2020-05-17, 14:21
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Om en minderårig inte har någonstans att bo och hon ber om hjälp med detta så borde hon väl ta kontakt med föräldrarna eller förstå att något inte är som det ska!
Absolut, tycker jag med!
Citera
2020-05-17, 14:23
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kl 20.00 rörde sig hans mobil i Ljungskile. Knappt två timmar senare fanns han på motorvägen enligt polisens PM (21.56). Men visst borde det väl finnas mastuppkoppling på motorvägen? Man kanske inte brydde sig om att skriva det i tidslinjen eftersom han bevisligen befann sig på E6:an med tanke på att polis plockade upp honom?

Men man tycker att det borde kollats. Det är ju inte riktigt normalt att flaxa runt efter en motorväg.

Men jag hittar faktiskt inga uppgifter om det i fup
Citera
2020-05-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Funderar på hur diskussionen går mellan tishko och advokaten 🤔
Hur snacket går ang väskan med huvudet och hans DNA plus fingeravtryck.
Hur kan en människa oavsett yrke försöka med konspirationsteorier när det är uteslutet 🤦🏼‍♀️
Som vissa postares idéer Här om om orealistiska teorier.
Hon skiter fullständigt i Tishkos skuld.

Hennes jobb är att etablera att fingeravtrycken kunde kommit på tejp, folie och annat på andra anledningar. Hon behöver inte bevisa att det hände på ett särskilt sätt, bara att det är möjligt. Sedan måste åklagaren motbevisa dessa, i den mån rätten anser är resonabelt.

Konspirationsteorier är inget försvaret kommer att framföra, snarare möjligheter som att Wilma blivit mördad av utomstående, för att sedan få panik när han hittar kroppen. Eller att hon begått självmord, dött av en olyckshändelse osv.
Citera
2020-05-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Kunde kanske finnas digitalt var den stängdes av. Men jag har för mig att den pingade hemma hos honom.
En tanke till är den mobil de hittade.

Den är av den pingfria äldre typen som är vanlig när man vill hålla sig under radaren.
Det slog mig direkt när jag såg den
Tishko hade väl ett relativt långvarigt intresse för det här med brott och straff, enligt hans kompis. Hur man skulle städa efter sig och undvika fingeravtryck (gick väl sådär får man hävda). Han knarkade ju också, så att han ägde en sån telefon har nog sina förklaringar. Jag läste att någon nämnde i FUP att "det är bra att ha en kontantkortstelefon" men jag minns inte vem, eller i vilket sammanhang. Kan ha varit samma kompis som refererade till att Tishko sagt så.
Citera
2020-05-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Absolut, tycker jag med!
Som jag skrev, hon hade kontakt med socialtjänst under 2 veckor före mordet angående boendesituationen.
Citera
2020-05-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Kan verkligen inte annat än att hålla med. Förhör med kuratorn vittnar om att även denne inte gjort sitt jobb. Utdrag ur fup:

I telefon i månadskiftet okt/nov nu sa hon kan inte säga exakt men att det var slut med killen Tishko. Då kommer jag ihåg att hon sa "– Kan du ringa till Socialtjänsten och säga att jag behöver en bostad. " Då sa jag "– Jag är ledsen Wilma men du har mamma och pappa, två vårdnadshavare"

Att kuratorn inte gör något annat i detta läget än att säga, "ledsen Wilma", måste vara tjänstefel å det grövsta. Wilma var minderårig och ingen hjälpte henne. Fy fan för vårt samhälle!!

Ja det är galet att INGEN gjorde nåt men alla ”såg på” ....
Citera
2020-05-17, 14:31
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Tishko hade väl ett relativt långvarigt intresse för det här med brott och straff, enligt hans kompis. Hur man skulle städa efter sig och undvika fingeravtryck (gick väl sådär får man hävda). Han knarkade ju också, så att han ägde en sån telefon har nog sina förklaringar. Jag läste att någon nämnde i FUP att "det är bra att ha en kontantkortstelefon" men jag minns inte vem, eller i vilket sammanhang. Kan ha varit samma kompis som refererade till att Tishko sagt så.

U naild it!
Så var det ja, men visst var han clean på drogtesterna?
Kan det varit pga av avtändningen som hans psyke brakade?

Nu vaknade jag till lite, hur funkar detta i sammatagningen?
Senast redigerad av Willow1 2020-05-17 kl. 14:37.
Citera
2020-05-17, 14:32
Medlem
Det fanns väl inga bevis på att hon var gravid.
Sen var hon inte myndig = vårdnadshavares ansvar rent juridiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Att vara gravid, ensamstående, kan vara ett sätt att få en bostad av soc. eller?
Citera
2020-05-17, 14:33
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Hon skiter fullständigt i Tishkos skuld.

Hennes jobb är att etablera att fingeravtrycken kunde kommit på tejp, folie och annat på andra anledningar. Hon behöver inte bevisa att det hände på ett särskilt sätt, bara att det är möjligt. Sedan måste åklagaren motbevisa dessa, i den mån rätten anser är resonabelt.

Konspirationsteorier är inget försvaret kommer att framföra, snarare möjligheter som att Wilma blivit mördad av utomstående, för att sedan få panik när han hittar kroppen. Eller att hon begått självmord, dött av en olyckshändelse osv.
Menar när han kommer med någon dum teori, om han säger att han pratat med Jesus tex så undrar jag vad hon tänker.
Eg generellt för liknande fall, hur de kan lyssna utan att reagera.
Citera
2020-05-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fefee
Ja det är galet att INGEN gjorde nåt men alla ”såg på” ....
Hon kunde ha gjort en orosanmälan om hon trodde att Wilma skulle far illa, något hon enligt anmälningsplikten som kurator måste göra - OM HON TROR detta.

Men kuratorn gör bara detta om hon tror att det rör sig om fysiskt våld, etc. Det är inte något som görs för att hon har ångest för att ha gjort slut med sin pojkvän och måste flytta hem till föräldrarna.

Det är självklart lätt att i efterhand se att de borde agerat, med fullt facit i hand, men samtidigt måste du förstå att socialtjänsten har 100 fall värre i bara Uddevalla och alla kan inte tvångsomhändertas.

Vad som inte är tjänstefel är att 'fråga socialtjänsten om boende', då kurator har helt rätt i sak. Hon skulle inte fått boende, socialtjänsten hade helt enkelt sagt (med stöd i lag) att hennes vårdnadshavare hade ansvar för hennes boende.

Sedan kan hennes förhållningssätt och sätt att prata med Wilma ifrågasättas, men det är svårt att säga hur deras relation har sett ut i samtalen och rent praktiskt.

Om det hade framkommit annan problematik hade hon hamnat på ett boende, inte fått en lägenhet av socialtjänsten bara sådär. Det funkar inte så.
Citera
2020-05-17, 14:38
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Det fanns väl inga bevis på att hon var gravid.
Sen var hon inte myndig = vårdnadshavares ansvar rent juridiskt!

Fanns det inte rapporter om gyn? Nu sviktar mitt minneskort

Ett av hans sms talade om att hon inte var ens 18 år mm
Citera
2020-05-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Men man tycker att det borde kollats. Det är ju inte riktigt normalt att flaxa runt efter en motorväg.

Men jag hittar faktiskt inga uppgifter om det i fup
Han var väl hög som en skyskrapa och trodde han flög när han flaxade med armarna? Jag vet inte hur sånt funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in