2020-05-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Men egentligen vet vi väl inte om det finns några varianter av det här viruset varav några är snällare än andra?
Däremot är det ju så att vi är olika mottagliga i en befolkningsgrupp. Därutöver tyder mycket på att vissa "raser" är betydligt mer genetisk motståndskraftiga. Indier till exempel.
Virus muterar hela tiden.

Det är inte så att det idag skulle finnas snällare eller elakare varianter idag. Dessa skapas, hela tiden, i någon grad. Frågan är huruvida man gynnar utveckligen av ett snällare, eller ett mer aggressivt virus.
Citera
2020-05-17, 08:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns en förnekelse, som är svår att rå på. Det är svårt att diskutera med rädda människor.

Jag trodde att barn skulle vara heliga, men icke. När barn börjar drabbas säger man "Det är så få barn och det är inte säkert bla bla..."

Du kan inte prata med människor som verkligen inte vill veta.

I detta nu skiljs nyfödda från sina smittade mödrar och åxo sina fäder och hur Covid19 påverkar barn, det återstår att se.

Situationen är extremt olustig.
Men det har hänt även tidigare att antalet fall av Kawasaki ökat:

In the United Kingdom, prior to 2000, it was diagnosed in fewer than one in every 25,000 people per year.[145] Incidence of the disease doubled from 1991 to 2000, however, with four cases per 100,000 children in 1991 compared with a rise of eight cases per 100,000 in 2000.[146] By 2017, this figure had risen to 12 in 100,000 people with 419 diagnosed cases of Kawasaki disease in the United Kingdom.[147]

In Japan, the rate is 240 in every 100,000 people.[148]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_disease

Texten är lite motsägelsefull, kanske finns någon felskrivning, men det verkar som att det i UK ökat från 4/100 000 före 1991 till 8/100 000 är 2000 och sen ytterligare till 12/100 000 år 2017.

Om det finns flera miljoner barn i länder som Italien och UK så är några enstaka nya fall inte särskilt anmärkningsvärt, och ökningar kan uppenbarligen inträffa utan coronaviruset eftersom ovanstående ökning från 4 till 12 per 100 000 inträffade mellan 1991 och 2017.

Visst, det är alltid upprörande när barn blir sjuka, men inte har någon tänkt så mycket på barn med Kawasaki förut. En sjukdom barn ofta återhämtar sig från.

Ingen tycks veta varför förekomsten är så olika mellan olika länder. Japan som inte tycks särskilt hårt drabbat av coronaviruset har sedan tidigare en exceptionellt hög förekomst av Kawasaki, 240 per 100 000. Man får vara försiktig med att göra alltför snabba kopplingar mellan corona och Kawasaki.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-17 kl. 09:01.
Citera
2020-05-17, 08:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Om man ser Sveriges befolkning som en population som består av en samling delpopulationer så framträder en intressant aspekt.

Säg populationen Tensta och delpopulationen gamlingar och multisjuka där. Uppenbarligen har de flesta gamllngar och multisjuka i just de mest smittdrabbade områdena i Stockholm dött och givetvis avtar dödligheten i sådana områdena under sådana omständigheter.

Men hur är det med ÖVRIGA Sverige? (Alltså Sverige exklusive de mest drabbade områdena och exklusive de drabbade äldreboendena )

Frågan är om det sker en ökning eller minskning av dödligheten här. Själv är jag övertygad om att det sker en ökning, och om jag har rätt, så har den cyniska behandlingen av alla äldre varit meningslös, även ur det socialdarwinistiska perspektiv som uppenbarligen är vägledande för regeringen Löfvén

Man kan absolut säga att vi är indelade i delpopulationer. Gamlingar och multisjuka som är beroende av vård och därför träffar en massa olika människor är särskilt utsatta och bland dem kommer de mest mottagliga att dö. Men långt ifrån alla dör av det. På Bromma sjukhem sa en läkare att 70% klarade smittan.

Sedan finns det helt andra populationer av äldre som inte behöver hjälp av vårdare och som är väldigt måna om att hålla sig undan. Där kommer i princip ingen att drabbas. Inte förrän de börjar våga gå ut och om smittan då finns kvar i de områden de rör sig.

Jag ser det mesta från ett Stockholmsperspektiv och från det område jag bor med många äldre. Ute i landet, där vet jag inte om de håller sig undan lika effektivt men jag tror det. Viktigast är om spridning sker till de äldreboenden som ännu inte drabbats.

79900 bor i äldreboenden om alla dessa drabbas och 30% dör är det 27 000 människor. Men det tror jag inte på på. Äldreboenden ut i landet är bättre skötta än de i Stockholm som måste förlita sig på sämre arbetskraft.

