Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Myndigheterna tänker inte som vi, se bara på deras reaktion inför covid så tog det två månader innan det började hända något.
- Det är sorgligt sant att myndigheterna har tänkt konstigt. Folkhälsomyndigheten har ansvar för smittskydd, och borde därmed ha upprätthållit en konstant beredskap för epidemier.
Den optimala strategin hade varit att stoppa epidemin redan vid gränsen. Men det gjordes inte minsta försök att hejda inresande smittbärare. Det är helt absurt hur likgiltiga myndigheterna har varit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Men om vi nu ska försöka få en bromsning av smittan så är givetvis munskydd vid täta kommunikationer såsom tunnelbana, buss osv. något som förhindrar smittspridning.
Mera tester, mycket mera tester, mycket mycket mera tester, för endast vid tester kan vi kontroll på smittan för annars är det fritt fram till sjukhus, äldrevård och övriga allmänheten.
Svårare än så är det inte.
- Jag vet inte vad som är den optimala strategin i nuvarande läge. Men Anders Tegnell är inte rätt person att bestämma vägen framåt. Han behöver ersättas med någon som allmänheten kan lita på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Haka inte upp dig på en person, AT är ett språkrör för FHM som regeringen lyssnar blint på.
- Jo, jag är arg på just Anders Tegnell. Han har frivilligt tagit roller som språkrör för Folkhälsomyndigheten mot sin vilja. Jag tror inte att Anders Tegnell har tvingats att vilseleda regeringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Den du ska vända ilskan till är de som lyssnar på vad FHM säger och det är vår regering. Där har du ansvaret.
- Jag är inte anhängare av nuvarande regering. Men i det här fallet så är jag mer arg på Folkhälsomyndigheten än på regeringen. Regeringen är inte experter på smittskydd. För att veta hur dom ska agera, så lyssnar regeringen på statsepidemiologen. Ifall statsepidemiologen vilseleder regeringen, så kommer regeringen självklart att agera tokigt.
För misslyckandet i inledningsskedet så lägger jag all skuld på Folkhälsomyndigheten. Men när dödsfallen ökade till groteska siffror, så borde regeringen ha insett att dom hade blivit lurade.
Anders Tegnell förtjänar avsked och åtal.