2020-05-16, 21:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja fast det är lite skillnad på Stockholm och Malmö. Stockholm är så mycket mer drabbad.

Det verkar droppa in fler och fler i Malmö nu, men visst.
Citera
2020-05-16, 21:49
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vilka länder kommer med sina berg menar du, i norden är Sverige landet med berg och som helt naturligt just nu blir bannade på gränsen, vem vill ha en smittad kusin på kalaset.

Just nu ja.

Risk att det ser ut på ett annat sätt när vi gör bokslut på covid 19 om 1-2 år.

Men jag hoppas att de andra länders strategi var den rätta för det betyder att viruset elimineras, men WHO menar att så ej är fallet så tyvärr får vi nog se många många fler döda hos våra grannar.
Men ingen är gladare an jag om jag har fel.

Har du tagit hänsyn till den strategi du förespråkar om vilka andra konsekvenser den för med sig, depressioner, självmord ökat våld i hemmen etc etc?
FHM har ju ansvar även för den typ av åkommor.
Det är lätt att kritisera de som har största ansvaret med att bara se en del av problemet.
Citera
2020-05-16, 21:50
Medlem
Citat:
JO det finns det visst, https://www.worldometers.info/coronavirus/ och en enkel slutledningsförmåga.

Att jämföra statistik mellan olika länder är förvisso osäkra siffror men något som man kallar för kurva kan man ändå se och jämföra.

Vad "lagom" är går inte svara på. Om "lagom" skulle vara 1000 personer överdödlighet i Sverige, varför accepterar vi 3000 överdödlighet andra år?
Citera
2020-05-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det finns flertal studier som pekar på ett samband mellan brist på D vitamin och Covid-19 dödlighet/svårt sjukdomsfärlop. Många av dessa studier är preprint, men här är en som kommit ut:
se t.ex. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590098620300282

Det är också känt sedan tidigare att komplement av D vitamin minskar risker för akut luftvägsinfektion. Det är dock en äldre studie och inte relaterad till Covid-19, men Covid-19 orsakar ju just luftvägsinfektion.
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583

Det är dock inte att rekommendera att ta D vitamin i tillskottsform annat än möjligen mellan November-Mars.Man lär överdosera annars,vilket i sin tur kan leda till njursvikt,förhöjd stroke risk och annat mindre kul.

Det absolut bästa är att få i sig D vitamin genom kosten och via solen.
Börja käka sardiner och gravad lax så löser det sig naturligt.
Man kan dessutom inte överdosera D vitamin via kosten,till skillnad från tillskott i tablettform.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Finns det några data som stödjer det här tjatet om d-vitamin? Möjligt det stämmer men var är evidensen?

Jaa, det finns hyfsad "evidens" för det påståendet.

Här är en källa:

”I en filippinsk studie [15] delades 212 patienter med covid-19 in i fyra kliniska svårighetsgrader: lindrig (utan pneumonidiagnos), måttlig (verifierad pneumoni), svår (hypoxi, syremättnad ≤ 93 procent) och kritisk (andningssvikt/ARDS).

Genomsnittligt 25-OH-D-vitamin i serum för de fyra grupperna var 78,0, 68,5, 53,0 respektive 42,8 nmol/l. Konstaterad D-vitaminbrist (under 50 nmol/l) gav kraftigt ökad risk för allvarliga komplikationer jämfört med nivåer över 75 nmol/l.

D-vitaminbrist ökar risken för svårt förlopp vid covid-19. En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att D-vitaminbehandling skyddar mot luftvägsinfektioner generellt. Effekten är störst (NNT = 4) hos individer med låga D-vitaminnivåer (< 25 nM) [16], vilket kan förklaras av vitaminets effekt på immunförsvaret [17, 18].”

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/
Citera
Medlem
Citat:
Ja typ, alla pratar om andra vågen som att den kommer snart som ett brev på posten. Det gör det givetvis inte när nästan alla länder är nästan isolerade och så fort ett land drabbas av något som kan vara en vara en dödlig andra våg som blir det tvärstopp med alla resor och gränserna stängs.

Då kommer den andra vågen att dö ut, om den nu kommer.

Så länge viruset existerar är en andra våg hur nära som helst. Människor vill gå på fest, resa, gå på konsert och titta på fotboll. Där kommer en andra våg, det är inte en magisk osynlig våg av virus från Kina.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
En bekant som arbetar som ambulansförare sa att han aldrig kört så många döda spädbarn till obduktion tidigare. Om dessa dött av covid-19 så ingår de i vart fall inte i statistiken.

