2020-05-17, 10:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Alltså, bara en liten sidogrej sådär, men som jag har svårt att släppa: Den här flickans föräldrar var verkligen värdelösa, särskilt mamman. En förälder som vägrar sitt barn att bo hemma när barnet är minderårigt är, enligt mig, medansvarigt för vad som händer med det barnet. Jag skulle vilja se en lagstiftning som innebär att en förälder kan straffas i det fall de vägrar låta sina minderåriga barn bo hos dem och dessa barn far illa där de istället tvingas bo.
Ja, håller med. Rent teoretiskt täcks saken av Föräldrabalken 7 kap, och ett barn som blir utslängt skulle i princip kunna stämma föräldrarna, gissar jag. Frågan är om saken skulle kunna klassas som Brott mot Liv och Hälsa (Brottsbalken 3 kap. 6 §, Misshandel) och därigenom rendera straffpåföljd.

Jag vet inte hur de här sakerna funkar, men det låter rimligt att man får ett straff om man försöker slippa undan sitt Föräldraansvar, i synnerhet om resultatet är att barnet tar skada..
Citera
2020-05-17, 10:07
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Sjekk bilde 60 og 65 på side 240 og 243 i FUP (altså nummereringen i FUP).

Det virker IKKE som om den lille kofferten ligger i samme stilling på de bildene? Kan noen ha flyttet den? Dvs kan noen ha lagt hodet i kofferten mens leiligheten var avlåst?

Vinkelen på bildene er dessverre ikke den samme, men om man ser på det ene bildet så er ikke det ene hjulet skjult bak skiltet med Petter Northug, men på det siste bildet er hjulet delvis skjult bak skiltet. I tillegg synes hjulet å være i en annen brattere stilling på det siste bildet. Kanskje kofferten har tippet litt mot venstre i bildet pga av blodet som har samlet seg på den siden?
Dörren låstes med nytt lås av poliserna så nej ingen kunde komma in och jag ser ingen skillnad på någon av bilderna
Senast redigerad av Bambambi 2020-05-17 kl. 10:12. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-17, 10:08
Medlem
Novotars avatar
Ford Focus kombi mörkblå minns inte, vad var det, har inte en sådan vart nämnd i början?... hemtjänsten brukar ha mindre bilar ibland vita. Var d en röd sådan han använde fr pappan...
Citera
2020-05-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHouse
Tänkte bara att ett barn kunde lappat ihop deras förhållande, men icke.
Hörrudu din lilla snorvalp.
Ett barn kan aldrig aldrig lappa i hop ett förhållande.

Du skriver så tokiga naiva grejer att jag får känslan av att du är mycket ung.
Du vet väldigt lite om hur destruktiva förhållanden funkar osv.
Och det är helt riktigt att göra abort!
Särskilt om man skulle ha barn med ett misshandlande psyko.
E
Citera
2020-05-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Dörren låstes med nytt lås av poliserna så nej ingen kunde komma in och jag ser ingen skillnad på någon av bilderna
Precis...så när t säjer nån varit inne i lägenheten medans han suttit häktad,kan man ju punktera snabbt
Citera
2020-05-17, 10:21
Medlem
Jag tycker att redogörelserna av grannarna är helknepiga.
Tycker även att Poliserna verkar snurriga när de nystar i detta kring datumen:

(sida 490)
I förhör med P*eter:

I onsdags klockan 18 så låg P*eter och sov när hans dotter väckte honom
och sa att det var någon som skrek.

Det var onsdagen den 13 november eller torsdagen den 14 november som P*eter
hörde skriket från en lägenhet ovanför.
P*eter tror att det var mellan kl. 18 till 19 som han hörde skriket.
P*eter är säker på att det inte var efter kl. 22.00.
För hans två barn går senast och lägger sig klockan 22.00.

P*eter tittar i sin telefon. Det senaste samtalet på torsdagen den 14 november var kl. 14.00,
det var från jobbet. Nästa samtal var kl. 19.59. Det var då P*eter som ringde till sin mamma.
P*eter har för sig att han vid detta samtal talade om för sin mamma om bråket från lägenheten ovanför. Eller så var det på fredagen som han berättade om bråket för sin mamma, på telefonen.

P*eter ringer var och varannan dag till R*ita.
På torsdagen den 14 november pratade P*eter med R*ita klockan 17.58, kl. 15.38 och klockan 16.00.

Vad menas?? Pratar om deras utgående samtal? Att P ringde sin mamma kl 19:59 och att
mamman ringde P kl 17.58, kl. 15.38 och klockan 16.00

(sida 496)
I förhöret med G*öran:

Förhörsledarens anteckning: Jag talar om för G*öran att grannen P*eter uppger
att P*eter hörde skrik och såg G*öran gå uppför trapphuset på onsdagen den 13 november klockan 18.00.

Det var mycket senare än kl. 18.00. G*öran hade sett Navy CSI som går mellan kl. 20 till 20.30 varje kväll.

Så VILKET datum har dom kommit fram till om nu förhörsledaren börjar prata om onsdagen 13 november?

..

