2020-05-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är väldigt märkligt att FHM meddelar att man ser en sjunkande trend på sjukhusbehov över hela landet på presskonferenserna,

I Östergötlands tidning skrivs idag raka motsatsen, Region Östergötland ser en ökande trend av personer i behov av vård https://corren.se/nyheter/artikel/fler-smittade-i-behov-av-sjukhusvard/1r0nwepj

Ingen nedåtgående trend är exakt rak.
Tom i norge har det varit dagar med ökning av antalet inlagda.
Östergötland ligger på ca 50% av antalet som låg inne för 3-4 veckor sedan.
Det ser fortfarande bra ut, men det är inte över förrän det är över.
Citera
2020-05-16, 15:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu visar ju FHM att det är 0.6%

” Det verkar som att dödligheten bland de som smittats av covid-19 i Stockholm kan vara högre än vad Folkhälsomyndigheten tidigare trott.
Folkhälsomyndigheten beräknar nu att 0,6 procent av de som smittats av covid-19 i Stockhom dör. Siffran baseras på de modelleringar man gjort och är högre än vad myndighetens företrädare tidigare förutspått.

– Den här studien visar att dödligheten i covid-19 bland alla som blivit infekterade ligger på 0,6 procent, säger Lisa Brouwers, analyschef på Folkhälsomyndigheten.

Vad betyder det?

– Det betyder att 0,6 procent av de som blivit infekterade vare sig man är ett bekräftat fall eller en del av det så kallade mörkertalet dör av sjukdomen, baserat på Stockholm.”

Inte en chans, ponera att det finns minst 75 smittade på varje bekräftad. Nu räknar dom så men jag tror på väsentligt fler. Det ger dödlighet på 0.008%. 8 pers på 10.000 skulle det ge men jag tror mera på 1 på 10.000 max
Citera
2020-05-16, 15:21
Medlem
Citat:
Senast idag uttalade socialstyrelsen sig om att vi bör INTE resa ens 1-2 timmar från vårt hem.

Japp. I de flesta länder får man inte gå 10 minuter ifrån sitt hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Siffrorna med dödsoffer fortsätter att ligga skyhögt, med bara en minimal nedgång. Ekonomin fortsätter att ta stryk.
Sverige ses som numera som ett problem av övriga världen.
Citera
Medlem
Citat:
Alla bor väl för fan inte i Stockholm!

Är väl bara att ta bilen? Vem ska hindra dig? Väldigt mycket stridstuppar som manar till revolution men väldigt lite som faktiskt görs i praktiken. På sin höjd skapas någon facebook-grupp.
Hyser en viss respekt för dem där två tjommarna i artikeln även om jag tror den regnbågsflaggade handväskan som killen håller i tyder på att de är mentalt efterblivna politiskt.
Citera
2020-05-16, 15:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast så många svårt sjuka, så många på IVA och så många döda har vi aldrig haft i någon "halvelak säsonginfluensa". De influensaepdiemier som kommer närmast i modern tid, var Hong Kong-influensan och Asiaten i mitten av förra århundradet. Men inte ens de var så här illa (i alla fall inte i Sverige).

Ok, jag graderar upp till elak influensa. Åtgärderna globalt sett motsvarar dock digerdöden 2.0. Fullständig panik och överreaktion, nu börjar vissa nyktra till iaf men ta Seychellerna exempelvis, dom har förbjudit all kryssningstrafik fram tills 2022. Dårar
Citera
2020-05-16, 15:26
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
För det första så har FHM nu tjatat om att flockimmunitet inte är deras strategi i 30 presskonferenser.

Nej just det, det är ett mål inte en strategi. Olika ord, samma betydelse.
Citera
2020-05-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast det där är ju exempel på vad de haft fel.

- covid-19 är långt ifrån en vanlig influensa. Den drabbar kroppen på ett annat sätt än influensa och drabbar vissa människor - även de med många år kvar att leva - mycket hårt. Ett stort antal dör.
.
Nej det är inte ett stort antal som dör, för många ja men inget särskilt stort antal jämfört med andra sjukdomar som t.ex svårare influensa som också kan sluta illa.
Citera
2020-05-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
USK skriver brev till Löfvén om coronavården

Arbetsbelastningen är enorm. När jag kommer hem efter ett nattpass har jag sån värk och är så slut att jag oftast inte kan somna.

– Men det värsta är törsten. När man står mitt i arbetet med full utrustning och inte kan dricka och inte vet om det dröjer minuter eller timmar innan man kan göra det. Man kan inte klia sig eller torka bort svetten.

Och så mardrömmarna när man väl lyckas somna. Jag har pratat med många kolleger och de flesta av oss har mardrömmar i dessa tider.

https://www.expressen.se/gt/underskoterskan-catarinas-vadjan-till-statsministern/

Tufft i vården. Min oro för dem fortsätter...

Det är detta jag tjatat om i flera dagar.

Historierna om coronapersonalen kommer nog att välla över oss. Håll utkik på nätet också, på bloggar och forum. Lyssna.

Traditionella nyhetskanaler kommer bara att fånga en bråkdel av rösterna och historierna.

Vi måste vara medvetna om vården och hur mycket stryk personalen får. Detta är mycket speciella och krävande förhållanden.

Det jag själv upplever som jobbigast är inte törsten, utan den dåliga palliativa vården.

Att missköta döende människor, att inte kunna ge tid, kontakt och omsorg, det sliter på mig.

Jag känner skuld och professionell skam och jag kommer aldrig att glömma.

Ingen ska behöva dö så.
Citera
2020-05-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som jag skrev så kommer ändå problemet finnas när Premier League och Bundesliga nu startar igen. Ansvaret får läggas hos sportbarerna eller så får dom förbjudas att sända fotboll.

Vet att svenskarna har en förkärlek till Premier League av någon outgrundlig anledning men inte en chans helvetet att dess omstart hade dragit lika mycket folk till pubarna som om Allsvenskan skulle dra igång igen. Söder hade exempelvis varit knökfullt med Hammarby-iter vid Bajen-premiären. Folk hade i stort sett stått på varandra. Det hade inte gått att hantera på ett säkert sätt.
Med det sagt är jag jävligt ledsen att allsvenskan inte drar igång. Känns som fotbollen faktiskt behövts för att rensa skallen kring detta pandemi och tänka på annat.
Citera
2020-05-16, 15:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte en chans, ponera att det finns minst 75 smittade på varje bekräftad. Nu räknar dom så men jag tror på väsentligt fler. Det ger dödlighet på 0.008%. 8 pers på 10.000 skulle det ge men jag tror mera på 1 på 10.000 max

Just nu ligger dödligheten för covid-19 på ca 0,35 procent i Sverige om man räknar med 70 ej rapporterade fall per rapporterat. Det är en ökning ifrån 0,17 procent tidigare under pandemin.

Tyvärr så brukar det synas även på de dagliga siffrorna för de olika regionerna i Sverige I går låg t.ex stockholm på 1 procent ökning av antalet rapporterade covid-19 fall, medan de
rapporterade dödsfallen ökade med 3 procent. I Västra Götaland så ökade de rapporterade fallen i covid-19 med 3-4 procent, men de rapporterade dödsfallen ökade med hela 10 procent. Orsaken till detta måste jag fundera över.
Citera
2020-05-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65

Nya rön tycks ju dock slå de där 75 smittade på varje bekräftad i kras, och vi ser nu FHM säga att dödligheten kan ligga väsäntligt högre än 0.1%. Hur kan du då tro ännu lägre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in