte bara på demnsboendena som man har haft brist på skyddsutrustning. Har hört skräckexempel från massvis av äldreboenden. Jag fattar inte hur ni kan försvara Sveriges hantering av det här. Hade jag varit nära anhörig till någon som gått bort på ett boende utan utrustning så hade jag blev helt jävla galen.

Norge var snabba med att testa personal och ge dem den skyddsutrustning de behövde. Sverige och Löfvn satt och rullade tummarna istället och uppmanade befolkningen att tvätta händera.

Det är en fullständig skandal det här.

Norge rekommenderar tex inte munskydd på äldreboenden. Skilj på din fantasi och på verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Finns många rekommendationer som börjar bli panik/symbolåtgärder i det här landet.

Studentfirandet är ett exempel. Friska ungdomar kan inte umgås på ett lastbilsflak - även om de står med en meter emellan. En förälder får dyka upp på utspringet. Då har man även föreslagit att utspringet ska ske klassvis med x antal minuter emellan och stora utrymmen som ex en fotbollsplan har kunnat användas för ändamålet.

Att sedan studentfesten hålls med 50-70 inbjudna inomhus i en trång lokal efteråt gör ju det hela enbart tragikomiskt.
Jag håller helt med. Vår kunskap om det här viruset blir allt mer tydlig att ungdomar verkligen inte utgör någon vektor för smittspridning. Jag tycker det var fel att stänga gymnasieskolorna, och nu ser vi att folkhälsan bland gymnasieungdomarna blir katastrofal -- litet som att vi kastat ut 240 000 gymnasieungdomar i simulerad arbetslöshet på en gång.
Citera
2020-05-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Om tanken är att skydda de äldre då ser man väl förfan till att alla vårdare har tillgång till skyddsutrustning och all vårdpersonal corona-testas? Det fattar väl förfan vilken imbecill idiot som helst. Det är rent ut sagt förjävligt hur regeringen har hanterat det här.

På vilket sätt har man försökt skydda de äldre, som man var så tydliga med i början av pandemin? Kan du vara snäll och svara på den frågan.

Men huuur har man kunnat undgå att fatta att det varit brist på bra skyddsutrustning? Det är en pandemi, varje land håller på sina grejer (förutom Kina som exporterat skit) och Sverige är ett land med 10 miljoner invånare - det är inte precis som att vi är Sydkorea vad det gäller att producera tester och utrustning.
Nej, man insåg inte till fullo hur smittsamt viruset var och hur dåligt rutinerna i äldrevården fungerade. Men i länder som Spanien, Italien och England har man fått en enorm spridning också, så kanske är det inte ländernas ledare som ska lastas utan man kanske kan åtminstone försöka fatta att det är jäkligt svårt att hantera ett okänt virus även om man har de bästa intentionerna. Vem hjälper det att sitta och gnälla och peka finger - ingen!
Citera
2020-05-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Norge rekommenderar tex inte munskydd på äldreboenden. Skilj på din fantasi och på verkligheten.

Har du legat i koma senaste året eller? Vakn nu. Det är munskyddstvång på samtlig personal och hårda restriktioner när det gäller testning och avstånd.

Dessutom så har man ingen jävla karens som våran snålregering. Där det 100 procent lön första sjukdagen som gäller.

https://ka.se/2020/04/17/harda-restriktioner-skyddar-norskt-aldreboende-mot-smitta/
Senast redigerad av Kimma7 2020-05-17 kl. 15:09.
Citera
2020-05-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Försökt att inte smitta åldringar genom att säga att det är strategin utan att genomföra nödvändiga åtgärder i praktiken, är det det du menar?
Ajusste, en enkät också.. då har dom ju gjort allt i sin makt.

Det är väl inte FHM som ansvarar för skyddsutrustningar inom äldrevården. Eller? Varför kastar alla skit på dom? Rikta kanonerna mot vårdgivarna inom äldrevården, privata bolag och kommuner. Det är dom som brustit i hanteringen, inte FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in