2020-05-17, 14:19
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så extremt fåtal inrapporterade på helgerna fortsätter. Ändå kommer folk sitta på onsdag/tisdag och skriva "Å herregud 150 döda idag!" . Även i verkligheten är det många som inte riktigt begriper att det är ketchupeffekt på dödssiffrorna vissa specifika dagar. Mina äldre släktingar blir alltid lika rädda när det rapporteras höga siffror. Försöker pedagogiskt berätta att det fortfarande många som dör i landet "men det har inte dött 150 senaste dygnet". Men det hjälper föga.
Kanske kan hjälpa dem att visa följande kurva jag slängde ihop:

https://ibb.co/9nBqB1H

Summera alla rapporter varje vecka och dela dem med 7 för ett dagsnitt. Denna vecka var det ungefär ~65/dag nya rapporterade.
Citera
2020-05-17, 14:20
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte så förvånande kanske? I början av pandemin valde vissa länder att införa strikta åtgärder tidigt. De har i allmänhet klarat sig mycket bra. Andra länder valde att inte göra det och de har drabbats av stora problem. Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien. De länderna tänkte sedan om och helt förskräckta av de stora dödstalen införde de olika former av lockdowns/begränsningar för att förhindra smittspridningen. Sverige däremot har knappast gjort något av detta. Då har vi högst naturligt fått fallande kurvor i andra länder, samtidigt som Sverige ligger kvar på sina höga nivåer. Därmed har vi hamnat i topp beträffande antalet döda/capita. Där kommer vi sannolikt dessutom att ligga väldigt länge, såvida inte vi också vidtar hårdare åtgärder och restriktioner. Exempelvis stänger skolorna i höst, stänger kollektivtrafik, offentliga inrättningar m.m. Den spanska undersökningen sköt ju flockimmuniteten genom nedsmittning totalt i sank i veckan. Ser därför inte vad som skulle ändra på det som sker i Sverige. Vi kommer aldrig uppnå någon flockimmunitet genom nedsmittning i Sverige. Hoppet står till vaccin. Rädda så många som möjligt fram till dess.

Sveriges strategi är uppenbarligen sämst i världen. Varför fortsätter svenska folket stödja Regeringen och FHMs Anders Tegnell?
Citera
2020-05-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Bara så jag förstår vad i mitt resonemang som inte går fram så jag kan ändra mitt sätt att uttrycka mig så det blir färre missförstånd i framtida diskussioner, Ni förstår inte att viruset redan är påväg att dö ut iom. reproduktionstal under ett?

Vi ska alltså i nuläget inte försöka stoppa en omöjlig farsot, vi ska bara skynda på processen genom att Alla följer de restriktioner som lett till denna möjlighet och testa och isolera de positiva för att ytterligare öka hastigheten på utrotandet.

Nu när jag förklarat lite enklare, är det lättare att förstå eller vad annat bör jag ändra i sättet jag uttrycker mig?

Eller har Ni data som påvisar att reproduktionstakten inte är under ett att dela med Er av?

Tror du verkligen på att detta Coronavirus kommer att försvinna helt?
Jag kan bara konstatera att du inte tar i beaktande närmast all vetenskap som finns på området.
Förklara för mig varför folk blir förkylda år från annat trots att R talet befinner sig på i stort sett noll stora delar av året?

Jag tror inte att jag vet om någon som är det minsta insatt i Coronavirus och dess problematik som tror att detta virus går att utrota.

Således finner jag ditt resonemang vara verklighetsfrånvänt och närmast faktaresistent.
Citera
2020-05-17, 14:23
Medlem
Döda senaste månaderna
17 februari 0
17 mars 119 +119
17 april 1442 +1323
17 maj 3694 +2252
17 juni ?
Citera
2020-05-17, 14:23
Medlem
5 döda senaste dygnet. Kan vi hoppas på 0 i veckan? Vänt snabbare än man kunde tro.
Citera
2020-05-17, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
De som röstar på SD är ju inte de människor som är bäst på att tänka i nyanser och flera led samtidigt, så det är väl snarast det som gör att man kan peka ut dem i en debatt kring Covid 19.
Det finns ingen som tycker det är bra med höga dödstal, men det faktum att en person inte har greppat detta faktum eller tagit till sig den information som har upprepats gång på gång kring Sveriges strategi - ja, det tyder ju på en enkelspårighet som ofta syns hos SD-anhängarna.

Tja, jag vet inte om jag vill recensera de som röstar på SD på ett eller annat vis.

