2020-05-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Detta skrev jag den 20 november 2019:

Jag är fortfarande av samma uppfattning - GM har använt sig av hemtjänstens bil/bilar för bortforsling. Har polisen använt sig av BlueStar/Fluorescein för att leta igenom bilarna? Det torde inte vara så svårt att veta vilka bilar GM hade tillgång till mellan den 14-19 november 2019.

Klart man sökt idén arbetsbilen han haft, allt annat vore amatörmässigt.
Hade man inte spårat bilen till ett vattendrag i trakten flera gånger via dess gps. Därför man sökte så mycket i vatten.
Citera
2020-05-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ljungskile. För övrigt kanske paranoid.
Hur långt är det i gångväg från Ljungskile station tills där polisen plockade honom?

Motorvägen går precis förbi Ljungskile och stationen så han kan inte ha kommit mer än några km. Kanske 3 km. Det tog ju ett tag innan polisen kom. Tror det var ca 30 min efter första samtalet och man kommer ut på motorvägen efter några hundra meter.
Citera
2020-05-16, 18:03
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Om han tänkte rationellt är det absolut en möjlig förklaring att han ville få det att se ut som att Wilma tagit tåget och "gått upp i rök" (sen finns det tusen sätt för polisutredningen att genomskåda det, mobildata och tågets/butikernas kameror bland annat). Även om han inte blivit hemkörd av polismannen så hade hans drag genomskådats relativt enkelt.
Snubben är uppenbarligen inte särskilt bright. Han har missat så många grejer:
- Han har städat dåligt i lägenheten
- Han har haft mobil med sig massvis utan att fatta att det kan spåra honom
- Han ljuger om vart han varit trots att han varit på platser med kameraövervakning
- Han har förvarat en kroppsdel i sin lägenhet
- Han har manuellt stängt av Wilmas telefon alldeles för sent (här undrar jag dock om det kan uteslutas att telefonen dött pga lågt batteri. Det utesluts att den dött pga att den gått sönder eller fått batteriet uttaget, men det står ingenting om huruvida de kunnat utesluta att den dött då batteriet tagit slut)
- Han har inte gjort sig av med de kläder och skor som han påstår att Wilma hade på sig då hon gick
- Han har inte heller gjort sig av med Wilmas pass, handväska eller liknande, som han menat att hon haft med sig

Allt som allt så verkar det här vara en snubbe som inte förstår innebörden av teknisk bevisning över huvud taget. Jag kan absolut tänka mig att han varit dum nog att tro att en inköpt tågbiljett skulle vara tillräckligt för att vilseleda polisen, och att detta inte skulle kontrollerats närmare än så. Särskilt om han trodde att han inte skulle bli misstänkt tidigt, och att polisen därför inte skulle haft samma möjligheter att göra beslag osv.
Citera
2020-05-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bountmard
Sista tåget tillbaka går strax efter 20.30. Han kanske inte hann med det eftersom han höll på att gräva och tvätta sig. Visst, det går ju bussar men hans hjärna kanske var så förvirrad att han inte kunde tänka så långt.
Kanske var det bara ett villospår, men troligtvis har han också grävt ner något. Jag tror det är mordvapnet.
Märkligt att han går längs motorvägen tillbaka och inte längs landsvägen som går bredvid...

Så vad skulle kunna vara mordvapnet? Kniven han stycka med fanns kvar i lägenheten, varför inte göra sig av med den med.
Citera
2020-05-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vilken kurd säger det?
MGM T?
När ska han ha sagt det?

Står i ett av förhören med honom, i FUP.
Citera
2020-05-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Självklart. Men om upprepat gör proklamationer om rättegångens troliga, framtida utfall borde man ange någon form av källa. Det är uppenbart en otrolig mängd bevisning som talar för hans skuld. Om man anser det motsatta behöver man ange källor, om inte prejudikat, så iaf någon lägre form av referens i rättshierarkin.

