2020-05-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Sambon blev testad igår, svar idag. Tyvärr ingen Covid, bara vanlig influensa. Hade hoppats på att det var Covid som vi haft här i huset. Men, men....

Jag har ganska god insyn i vissa av företagen som testar antikroppar.
Jag kan säga så mycket som att väldigt många av dom som varit bergsäkra på att de haft Covid-19, testat negativt.

Jag tror att FHM kommer få precis samma svar när de presenterar siffran nästa vecka..
Tyvärr..
Citera
2020-05-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fantastiskt goda nyheter!

Länder som beskämpat smittan börjar öppna upp för turism och ekonomiskt samarbete!

Våra grannländer i Östersjöregionen belönar sina medborgare med en riktigt skön semester i sommar!

Estland Lettland och Litauen har redan öppnat sina gränser mot varandra och kommer bjuda in in Finland och Polen till sitt virusfria block!

Corona-sverige är inte inbjudet. Vi får kämpa vidare med vår flockimmunitet strategi och massdödande av äldre och svaga.

källa cnn
Alla som saknar att inte kunna resa till de baltiska länderna och polen räck upp en hand. Själv ser jag fram emot att Italien öppnar för resor från EU 3 juni. Sol, bad god mat och vin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Folkhälsomyndighetens ansvarsområden verkar mest vara att försöka hålla ihop arbetarkåren så de fortsätter att producera i den mån det går under rådande omständigheter. Alltså inte att värna om folks liv, utan mest att få skiten att rulla på ...
Det är ju att värna om människors liv det.
Citera
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Samma fakta fanns tillgängliga för Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna...

Ja dör hade man lite för bråttom att stänga enligt Norges motsvarighet till Tegnell, läste jag i en intervju med honom i dag.
Citera
2020-05-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Artikeln säger ju att norrmännen planerar att ändra.

Men de har inte redovisat dödsfallen på samma sätt som Sverige! Vilket visar att statistiken som folk drar tokiga slutsatser av är svajig som fan.
Citera
2020-05-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag följde med rapporterna från WHO i början på Januari, men för att göra en lång resa kort, Sverige började att hantera emot corona ungefär två månader för sent, sedan började de prata om myndigheter som ska ha ansvar för centrala medicinlager osv, men åter till testkapacitet, just nu kan man testa med 100% säkerhet Covid-19 med DNA tester och de var som senast för tre dagar sen begränsade men tydligen så kommer de mera tester till Sverige, för det är så det fungerar, vi köper alla vi kan och de levereras eftersom. Så att säga att man kan testa x antal är bara sant när man vet hur många kit man har. Men glädjande så är det fler kit som kommer in i landet, men hur många har jag ingen koll på.
ok, ja det är det jag menar FHM kan inte ha en strategi med masstestning som i sydkorea eftersom att kapaciteten inte finns. De sa ju det i början att testerna måste sparas till de svårast sjuka. Hade varit väldigt bra dock och säkert fått ner smittan mer. Varken testkapacitet eller äldrevård är FHM ansvar och jag hoppas inte folk glömmer bort det när man senare diskuterar ansvar.
Citera
2020-05-16, 22:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Just nu ja.

Risk att det ser ut på ett annat sätt när vi gör bokslut på covid 19 om 1-2 år.

Men jag hoppas att de andra länders strategi var den rätta för det betyder att viruset elimineras, men WHO menar att så ej är fallet så tyvärr får vi nog se många många fler döda hos våra grannar.
Men ingen är gladare an jag om jag har fel.

Har du tagit hänsyn till den strategi du förespråkar om vilka andra konsekvenser den för med sig, depressioner, självmord ökat våld i hemmen etc etc?
FHM har ju ansvar även för den typ av åkommor.
Det är lätt att kritisera de som har största ansvaret med att bara se en del av problemet.

Det är inte troligt att konsekvenserna av att stänga ner i en månad skulle vara så fruktansvärda som en del vill påskina.

Det går jj bra att titta på Danmark, Norge och Finland nu.
Citera
2020-05-16, 22:48
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har ganska god insyn i vissa av företagen som testar antikroppar.
Jag kan säga så mycket som att väldigt många av dom som varit bergsäkra på att de haft Covid-19, testat negativt.

Jag tror att FHM kommer få precis samma svar när de presenterar siffran nästa vecka..
Tyvärr..

Jag tycker att det är positivt, Covid-19 är ingen vanlig influensa utan den gör folk så mycket sjukare än vad som kommer fram, så håll den ifrån dig så gott du kan.
Citera
2020-05-16, 22:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Alla som saknar att inte kunna resa till de baltiska länderna och polen räck upp en hand.

Du tog inte med Finland. Menar du att du saknar Finland som semesterland för en riktigt skön semester i sommar?
Citera
2020-05-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Det är ju att värna om människors liv det.

Beror alldeles på hur man ser på saker och ting.
Citera
2020-05-16, 22:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Rätt imponerande att du får in så många felaktigheter och direkta lögner på så få rader..

Vart är lögnerna?
Citera
2020-05-16, 22:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Myndigheterna tänker inte som vi, se bara på deras reaktion inför covid så tog det två månader innan det började hända något.

- Det är sorgligt sant att myndigheterna har tänkt konstigt. Folkhälsomyndigheten har ansvar för smittskydd, och borde därmed ha upprätthållit en konstant beredskap för epidemier.

Den optimala strategin hade varit att stoppa epidemin redan vid gränsen. Men det gjordes inte minsta försök att hejda inresande smittbärare. Det är helt absurt hur likgiltiga myndigheterna har varit.

Citat:
Men om vi nu ska försöka få en bromsning av smittan så är givetvis munskydd vid täta kommunikationer såsom tunnelbana, buss osv. något som förhindrar smittspridning.
Mera tester, mycket mera tester, mycket mycket mera tester, för endast vid tester kan vi kontroll på smittan för annars är det fritt fram till sjukhus, äldrevård och övriga allmänheten.

Svårare än så är det inte.

- Jag vet inte vad som är den optimala strategin i nuvarande läge. Men Anders Tegnell är inte rätt person att bestämma vägen framåt. Han behöver ersättas med någon som allmänheten kan lita på.

Citat:
Haka inte upp dig på en person, AT är ett språkrör för FHM som regeringen lyssnar blint på.

- Jo, jag är arg på just Anders Tegnell. Han har frivilligt tagit roller som språkrör för Folkhälsomyndigheten mot sin vilja. Jag tror inte att Anders Tegnell har tvingats att vilseleda regeringen.

Citat:
Den du ska vända ilskan till är de som lyssnar på vad FHM säger och det är vår regering. Där har du ansvaret.

- Jag är inte anhängare av nuvarande regering. Men i det här fallet så är jag mer arg på Folkhälsomyndigheten än på regeringen. Regeringen är inte experter på smittskydd. För att veta hur dom ska agera, så lyssnar regeringen på statsepidemiologen. Ifall statsepidemiologen vilseleder regeringen, så kommer regeringen självklart att agera tokigt.

För misslyckandet i inledningsskedet så lägger jag all skuld på Folkhälsomyndigheten. Men när dödsfallen ökade till groteska siffror, så borde regeringen ha insett att dom hade blivit lurade.

Anders Tegnell förtjänar avsked och åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in