Sedan finns alla de äldre och sårbara med hemhjälp säkert 100 000 de träffar också väldigt många olika hjälpare varav knappt någon är testad. Men jag tror det har skett en uppryckning bland den personalen. De har snabbt fått lära sig hygienrutiner sm de inte är vana vid från sina hemländer.
Citera
2020-05-17, 09:02
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej det är inte snart över. Vi är fortfarande sakta på väg ner från vårt primära virusangrepp. Kanske dör 50 i snitt per dag under juni 40 i snitt i augusti, 30 i snitt i september o.s.v. I vårt fall Sverige skulle jag kalla en andra våg något som blommar upp från enstaka fall i veckat till ett 10 tal per dag. Det kommer inte att inträffa i år.

I Italien, Spanien etc som öppnat upp efter att totalt varit nedstängda återstår det att se om de har kvävt viruset eller bara stängt in det och nu släpper ut det igen. Även Norge från en extremt mycket lägre nivå.

Men hur kväver man ett virus utan vaccin eller annan fungerande medicin?
Citera
2020-05-17, 09:07
Medlem
Tyskarna kräver att få åka till Mallorca. Många tyskar äger fastigheter på ön och de har varnat Spanien om att ifall de inte får åka till sina "hem" då kommer de att överväga vad de ska göra med sina investeringar på ön.

Förra året turistade 4,5 milj tyskar på ön som lever av turism.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006488202.html
Citera
2020-05-17, 09:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Flockimmuniteten borde vara kontroversiell. Trots det, så blev det Sveriges strategi redan från början, utan diskussion eller tveksamheter. Har Folkhälsomyndigheten uttryckt några tvivel angående strategin med flockimmunitet?

Nu säger de att flockimmunitet aldrig varit deras strategi vilket ställer flera andra frågor, ex. vad strategin var isåntfall och hur Sveriges journalistkår undkommit frågan hela året.

Citat:
- För mig låter det som ren dårskap att i ett mycket tidigt skede satsa på flockimmunitet när man har att göra med en helt ny okänd sjukdom. Johan Giesecke har nämnt att Sveriges strategi formades redan i mitten av januari. Man bestämde att strategin skulle baserad på bevisad kunskap. Men hur agerar man utifrån bevisad kunskap när man har att göra med ett okänt virus? Johan Giesecke och Anders Tegnell förefaller sakna ödmjukhet inför att mycket är okänt för vetenskapen.

Varken Tegnell eller Giesecke är väl virologer. Gissningsvis är de politiskt och ideologiskt styrda individer med väldigt lite egen tankeförmåga.

Citat:
- Det är helt absurdt att se siffrorna över dödsfall strömma in i hög fart, utan att Folkhälsomyndigheten ifrågasätter sin strategi.

Japp. Och att Sverige står och tittar på utan att ställa dem mot väggen.

Citat:
- Vad innebär det? Inkluderar det intersektionalism?

Ja det gör det väl men den viktigaste punkten som diskvalificerar alla postmodernister från viktiga samhällspositioner är att de är antivetenskapliga. De tror inte på objektiv fakta utan att allt är sociala konstruktioner, inkl. biologi.
Citera
2020-05-17, 09:10
Medlem
WHO varnar för desinficering av gatorna som kan vara hälsofarligt...

Citera
2020-05-17, 09:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
WHO varnar för desinficering av gatorna som kan vara hälsofarligt...

Tydligen används väteperoxid, vilket är lite ironiskt eftersom oxidativ stress är ett av problemen vid coronavirusinfektion. Kroppen producerar då för mycket av bl a väteperoxid som skadar cellerna.

I Spanien förstördes 2 km strand genom sådan desinfektion. Hela ekosystemet mördades brutalt, och fordonen som spred giftet körde över ett fågelbo och krossade oklackta ägg. Brutalt och helt i onödan. Ren coronagalenskap.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-17 kl. 09:20.
Citera
2020-05-17, 09:18
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu säger de att flockimmunitet aldrig varit deras strategi vilket ställer flera andra frågor, ex. vad strategin var isåntfall och hur Sveriges journalistkår undkommit frågan hela året.
Varken Tegnell eller Giesecke är väl virologer. Gissningsvis är de politiskt och ideologiskt styrda individer med väldigt lite egen tankeförmåga.
Japp. Och att Sverige står och tittar på utan att ställa dem mot väggen.
Ja det gör det väl men den viktigaste punkten som diskvalificerar alla postmodernister från viktiga samhällspositioner är att de är antivetenskapliga. De tror inte på objektiv fakta utan att allt är sociala konstruktioner, inkl. biologi.

Lugn och vettig tråd idag på morgonen. Var är de rabiata Tegnellanhängarna. Har de kollapsat? Det måste vara jobbigt att skriva ett inlägg var 3:e minut hela dagen även om de är korta.

