2020-05-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har FUP, dock inte på mobilen, därför behöver jag lite assistans.

Var sjuttsingen tillbringade han tiden i Ljungskile?

Kan han ha dumpat något i småbåtshamnen?

Reste han med en resväska eller utan, och varför behövde han tvätta sig i en bäck?

Jag kan tänka mig att han har rört sig i en brant slänt någonstans, halkat och blivit lerig.
Tågvärden såg inget bagage.
Din första fråga. Vad gjorde han i ljungskile i tre timmar? Det vete fan. Finns väl bara en pizzeria som är öppen vid den tiden. Förutom Ica och Coop.
Citera
2020-05-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinaJagoDu
Där ser man va fel man kan ha.
Alltid trott att dem gör en prövning innan man bestämmer sig för att delger info till andra privata aktörer.

Nej det är offentliga handlingar.
Citera
2020-05-16, 17:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
20.24-ish såg vittne honom inne i centrala Ljungskile (bäcken med kulvert), så det skulle inte gå. s.793

Såg att det skulle ta 80 minuter att gå till Funneshultssjön om du menade den. Det skulle dessutom säkert också dra till sig vittnen.

Jag tror att han har rört sig max 1-2 km radie från stationen. Sen börjat gått E6 när han kände sig färdigtänkt.

Kan ha haft någon kontakt i Ljungskile vad gäller cannabis? Suttit och rökt på nånstans ute i skogen?

Hur som helst, jag har för mig att GW eller liknande har berättat att mördare som dumpar inte sällan väljer dumpningsplatser i ett mönster(antagligen omedvetet).

Exenpelvis 5 km väster om BP, och likaledes ungefär 5 km österut, alltså osv.

Om Ljungskile är en dumpningsplats så kanske en annan ligger norr om Uddevalla och på ungefär samma avstånd, tänker jag.
Citera
2020-05-16, 17:33
Medlem
Spekulation: Kanske var tågresan inte ett villospår utan en egentlig flykt efter att han misshandlat/slagit ihjäl W? Han handlade ju med hennes kort (kanske ciggaretter åt henne) tidigare under dagen. Och i sin stress att komma ifrån Uddevalla använder han hennes kort igen, kommer på sig själv och inser att det är dumt. Får därför lov att ändra sina planer och hoppar av i Lysekil, gör sig av med kortet och börjar knata hem för att städa upp. Gör då i efterhand upp lögnen om att hon skulle till göteborg för att kortköpet skulle kunna förklaras.

Tror personligen mer på att det var ett avsiktligt villospår. Men spekulera kan man ju alltid göra.
Citera
2020-05-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Vad är Helix för företag/organisation? Vad arbetar din unga vän med? Nåja du får gärna visa vad det nu är.
Min vän studerar psykologi, och Helix, rättspsykiatri, är en del av utbildningen. Vi pratar nu inte om en 21-åring som duvunge utan en lite äldre person som har livserfarenhet. I den ubildningen får man också veta hur det funkar inom rättspsykiatri och juridiken. jag tänker inte slåss med dig om vetande och kunnande, jag berättar bara vad jag fått veta.
Citera
2020-05-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acge
Spekulation: Kanske var tågresan inte ett villospår utan en egentlig flykt efter att han misshandlat/slagit ihjäl W? Han handlade ju med hennes kort (kanske ciggaretter åt henne) tidigare under dagen. Och i sin stress att komma ifrån Uddevalla använder han hennes kort igen, kommer på sig själv och inser att det är dumt. Får därför lov att ändra sina planer och hoppar av i Lysekil, gör sig av med kortet och börjar knata hem för att städa upp. Gör då i efterhand upp lögnen om att hon skulle till göteborg för att kortköpet skulle kunna förklaras.

Tror personligen mer på att det var ett avsiktligt villospår. Men spekulera kan man ju alltid göra.

Kan vara så. I vilket fall har han väl inte lagt fram en vettig (någon?) anledning till varför han gjorde tågresan och sedan promenaden hem. Bara det är ju suspekt.
Citera
2020-05-16, 17:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Din första fråga. Vad gjorde han i ljungskile i tre timmar? Det vete fan. Finns väl bara en pizzeria som är öppen vid den tiden. Förutom Ica och Coop.

Kan ju vara som har föreslagits, han ville få spåren att leda mot Göteborg, biljetten ska väl kontrolleras på tåget för att verka trovärdig, därför var han tvungen att åka tills biljetten kollades?

