Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Kan du förklara vilka egenskaper det är som skulle göra detta till en klustersmitta?
Hur går smittspridning till för att smitta på detta sätt?
Det sägs också sprida genom luften, denna tex påstår det smittar i luften u hela 14 minuter.
Jag får inte det att gå ihop med klustersmitta.
https://worldisraelnews.com/study-just-talking-leaves-coronavirus-in-the-air-up-to-14-minutes/
Jag får inte det att gå ihop med vad som ser ut att vara en inte alltför stor spridning i Sverige heller trots öppenheten i samhället.
Du är inte ensam som sagt. Kunskapen är låg och vissa saker kan tyckas märkliga. Vi vet dock att övre luftvägsinfektioner är lindrigare men mer smittsamma. Nedre är allvarliga men mindre smittsamma. Det här viruset är både ock men oftast håller sig det i de övre luftvägarna. Då är man nog som mest smittsam och troligtvis är asymtomatiska t.o.m. mer smittsamma. Av den anledning kan det vara bra med munskydd för alla, inte för att skydda sig själv utan för att inte smitta andra.
Detta är kanske inte hela sanningen heller. Det verkar också som det finns s.k. superspridare. D.v.s. enstaka individer som sprider smitta betydligt mer än andra och det av än så länge okända anledningar. Sedan kan vissa situationer vara mer smittosamt än andra.
Det gör att man kanske har att göra med klustersmitta. Att vid ett speciellt tillfälle under vissa förutsättning sker de en explosiv lokal spridning.
Men som sagt, detta är spekulationer från min sida.