2020-05-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast rättegången om lösningen har inte varit ännu.... Du pratar om en helt annan rättegång. Hela den rättegången har noll bevisvärde för den nya lösningen.

Polisförhör som inte togs upp i rätten 1989 har inget bevisvärde på den rättegången. Men det har bevisvärde i en ny rättegång där förhöret tas upp. Och det har ett bevisvärde för oss och KP nu.

Du börjar komma in på ett relevant resonemang.

I en ny rättegång kommer advokater att ta upp delar av den gamla rättegången om det är till fördel för deras klient. Då måste KP ha ett svar.

Bristande överensstämmelse mellan polisförhör och vittnesmål under ed kommer också att utnyttjas. Det slår åt båda håll så att säga i frågan om ensamagerande och konspiration.

Det är faktiskt lite av det som intresserar mig i fallet, vad är rätt taktik för parterna?
Citera
2020-05-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är en helt annan sak än att sätta större tilltro till förhören i TR. LP:s utpekande innebär också ett problem för PU, men det betyder inte att de sätter tilltro till det.

Jag tror vare sig det ena eller andra. Jag läser och värderar. Ibland blir det fel.

Angående LP's utpekande måste KP ha ett svar om det kommer upp.

Jag skulle säga att en del, kanske en stor del, av KP's år som åklagare i fallet har gått till att säkerställa svar mot invändningar. Jämför bara hur ni dränker mig med invändningar.
Citera
2020-05-16, 18:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du börjar komma in på ett relevant resonemang.

I en ny rättegång kommer advokater att ta upp delar av den gamla rättegången om det är till fördel för deras klient. Då måste KP ha ett svar.

Bristande överensstämmelse mellan polisförhör och vittnesmål under ed kommer också att utnyttjas. Det slår åt båda håll så att säga i frågan om ensamagerande och konspiration.

Det är faktiskt lite av det som intresserar mig i fallet, vad är rätt taktik för parterna?

Eftersom KP:s uttalande i sig själv i stort sett slår fast att det inte blir åtal så spelar det ingen roll.
Citera
2020-05-16, 18:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag tror vare sig det ena eller andra. Jag läser och värderar. Ibland blir det fel.

Angående LP's utpekande måste KP ha ett svar om det kommer upp.

Jag skulle säga att en del, kanske en stor del, av KP's år som åklagare i fallet har gått till att säkerställa svar mot invändningar. Jämför bara hur ni dränker mig med invändningar.
Du diskuterar två saker på samma gång. Antingen diskuterar vi mordet och väljer den mest tillförlitliga fakta vi har, eller så diskuterar vi en eventuell rättegång.
Citera
2020-05-16, 18:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi får väl se när han gör sin presentation. Intressant blir det.

Någon sa han varit sjuk. Kanske riskerar försena presskonferensen. För jag tror man fortfarande håller på att skriva och fila på presentationen.

Men de kanske är färdiga och väntar lite på att Corona ska lugna ner sig. Att kalla till presskonferens skulle dra med sig journalister från hela världen, tidpunkten är inte riktigt rätt för det.

Kanske kallar dom bara några timmar i förväg så journalister inte flyger in?
Citera
2020-05-16, 18:34
Medlem
Citat:
Du diskuterar två saker på samma gång. Antingen diskuterar vi mordet och väljer den mest tillförlitliga fakta vi har, eller så diskuterar vi en eventuell rättegång.

Det är i en rättegång som MOP löses. Det är i rättegången som fakta skiljs från irrelevanta omständigheter.
Citera
2020-05-16, 18:36
Medlem
Citat:
Någon sa han varit sjuk. Kanske riskerar försena presskonferensen. För jag tror man fortfarande håller på att skriva och fila på presentationen.

Men de kanske är färdiga och väntar lite på att Corona ska lugna ner sig. Att kalla till presskonferens skulle dra med sig journalister från hela världen, tidpunkten är inte riktigt rätt för det.

Krister är frisk som en nötkärna. Redovisningen är ej framskjuten. Den kommer hållas på det redan fastlagda datumet i juni.
Citera
2020-05-16, 18:36
Medlem
Citat:

I varje fall tror jag inte det blir mitt i skolavslutningen.
Citera
2020-05-16, 18:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är i en rättegång som MOP löses. Det är i rättegången som fakta skiljs från irrelevanta omständigheter.
Det började med att vi diskuterade vad som hände kring Dekorima strax innan mordet. Jag sätter större tilltro till de tidiga polisförhören, du sätter större tilltro till förhören i TR. Det har du skrivit minst två gånger och all vetenskap talar emot dig, samt sunt förnuft. Du blandar ihop allt till en gröt: TR, polisförhör, teknisk bevisning, eventuell kommande rättegång...
Citera
2020-05-16, 18:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Krister är frisk som en nötkärna. Redovisningen är ej framskjuten. Den kommer hållas på det redan fastlagda datumet i juni.
Finns det ett fastslaget datum? Var har du läst det?
Citera
2020-05-16, 18:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart

Att det funnits ett fastslaget datum tror jag inte. Melander var lite tagen på sängen av uttalandet från KP kändes det som. Så något datum hade de inte.

Tror mer att PU haft ett möte, där alla var överens om att de hade hittat lösningen och att det sista arbetet är kvar att göras, lösa de sista knutarna, ungefär "i höst är utredningen avslutad". Att de bestämde sig för att börja tänka på att ett avslut kommer.

Så ringde Kvartoft KP och han tog ett snabbt beslut att köra med öppna kort.

Corona kan påverka, de extrema lockdown-aktivisterna kan driva hatet hårt mot någon som ordnar folksamling eller ökar resandet. Plus att jag inte tror regeringen och FHM skulle uppskatta en presskonferens just nu.
Citera
2020-05-16, 19:06
Medlem
Citat:
Finns det ett fastslaget datum? Var har du läst det?

Har inte läst det. Har fått det berättat av en bekant som jobbar som journalist. Ett datum har funnits spikat sedan ett par månader tillbaka tydligen och det ska bli av i juni. Och nej denna journalist påstår sig inte ha insyn i utredningen och nej hen säger sig inte veta vad presentationen kommer innehålla. Hen vet bara att KP är frisk och jobbar på som vanligt. Däremot så säger hen att kollegorna runt om får signaler att det blir SE som kommer presenteras på ett eller annat vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in