Angående bilen:

Veljan tror att det var vid c:a 17.00–18.00 den 14 november som han
blev irriterad på en mörkblå Ford Focus.
Detta på grund av att bilen stod parkerad precis vid bakdörren av fastigheten
så Veljan hade svårt att ta sig in genom dörren när han parkerat sin bil
på baksidan av fastigheten.

En Ford Focus kombi har stått vid entrén på baksidan.
Vaktmästaren Steve sett den också. Jag tyckte den var blå men kompis sa den misstänktes pappa
har en röd Ford men jag säker på att den var blå. (alternativt svart, säger han sen)
En silverfärgad Audi kombi nyare modell, lite dyrare har stått där också på besök.

Är dessa Ford-modeller lika och går att förväxlas med varandra?

Styvmamman om Kugan (sida 717):

Nu har du pratat på att du varit i den svarta kugan vid två tillfällen då ni åkte till arabaffären.
Men har du varit i bilen för att hämta något eller så?

Kanske har jag hämtat eller lämnat något så som telefon eller väska eller så.
När var det?
Jag vet inte men det har hänt.

Anser du att ni har en väl städad bil?
När Shabaz kom för att hämta mig på flygplatsen så var bilen välstädad,
Shabaz sa att han hade städat den.

När du tar bilen under torsdag och fredag hur är det med städning och fläckar och så då?
Bilen var ren då han hade städat den innan han hämtade mig

Hon kom hem 12 november.

Pappan om Kugan (sida 673):

Efter att man hittat en lösnagel och ett långt hårstrå i bilen:

När städade du bilen invändigt senast?
S uppger att det var längesedan. Inte den här månaden i alla fall.

EDIT: Verkar som att Kugan är avställd och den röda Forden är i rullning. Den tredje bilen som pappan ägde har han inte kvar längre?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-17 kl. 10:35.
Citera
2020-05-17, 10:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Intressant. Men borde han inte säga det istället för att tiga sig igenom ett halvår av förhör? Jag begriper inte hans ställningstagande där. Han tror han är jättesmart. Han säger nån gång att det är "ert jobb att ta reda på". Arrogant. Sitter och ler.

Att han inte minns är intressant - men jag tvivlar.

Intressan.
Låter mer och mer som psykopaten Stefan Davidson i Örebro, Lena Wesströms baneman.
Han sa precis samma sak.

Likaså har dessa båda två sagt att ”mordet aldrig kommer att lösas”.
Båda två vet precis vad de gjort och har medvetet försökt avleda och förvåra polisarbetet.
Citera
2020-05-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Fanns något tidigare i tråden.
När han fick höra om huvudet sa han ungefär, "han gjorde det!".
Senare sade han ungefär "är han oskyldig, skall jag tatuera in hans namn på mitt hjärta, är han skyldig då är han död för mig, han är inte längre min son".

Okej tack för att du hittat att pappan sagt så.. man får ju hoppas att pappan och mamman har varit ovetande och även inte hjälp sin son att försöka dölja detta hemska brottet..
Citera
2020-05-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Pappan förskjuter sonen när han får höra att väskan med en kroppsdel hittats i mgm garderob.

Personligen övertygad om att Föräldrarna inte hjälpt till. Har du inte läst FUP?

Hoppas du har rättt... läser Fup.. just nu.. 👍👍
Citera
2020-05-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Eftersom W vid något tidigare tillfälle försökt hänga sig på vinden, tror jag det var därför mamman ville titta där. Jag tror hon letade efter en hel kropp, möjligtvis hängd. Kroppsdelar i påsar är nog relativt lätt gömma på en vind bland annat bröte.

Ja jag fattar varför mamman ville kolla på vinden.. Du kan ha en poäng där, finns det några bilder i FUPEN hur vinden ser ut? Har för mig att det gör det, kommer dock inte ihåg hur det såg ut på hans vind dock, om det var mkt grejjer osv..
Citera
2020-05-17, 10:35
Medlem
oenophiles avatar
Detta har kanske redan varit uppe för diskussion, men vad har hänt med Ws huvud egentligen?
Från rättsmedicinska undersökningen:

"I pannan centralt ses en tvärgående 10 x 2 cm stor hudskada med ställvis blottat
ben i botten och synliga ytliga strimformade tvärgående skador på skallbenet."

"Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden."

Har galningen försökt skära sig igenom huvudet med kniv?
Citera
2020-05-17, 10:36
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Nej jag pratade inte om en vanlig brasa, tänkte snarare om det fanns något företag som bränner plast eller liknande i närheten, jag har noll koll på vad som finns där borta..

Fallerar inte din teori på att han haft delarna på vinden under tiden? Mamman var väl uppe och kollade där, skulle hon ha missat dem? Jag vet att likhund har markerat där men han borde ju inte tagit dit mamman samtidigt som de låg där, i min värld tänker jag att det var senare/tidigare än hennes besök han hade något där....Men jag spekulerar bara, liksom du... Det enda han lyckats dölja är ju kroppen, resten har han ju failat med, huvudet och blodet samt alla andra spår....

Är det någon som vet hur det ser ut i staden o runt omkring? Finns det mycket sjöar, mkt slog och/eller något företag som bränner material?

Uddevalla har väl ett eget värmeverk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in