2020-05-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Ja, frågan är om nåt land nånsin mer gör lockdown, vi lär få se.
Om det visar sig att spridningstakten är förhållandevis låg och skadorna mer omfattande än vi hitintills trott finns risken att länder som inte inför lockdown isoleras.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Stämmer med data från Wuhan;

bg A, population 32.16%
bg A, dödsfall 41.26%
P = 0.008

bg O, population 33.84%
bg O, dödsfall 25.24%
P = 0.014

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2.full.pdf
Kollade upp blodgruppsfördelningen i olika länder. I Kina har typ 48% bg 0 och 28% bg A. Vore konstigt om just Wuhan skiljde sig så mycket från övriga Kina.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Absolut, allting tyder pä någon form av underliggande sjukdom men att veta exakt är ju något annat.
93% av de som konstaterats avlidna i c19 tillhör en medicinsk riskgrupp. Av de 7% som inte gjorde det var 60% över 70 år.
42% av de i riskgrupp tillhörde 2 eller flera riskgrupper.
53% hade en kronisk hjärtsjukdom, 24% diabetes och 16% kronisk lungsjukdom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-19-final.pdf
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kan du förklara vilka egenskaper det är som skulle göra detta till en klustersmitta?
Hur går smittspridning till för att smitta på detta sätt?

Det sägs också sprida genom luften, denna tex påstår det smittar i luften u hela 14 minuter.
Jag får inte det att gå ihop med klustersmitta.

https://worldisraelnews.com/study-just-talking-leaves-coronavirus-in-the-air-up-to-14-minutes/

Jag får inte det att gå ihop med vad som ser ut att vara en inte alltför stor spridning i Sverige heller trots öppenheten i samhället.
Du är inte ensam som sagt. Kunskapen är låg och vissa saker kan tyckas märkliga. Vi vet dock att övre luftvägsinfektioner är lindrigare men mer smittsamma. Nedre är allvarliga men mindre smittsamma. Det här viruset är både ock men oftast håller sig det i de övre luftvägarna. Då är man nog som mest smittsam och troligtvis är asymtomatiska t.o.m. mer smittsamma. Av den anledning kan det vara bra med munskydd för alla, inte för att skydda sig själv utan för att inte smitta andra.

Detta är kanske inte hela sanningen heller. Det verkar också som det finns s.k. superspridare. D.v.s. enstaka individer som sprider smitta betydligt mer än andra och det av än så länge okända anledningar. Sedan kan vissa situationer vara mer smittosamt än andra.

Det gör att man kanske har att göra med klustersmitta. Att vid ett speciellt tillfälle under vissa förutsättning sker de en explosiv lokal spridning.

Men som sagt, detta är spekulationer från min sida.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det reportaget var väldigt intressant och jag rekommenderar alla att titta på det:

Svett, skräck och syrebrist – detta är viruskriget inifrån
Tack, det var extremt gripande.
Citera
2020-05-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller att immuniteten är större än vi trott och att smittan nu brinner ut:
https://twitter.com/ProfKarolSikora/status/1261578426093383682

Det är ju en effekt av att de som ska dö har dött, immuniteten har ju det priset inbakat.
Citera
2020-05-17, 12:44
Medlem
Är det någon som har några fler uppgifter om fall från Vitryssland som inte infört några restriktioner alls, annat än att medborgarna ska hålla "lite avstånd"? Har inte sett några alarmrapporter om folk döda på gatan.
Citera
2020-05-17, 12:45
Medlem
Det är konstigt att man vågar låta ett nytt virus härja fritt i samhället som man gör i Sverige, känns inte som man gjort några större ansträngningar till att stoppa viruset helt.
Citera
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillerBull
Igår (16/5) rapporterade FHM 10425 totala fall för Stockholm det skulle i så fall enligt dig betyda att ca: 2085000 personer har eller haft smittan i Stockholm

Det går absolut och med största säkerhet MINST 10 smittade per bekräftat fall. Att över 100 tusen har/haft smittan i Stockholm ser jag som en absolut självklarhet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Ja, frågan är om nåt land nånsin mer gör lockdown, vi lär få se.
De länder som har stängt ner och lyckats hålla nere dödstalen går ju in i en andra våg med helt andra förutsättningar än tex Sverige. De kommer ju fortsatt att ha mycket färre döda oavsett om det kommer en andra våg.

Lock down har ju varit en förutsättning för att så ska ske. Jag förstår inte hur du menar?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-17 kl. 13:05.
Citera
2020-05-17, 12:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/politiskt-storbrak-om-tester-hallengrens-paniklosning/

Artikel om testning, tyvärr premium idag ser jag.
Total hönsgård beskriver den.

Kommer du ihåg något om vad det stod? Jag missade den...

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror flaskhalsen är tillgången på testkits påöppna marknaden. Det är brist. Sverige har kommit in försent som köpare.

Som med allt annat då...
Citera
2020-05-17, 12:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det är ju en effekt av att de som ska dö har dött, immuniteten har ju det priset inbakat.
Korrekt. Kul att läsa alla alarmistiska vänstertroll som angriper professorn i den där twittertråden. Det är kul att världens vänstertokar har en sak gemensamt med alla "Svärjevänner".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in