Han kommer för övrigt att bli dömd.

Tishko har bevisligen misshandlat Wilma grovt vid tillfället. Han har sedan bevisligen gjort sig av med kroppsdelar. Han har huvudet i besittning. Det behövs inte en videofilm eller exakt dödsorsak för att en dom skall kunna göras i detta fallet.

Vidare är bevisbördan lika vid grova som ringa brott, så prejudikat finns det gott om. Men att producera detta hade ju krävt kunskap, tid och ansträngning - något som vissa spekulanter verkar direkt i opposition till, utan gör istället definitiva konstaterande och utlåtanden utan några som helst källor.

Återigen; Jag säger ingenting om att han inte kommer dömas för detta. Men VILKEN bevisning visar att HAN misshandlat henne? Och vilken bevisning visar att HAN har gjort sig av med kroppsdelarna...man har ju inte ens hittat kroppsdelarna!!??
Citera
2020-05-16, 18:05
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart man sökt idén arbetsbilen han haft, allt annat vore amatörmässigt.
Hade man inte spårat bilen till ett vattendrag i trakten flera gånger via dess gps. Därför man sökte så mycket i vatten.

Jag har sett bilder från lägenheten där man kan se att (mer eller mindre) hela lägenheten varit besudlad med blod (blå färg). Jag har inte sett samma bilder från tjänstebil. Därför undrade jag om någon annan vet om man har sökt igenom med fluorescein.
Citera
2020-05-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Står i ett av förhören med honom, i FUP.
I så fall har han de facto erkänt?
Och det har gått alla förbi?
Jag har själv inte läst fupen.
Citera
2020-05-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
I så fall har han de facto erkänt?
Och det har gått alla förbi?
Jag har själv inte läst fupen.

Vad han säger är att kniven, som polisen anser användes vid styckningen och som bär Wilmas blod, var en inflyttningspresent från hennes mamma.

Han har inte erkänt.

Jag som var otydlig kanske.
Citera
2020-05-16, 18:10
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Återigen; Jag säger ingenting om att han inte kommer dömas för detta. Men VILKEN bevisning visar att HAN misshandlat henne? Vilken bevisning visar att HAN har gjort sig av med kroppsdelarna...man har ju inte ens hittat kroppsdelarna!!??
Precis, tyvärr så räcker det inte nödvändigtvis med att personen har hanterat den döda kroppen på brutala sätt. Se exempelvis fallet med kvinnan som mördades och blev ingjuten i ett betongblock (Svea Hovrätt, B 3749-18) - där dömdes enbart för brott mot griftefriden. Man har inte kunnat fastställa vem som mördade kvinnan, det blev inte ens åtal för mord utan bara brott mot griftefriden.

Även i detta fall finns misstankar om att fler än en person varit involverade, även om det gällt just delen brott mot griftefriden snarare än mord. Det finns en möjlighet att någon annan varit inblandad i mordet på Wilma, även om det är oerhört osannolikt så är det likväl juridiskt möjligt.

Jag tror att bevisningen kommer räcka för att döma för mord, men det är möjligt att vi får en långdragen process som går hela vägen till HD vad gäller om bevisningen är tillräcklig.
Citera
2020-05-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan ju vara som har föreslagits, han ville få spåren att leda mot Göteborg, biljetten ska väl kontrolleras på tåget för att verka trovärdig, därför var han tvungen att åka tills biljetten kollades?

Men varför stanna i Lysekil såpass lång tid, dessutom ett behov av att tvätta händerna, och varför lerig på överkroppen?
LJUNGSKILE
Citera
2020-05-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så vad skulle kunna vara mordvapnet? Kniven han stycka med fanns kvar i lägenheten, varför inte göra sig av med den med.

Jo, men i det läget har han inte hinnit stycka kroppen. Då finns bara ett mordvapen som han måste bli av med. Sen fick han lite fler saker att göra sig av med ju längre kvällen och natten led...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in