Men varför stanna i Lysekil såpass lång tid, dessutom ett behov av att tvätta händerna, och varför lerig på överkroppen?
Citera
2020-05-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Precis, kan vara så, men om ett barn W 17 år, inte får/kan vara hemma är samhället som placerar/tar hand om. Möjligen måste man kämpa, myndighetskontakter är inte det lättaste alla ggr. Ws föräldrars oförmåga kommer fram igen??? Kan iofs vara Wilma som inte tagit emot den hjälpen som erbjöds?
Kan ha varit nåt otrevligt ungdomshem eller dyl. som W nobbat ??? Föräldratnas inkomster och skyldighet att försörja henne etc. Men försök har gjorts.
Nu vet inte jag på vilken dina frågor jag ska svara på😉
Faktum kvarstår att vi NU är medvetna om henne och hur hennes situation varit,och ingen tvekan om att tösen varit ensam,utan det mesta en ung tjej behöver och har rätt till.
Lämnar extremt mkt att önska men tyvärr är allt försent..
Citera
2020-05-16, 17:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Kurden säger att knivarna, som användes vid styckningen av Wilma, var en inflyttningspresent från Wilmas mamma.

Obildad mamma som inte vet bättre än att ge bort knivar i present då det betyder otur/olycka att ge knivar i present.

Finns i nuläget fakta som talar för att detta skrock kan innehålla ett visst mått av sanning.
Citera
2020-05-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill varken säga emot dig eller KommissarieBeck i frågan om mord-dom eller ej, då detta är väldigt ovisst och svårt enligt mig....
Men är det inte lite overkill att be om prejudikat i ett sådant här sammanhang?
Dels handlar det ju om en bevisfråga och är det någonting HD aldrig vill ta upp, så är det bevisfrågor. Sedan undrar jag hur många liknande fall med liknande omständigheter, du tror finns att jämföra med?

Sedan får man ju också komma ihåg att "trubbigt våld, innan döden" inte visar VEM som utfört det trubbiga våldet innan döden. Wilma kan ju ha bragts om livet någon annanstans av annan person, innan Tishko tog över med brott mot griftefriden (därifrån finns det ju övertygande bevisning mot honom!)
Självklart. Men om upprepat gör proklamationer om rättegångens troliga, framtida utfall borde man ange någon form av källa. Det är uppenbart en otrolig mängd bevisning som talar för hans skuld. Om man anser det motsatta behöver man ange källor, om inte prejudikat, så iaf någon lägre form av referens i rättshierarkin.

Han kommer för övrigt att bli dömd.

Tishko har bevisligen misshandlat Wilma grovt vid tillfället. Han har sedan bevisligen gjort sig av med kroppsdelar. Han har huvudet i besittning. Det behövs inte en videofilm eller exakt dödsorsak för att en dom skall kunna göras i detta fallet.

Vidare är bevisbördan lika vid grova som ringa brott, så prejudikat finns det gott om. Men att producera detta hade ju krävt kunskap, tid och ansträngning - något som vissa spekulanter verkar direkt i opposition till, utan gör istället definitiva konstaterande och utlåtanden utan några som helst källor.
Citera
2020-05-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Inget bagage alltså. Det utesluter dumpning, även om tidslinjen knappast skulle tillåta det ändå. Jag tror han dödade Wilma och drog direkt, handlade med Wilmas kort och hoppade på tåget.

Jag tror han ville fly stan, eller kanske åka till någon bekant i Göteborg, men ångrade sig och började gå tillbaka.

Varför han beslöt sig för att promenera är såklart ett mysterium. Inga störningar i tågtrafiken den aktuella kvällen. Men han var inte i ett klart sinnestillstånd. Han kan ha fått för sig att tåget kostade för mycket, eller känt oro att någon på tåget skulle känna igen honom, eller känt att han ville sträcka på benen lite. Jag kan tänka mig att han fattade en rad irrationella beslut den kvällen.
Citera
2020-05-16, 17:47
Medlem
CharlieRs avatar
Alltså, bara en liten sidogrej sådär, men som jag har svårt att släppa: Den här flickans föräldrar var verkligen värdelösa, särskilt mamman. En förälder som vägrar sitt barn att bo hemma när barnet är minderårigt är, enligt mig, medansvarigt för vad som händer med det barnet. Jag skulle vilja se en lagstiftning som innebär att en förälder kan straffas i det fall de vägrar låta sina minderåriga barn bo hos dem och dessa barn far illa där de istället tvingas bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in