Citat:
Jag håller med. Ju mer man vet om detta virus, desto dummare verkar det vara att låta viruset spridas bland befolkningen. Det är inte bara dumt utan komplett vansinne.
Tegnell har ju tidigare uttalat att alla förr eller senare kommer bli smittade. Det säger något om ambitionen.
Följande vet man nu:
-Viruset sprids genom droppsmitta, eller sk aerosolsmitta. Det är alltså farligt att vistas i samma rum som en smittad person har vistats i upp till ett par timmar efteråt.
-Dödligheten ligger på cirka 1% av de smittade i snitt av både unga och lite äldre
-Många av de som varit sjuka och tillfrisknat vittnar om svårigheter att andas, nedsatt ork, andfåddhet. Vid röntgen konstateras skador på lungvävnader. Det kräver långa rehabilitering. Ingen vet effekterna på lång sikt.
-Barn tycks kunna drabbas av allvarliga hudsjukdomar, även om det inte är jättevanligt
-Många patienter drabbas av demensliknande sjukdom och där är det oklart om det är permanent, men många befarar det.
Jag efterlyser en kursändring av Sverige. Att vi börjar isolera bort sjukdomen, börjar masstesta, smittspåra och frysa ut sjukdomen, Utrota den så långt det bara går. Inom ett år har vi förhoppningsvis ett vaccin. Jag tror det är fullt realistiskt. De vaccin som redan idag finns färdiga håller ju som bäst på att testas. Resultaten ser lovande ut. Vi måste hålla ut till vi har vaccin. Vi kan inte fortsätta låta viruset ha sin gång. Många hävdar att det skulle bli för dyrt, men jag tror inte det. De sociala och ekonomiska kostnaderna kommer bli oerhört stora om man låter bli också. För att inte tala om det mänskliga lidandet. Det här viruset är inte att leka med.