Ja epidemiologerna gått på skolboken som bygger på tidigare influensor som varit lindrigare. Jag fick en vision när jag tog min kvällspromenad igår. Jag såg framför mig att både Anders Tegnell och Stefan Löfvén avgått. Stefan Löfen efter misstroendomröstning i Riksdagen på grund av hans passiva linje för coronan. Vi får se som sagt. Stefan Löfvén har verkat trött länge så han kan ta coronan som en förevändning att sluta utan någon förtroendeomröstning.
Citera
2020-05-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte vilka åtgärder som skulle vara optimala. Men jag kan se alltför tydligt att Anders Tegnells strategi har misslyckats. Anders Tegnell behöver presentera en fungerande strategi, eller lämna över sitt uppdrag till någon som kan prestera bättre. Det bästa är förmodligen att Anders Tegnell bara avgår. Hans förtroende är förbrukat. Han bör ersättas av någon som allmänheten kan lita på.

Beträffande risken att du ignorerar mig: Jag vet skillnaden mellan "de" och "dem". Men jag föredrar att skriva "dom". Det blir snyggare så enligt min egna åsikt.
Antalet inskrivna för COVID på sjukhus i allmänhet, och på IVA i synnerhet, minskar stadigt. Eftersom dödstalen har en fördröjning skulle åtgärder, vilka de än vara månde, som sätts in i dag riskera att vara utan någon verkan innan sjukhusbeläggningen har hunnit ner till noll (om drygt en månad i nuvarande takt). Om vi extrapolerar mot framtiden ser vi ut att stå i en besynnerlig situation med 20 dödsfall per dygn men inga på sjukhus. Det säger sig självt att en sådan absurd situation inte kommer förverkligas, varför antingen sjukhusinläggningen kommer öka eller dödstalen falla drastiskt. Jag tror på det senare.
Citera
2020-05-17, 09:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Lugn och vettig tråd idag på morgonen. Var är de rabiata Tegnellanhängarna. Har de kollapsat?
De har tystas, försetts med munkavle, motats ut av motståndare som inte tål debatt där båda sidor kommer till tals. Allt är nu frid och fröjd i denna ljuva sommartid.
Citera
2020-05-17, 09:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har diskuterats huruvida mutationer skapar snällare eller farligare virus. Svaret är att virusets evolution beror på ländernas åtgärder mot viruset. Och Sverige är det enda landet i världen som gynnar snällare mutationer.

Såhär förklarar Wikipedia, varför spanska sjukan utvecklades till en farligare variant till andra vågen:

” This increased severity has been attributed to the circumstances of the First World War.[105] In civilian life, natural selection favors a mild strain. Those who get very ill stay home, and those mildly ill continue with their lives, preferentially spreading the mild strain. In the trenches, natural selection was reversed. Soldiers with a mild strain stayed where they were, while the severely ill were sent on crowded trains to crowded field hospitals, spreading the deadlier virus. The second wave began, and the flu quickly spread around the world again.”

Är det någon mer som ser parallellen?:

”[People] with a mild strain stayed where they were, while the severely ill were sent on crowded trains to crowded field hospitals, spreading the deadlier virus.”

Om man har snällare åtgärder, som i Sverige, då kommer strains med mildare symptom att gynnas. Personer som har små eller inga symptom kommer att röra sig mer i samhället, och sprida sin snälla variant av viruset. Den som är svårt sjuk kommer att stanna hemma, eller isoleras. Man får ett positivt urval av virus.

Men om man har lockdown, och därefter kontinuerligt smittspårar och isolerar, då kommer den med mild sjukdom att vara isolerad, samtidigt som den som är svårt sjuk behöver uppsöka vård, flyttas till sjukhus, m.m. med risk för spridning. Mutationer som ger mer aggressiv smittspridning kommer att gynnas. Det är ju enklare att stoppa de långsammare mutationerna. Förr eller senare inträffar en mutation som sprider sig för aggressivt för att mota tillbaka. Man får ett negativt urval av virus.

Det är alltså inte så att virus på naturlig väg blir snällare. Det är mänsklig tolerans inför storskalig samhällsspridning som gynnar evolutionen i den riktningen, varför det oftast händer. Men hårdare åtgärder och fullständig nedtryckning av viruset gynnar en farligare och aggressivare variant.

Det här behöver inte nödvändigtvis hända, men risken för ett mer aggressivt virus ökar för varje dag som andra länder fortsätter att ”slå ut” snälla utbrott av viruset. Om den här dagen kommer, då ska vi i Sverige vara otroligt glada för att vi redan har haft en mer omfattande spridning av den snällare varianten, och byggt upp ett immunförsvar mot den här familjen av virus.
Väldigt imtressant. Pedagogiskt beskrivet så det var lätt att förstå. Dessutom låter det fullt logiskt. Så blir hag ännu mer säker på att vi gjort rätt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in