I GP-debatt skriver två läkare om allvarliga tillstånd hos barn:

https://www.gp.se/debatt/vi-f%C3%A5r-inte-bli-avtrubbade-av-sveriges-skyh%C3%B6ga-d%C3%B6dstal-vi-m%C3%A5ste-agera-1.28048651
¨
Kör ambulansen till obduktionen? Trodde det var polisen?
Citera
2020-05-16, 21:52
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Inlagda på IVA är ett irrelevant mått för Sverige då man här, av någon konstig anledning, har extremt hårda krav för att få IVA. Det stora antalet döda beror på att gamla på äldreboenden lämnas att dö med palliativ vård som inte ens den är human.

Så det blir tokigt när Tegnell ich media rapporterar och stoltserar om minskning på IVA, när man fortsätter låta de svaga och hårdast drabbade dö.

Ingen nyhet men tåls att upprepas. Jag ser inte hur dödstalen ska minska nämnvärt när sjuka timanställda (ofta blattar) fortsätter gå till jobbet.

De riktigt sköra och sjuka på äldreboenden skulle inte klara IVA-vård.

Har du inte sett nyhetsrapporteringar om 40-50-åringar som har en enorm återhämtningstid och rehab efter respiratorvård? Hur tror du att Lennart, 90 år, multisjuk, skulle klara det?

Sedan är det så att man skickar in folk från äldreboende till sjukhus om de kräver sådan vård att man inte kan lindra på plats. Det handlar om i vilket skick du är i, hur du skulle kunna tillgodose sjukhusvård osv. Det är långt ifrån ovanligt att anhöriga vill att deras mamma eller pappa ska få somna in i sitt hem i lugn och ro, eftersom de inser att sjukhusvård skulle innebära en alltför stor påfrestning och större lidande.

Jag jobbar nu tillfälligt på en boende där man skickat in äldre på sjukhus och som sedan kommit tillbaka och återfrisknat.
Citera
2020-05-16, 21:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Just nu ja.

Risk att det ser ut på ett annat sätt när vi gör bokslut på covid 19 om 1-2 år.

Men jag hoppas att de andra länders strategi var den rätta för det betyder att viruset elimineras, men WHO menar att så ej är fallet så tyvärr får vi nog se många många fler döda hos våra grannar.
Men ingen är gladare an jag om jag har fel.

Har du tagit hänsyn till den strategi du förespråkar om vilka andra konsekvenser den för med sig, depressioner, självmord ökat våld i hemmen etc etc?
FHM har ju ansvar även för den typ av åkommor.
Det är lätt att kritisera de som har största ansvaret med att bara se en del av problemet.

Men hallå, du skriver "Har du tagit hänsyn till den strategi du förespråkar om vilka andra konsekvenser den för med sig, depressioner, självmord ökat våld i hemmen etc etc?"

Vilken strategi har jag den senaste tiden förespråkat utom den som är anpassad för nuvarande läget som innebär dagens plus munskydd gällande för täta transporter?
Citera
2020-05-16, 21:57
Bannlyst
En grej jag funderat länge på är detta...

.. från både förnekare på tråden och bland offentliga tomtar som demente Gieseicke och halvdementa 64 åriga tomten Tegnell.

Det enda ni framför är att att länder som Tyskland, Finland, Norge, Danmark, England, Slovenien och ex. baltstaterna har det värsta framför sig....dom har ej låtit smittan dra igenom landet (vilket ju ej heller skett i sverige där ex. Blekinge och Gotland i stort sett är helt opåverkade av Covid, Även norrlandslänen.)

Men det är iaf vad ni säger... låt oss ponera att ni har rätt.

Förstår ni vilken j-a ekonomisk katastrof vi har framför oss om våra främsta exportländer har total megadeath framför sig...

Hör aldrig att ni tar den positionen..ni tror att allt är chill och Sverige kommer klara sig fine.

Om vår främsta exportländer kommer gå in i megadeath. Kommer även Sverige gå in i Megadeath.
Citera
Medlem
Citat:
Det är olyckligt att du ska blanda in ordet nationalistiska svennar för det handlar inte om det, jag tror uppriktigt att du missförstår.

Låt mig förklara, ingen svensk vill att coronan ska slå hårt mot landet, sedan hur vår kära regering styrd av FHM gör är den stora frågan?
Nationalists eller inte är oviktigt men innan du behöver fråga så är jag en nationalist till 100%.

Jag va nationalist innan detta land förstördes i grund.
Och det är väldigt komiskt att se skiftet nu från de som för 2 månader sedan kallade nationalister för massmördarrasister PLÖTSLIGT försvarar Sverige med näbbar och klor och PLÖTSLIGT skriker på både svennar och blattar att LÄMNA LANDET DÅ OM DET INTE PASSAR.
HAhahhaahhaahahhaaha
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad "lagom" är går inte svara på. Om "lagom" skulle vara 1000 personer överdödlighet i Sverige, varför accepterar vi 3000 överdödlighet andra år?

Var fick du lagom ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in