Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
USK skriver brev till Löfvén om coronavården
–
Arbetsbelastningen är enorm. När jag kommer hem efter ett nattpass har jag sån värk och är så slut att jag oftast inte kan somna.
– Men det värsta är törsten. När man står mitt i arbetet med full utrustning och inte kan dricka och inte vet om det dröjer minuter eller timmar innan man kan göra det. Man kan inte klia sig eller torka bort svetten.
– Och så mardrömmarna när man väl lyckas somna. Jag har pratat med många kolleger och de flesta av oss har mardrömmar i dessa tider.
https://www.expressen.se/gt/underskoterskan-catarinas-vadjan-till-statsministern/
Tufft i vården. Min oro för dem fortsätter...
Det är detta jag tjatat om i flera dagar.
Historierna om coronapersonalen kommer nog att välla över oss. Håll utkik på nätet också, på bloggar och forum. Lyssna.
Traditionella nyhetskanaler kommer bara att fånga en bråkdel av rösterna och historierna.
Vi måste vara medvetna om vården och hur mycket stryk personalen får. Detta är mycket speciella och krävande förhållanden.
Det jag själv upplever som jobbigast är inte törsten, utan den dåliga palliativa vården.
Att missköta döende människor, att inte kunna ge tid, kontakt och omsorg, det sliter på mig.
Jag känner skuld och professionell skam och jag kommer aldrig att glömma.
Ingen ska behöva dö så.