Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Ja men, om spridningen börjar ta fart i de andra länderna då? Då kommer de ju kapp med sina berg.
- Det är en spekulation. Det råder däremot inget tvivel att Sverige har haft groteskt många dödsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Vi snackar om ett virus som inte försvinner bara för att vi gömmer oss.
- Dom länder som har genomfört smärtsamma åtgärder mot epidemin, kommer förmodligen att vara angelägna att hålla smittspridningen nere. För att ansträngningarna inte ska ha varit i onödan, så kommer dessa länder förmodligen inte gärna att välkomna besökare från länder med utbredd smittspridning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Är det inte bättre att ha en strategi som gör att folk orkar hålla i längre.
- Jag tror risken är större att folk tröttnar på åtgärderna ifall förloppet drar ut på tiden. Jag kan tänka mig att folk hellre accepterar kraftiga restriktioner under en begränsad period.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Det går ju inte att låsa in folk, vilket de flesta länder nu verkar inse.
- Det går, men det är en åtgärd som är smärtsam för både medborgare, ekonomi och samhälle. Jag tror att dom regeringar som har hållit medborgarna instängda, redan från början har insett att detta inte kan pågå under lång tid. Att samhällena öppnar upp, behöver inte betyda att dessa länder ångrar sina åtgärder. Det kan vara så enkelt att smittspridningen har minskat såpass mycket att samhällena kan börja starta igång igen. Åtgärderna har uppfyllt sitt syfte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Som sagt om vaccin finns innan årskiftet eller att viruset muterat ned sig i aggressivitet som gör att ingen blir allvarligt sjuk så håller jag med om att Sveriges strategi dödar fler, men om viruset kommer vara lika farligt som nu och vi inte får vaccin snabbt så har vi den mest hållbara strategin.
- Jag tror inte att Sveriges nuvarande strategi kan bli den bästa strategin under några omständigheter. Jag tvivlar starkt på att andra länder kommer att få massdöd som överträffar Sveriges massdöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Lock Down folket är så uttröttade nu att om det kommer en andra våg så kommer folk skita i restriktionerna och då får vi se större högar med döda än Sverige , det är ett ännu högre pris.
- Jag har sett diskussioner om risken för en andra våg. Var startar en andra våg? Ifall den startar utomlands, så behöver man bara se till att stoppa epidemin vid gränsen. Misstänkta smittbärare vägras passage. Dom länder som redan har gått igenom lockdown, kommer förmodligen att hålla en beredskap att snabbt stänga gränserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gratis121
Tänk långsiktigt.
- Ja. Men är Anders Tegnells strategi verkligen bra på lång sikt? Kan den bästa långsiktiga strategin vara att hålla smittspridningen nere så tidigt som möjligt? Kan det vara en investering inför framtiden att stoppa smittkedjorna innan smittan har blivit utbredd?