Sveriges strategi har byggt på att hela befolkningen ska bli smittad. Det ska bara ske långsamt i "lagom takt" för att citera Tegnell. Då ska inte så många behöva dö enligt FHM. På så vis ska en immunitet byggas upp (för i annat fall skulle ju inte deras kurvor peka nedåt i slutet av perioden, om ingen immunitet byggs upp, så det är en förutsättning för deras ansats). Nu pekar väl egentligen all tillgänglig data och det vi vet om sjukdomen och dödsfrekvens på att denna teori inte stämmer. Frågan som jag då ställer mig är varför man inte ändrar strategi. Ändrar strategi från att smitta i lagom takt, till att inte smitta alls. Rädda så många som möjligt från att bli smittade. Rädda de tills vi har vaccin som kan distribueras. Det borde ju vara det naturliga och så jobbar ju andra länder. Man testar och smittspårar de fall som dyker upp efter en karantän på kanske två månader.
Citera
2020-05-17, 14:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Är någon förvånad?

Sverige kan särbehandlas vid nordisk gränsöppning

Norge planerar att öppna gränserna för omvärlden den 15 juni. Men gränsen mot Sverige kan hållas stängd längre än så, säger landets smittskyddsdirektör Frode Forland.

– Ni har ju en större smittspridning i samhället än det vi har. Det har ju en viss logik att hålla gränserna stängda om smittspridningen är jätteolika i länderna, säger han till Sveriges Radio.

Även Finland pekar ut Sveriges smittspridning som ett problem. Tidigare i veckan meddelade landets inrikesminister Maria Ohisalo att Sverige kan komma att särbehandlas när landet öppnar sina gränser mot de nordiska grannländerna.

- Norge, Danmark och Island har lyckats stabilisera sina situationer, i Sverige är läget mera oroväckande.”

Källa svt.se
Citera
2020-05-17, 14:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Konsumtionen är inte så annorlunda:

”Konsumtionen minskade – nästan lika mycket som i Danmark

Forskare på Köpenhamns universitet har undersökt hur mycket konsumtionen minskade i början av coronautbrottet i Sverige och Danmark, rapporterar DR.

Studien visar att skillnaden mellan länderna inte är så stor, trots stora skillnader i coronarestriktioner.

I Danmark minskade konsumtionen med 29 procent mellan den 11 mars och 5 april. I Sverige minskade konsumtionen med 25 procent under samma period.

Forskarna har tittat på den dagliga konsumtionen hos 860 000 kontoinnehavare på Danske Bank och jämfört det med samma period i fjol.”
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Om man lyssnar till Boris Jonson i England som säger att ett vaccin aldrig kommer kunna komma mot denna stridssmitta som Kinesiska militären släppt lös.

Har han verkligen sagt det? Betyder ordet kanske i det här sammanhanget att han verkligen tror det? Det mest troliga utfallet? Jag tror inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Sveriges strategi är uppenbarligen sämst i världen. Varför fortsätter svenska folket stödja Regeringen och FHMs Anders Tegnell?

Högst troligen för att man till skillnad från resten av Europa har kunnat leva i ett liv i någorlunda normaltillstånd under senaste månaderna. Man har inte suttit inspärrade och Svenska myndigheter har förlitat sig på att folket gör det dem är tillsagda. I grunden är det ju en rätt fin tanke, att det med tanke på dödssiffrorna inte har gått speciellt bra är en annan. Men overall är folk generellt nöjda med både regeringen och FHM, det är det intrycket jag fått iallafall. Många bestörta över situationen inom äldrevården får medges.
Citera
2020-05-17, 14:27
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Fast nu avslöjade du dig själv med att vara ett troll, självklart vet du inte exakt, du vet absolut ingenting om hur "ofarligt" det är för en frisk människa, det har dött ett flertal unga män som inte haft någon som helst bakomliggande sjukdom, både här i Sverige och i andra länder. Dock så påpekar jag igen att det är inte ens dödsfallen som är det farliga i detta virus, det är långsiktiga och permanenta bieffekter och sjukdomar som med stor sannolikhet en majoritet av de som haft viruset kommer få uppleva.

Nej den sannolikheten är verkligen inte stor. Hur i jessu namn kommer du fram till den slutsatsen?
Citera
2020-05-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Så din analys är att Sverige har vadå för antal döda till jul? Jag undrar just när du gör Svenska analysen till Juli och de andra till jul.

Ren nyfikenhet bara.
Epidemin klingar av i Sverige och går i snigeltakt efter julis utgång, och det är svårt att bedöma en eventuell andra våg, om en alls blir av.

För Finland, Danmark och Norge kommer den kalla årstiden och lättade restriktioner att sätta fart på deras smittspridning när hösten kommer. Jag tror att de vid det laget accepterar dödstal på svensk nivå för att få det överstökat, och det bör inte ta mer än någon månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in