2020-05-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Inlagda på IVA är ett irrelevant mått för Sverige då man här, av någon konstig anledning, har extremt hårda krav för att få IVA. Det stora antalet döda beror på att gamla på äldreboenden lämnas att dö med palliativ vård som inte ens den är human.

Så det blir tokigt när Tegnell ich media rapporterar och stoltserar om minskning på IVA, när man fortsätter låta de svaga och hårdast drabbade dö.

Ingen nyhet men tåls att upprepas. Jag ser inte hur dödstalen ska minska nämnvärt när sjuka timanställda (ofta blattar) fortsätter gå till jobbet.

...du har tyvärr rätt när det gäller dem timanställda raketforskarna , dem är många och många skiter fullständigt i hygien samt att skydda sig tillräckligt etc , dem vill jobba och tjäna pengar och märker inte att dem är smittobärare och därmed så smittar dem både sina arbetskamrater och brukare - inga tester genomförs förrns dem insjuknat själva ( i bästa fall - hört att dem inte testas oxå ) med hög feber men då är det redan försent ....samma scenario sker i hela landet så det pågår just nu en enorm slakt på brukare så siffror uppemot 20000 döda är nog ingen omöjlighet innan nyår.
Har en kompis som jobbar på ett äldreboende i centrala Stockholm där 50% av brukarna på hans avdelning har Covid19 (han gick av sitt pass imorse ) , alla dör inte men Dr Albans låt är passande på hans boende - snart bara personal kvar.....
Citera
2020-05-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt tidigare en exakt statistik finns inte för något land. Jämför man hur många som dött under perioden med rapporterade fall ser man att det inte stämmer med "per capita i covid-19". De flesta har underrapporterat, många kraftigt, men det finns även konstigheter som överrapportering (Irland). Att sedan sitta att jämföra dag-för-dag blir bara löjligt när man dessutom tar ovan i beaktande.

Norge - Sverige - Belgien ser ut att att rapportera hyfsat lika om man jämför rapporterade per capita med överdödlighet. Bland annat Nederländerna, UK, Spanien, Frankrike, Italien, Schweiz, Portugal har underrapporterat siffrorna i jämförelse med hur många som faktiskt avlidit.

Sverige har officiellt 3700 döda idag.
3 nordiska plus 14 länder i öst Europa har lika många döda .
Jag undrar om hur många är lagom till dig?
Vilken siffra kan störa din samvete .
Citera
2020-05-16, 17:26
Medlem
Den dagen jag någonsin ser att dom sjuka/ äldre från äldreboende kommer till IVA - har inte upplevt under 8 år jag jobbat - men jag kan ha missat det hända.
De här är inget nytt. Som att skjuta nån i benet å låta dom ligga där i flera dagar i jämförelse med att lägga dom på IVA.

Bättre ge dom vård på avdelningen/ äldreboende eller bästa fall hospice liknade enheter i livetsslutskede. Men kompetens och plats finns inte överallt.
Citera
2020-05-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här erkänner Anders Tegnell i princip att den svenska strategin lett till fler fler döda i Sverige än vad fallet hade varit om de infört lockdown:

Dock hoppas han att det ska jämna ut sig i slutändan. Men om det inte gör det? Han verkar inte ens vara själv säker på saken.
Så låter det inte när han uttalar sig här hemma.
Då säger han att vi har vidtagit andra åtgärder men resultatet är likvärdigt ned andra länder pga olika förutsättningar.
Här så räcker det med frivilliga åtgärder för att uppnå samma resultat som övriga länder, även löfven fastställde detta nyligen.
Men nu visar det sig att det inte förhåller sig på det viset? Och det har Tegnell hela tiden känt till?
Citera
2020-05-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
En nära bekant som jobbar på äldreboende har förklarat för mig att om någon på boendet skulle smittas så får de allt de behöver till boendet och personen vårdas (och dör antagligen) där. Alltså syrgas och hela faderuttan.

Om inte nån Flashbackskribent hinner före och trycker in en respiratorslang i käften på dem så de hinner dö av det då.

De hade ett misstänkt fall (som visa De sig negativt) och hon förklarade då ett mycket stort problem. Eftersom det är dementa människor som inte vet vad Corona är så är det inte bara att isolera dem eller klampa in med skyddsutrustning hur som helst. Eftersom personerna bor på boendet för att få en bra sista tid i livet så kan man inte gå runt med gasmask och provta dem hela tiden som många i tråden vill då det istället skulle vara att tortera dem till döds.
Det är precis som du säger. All form av invasiv vård är i princip tortyr för den som inte förstår något.

De flesta överlever COVID-19 utan varken syrgas eller respirator. Av de äldre-äldre som blir kritiskt sjuka kan man inte plåga ihjäl tjugo stycken för att en av dem ska få några månader extra.
Citera
2020-05-16, 17:37
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tycker du det var lika bra när Tegnell kritiserade den norska strategin?
Jag har inget som helst problem med att han säger vad han tycker och tänker.
Det betyder inte att jag håller med.
Du kritiserar att de säger vad de tycker.
Citera
2020-05-16, 17:38
Medlem
Nästa veckor kommer vi fortsatt att se dödstal på en nivå som icke är acceptabelt.

Det är den logiska följden av att man skiter i att testa nyckelpersonal.

I sverige dör många människor helt i onödan på grund av FHMs kompletta inkompetens.

Avgå,Anders Tegnell.Du har misslyckats och bär en stor del av ansvaret till att oskyldiga människor nu dör.
Citera
2020-05-16, 17:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
FHM och Sveriges strategi är att minimera smittspridningen så att vården hinner med.

- Nej. Sveriges strategi har aldrig varit att minimera smittspridningen. Strategin har varit att fördröja smittspridningen.

Citat:
(Hade den vara flockimmunitet hade det ju "bara" vara att låta alla friska under 50 blivit smittade så hade vi redan varit förbi krisen)

- Men det är ju ungefär vad dom håller på att hända i Sverige, med förbehållet att man myndigheterna lite grann har försökt bromsa smittspridningen för att sjukhusen ska kunna ta hand om alla patienter.

Nu har det visat sig att samhället har misslyckats med att skydda riskgrupperna. Är det förvånande att man inte kunde skydda riskgrupperna från en epidemi som sveper genom befolkningen?

Citat:
I denna extrema och nya situation har alla länders regeringar/myndigheter gjort mer eller mindre fel i sina bedömningar.

- Ja. Vissa regeringar har gjort mer fel. Andra har gjort mindre fel. Skillnaderna är stora mellan mer respektive mindre.

Citat:
Om Sveriges strategi är 'rätt' ur ett samhälleligt helhetsperspektiv vet vi kanske om något år.

- Vi har redan facit i form av en stor mängd dödsfall. Sverige kommer inte att få tillbaka dom medborgare som har förlorats i Covid-19.

Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det byggs ju på att världen inte har möjlighet att utveckla testkapacitet, att smittspårning inte är effektivt och att vi inte har möjlighet att utveckla vaccin.

Det är ju bevisad att det över är omöjligt.

- Kanske det. Men Johan Gieseckes resonemang bygger också på flockimmunitet. Hans resonemang skulle inte fungera utan flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Sen är det också bevisad att R omöjligt kan gå under 1 då social distansering och tvätta händerna bara gav 1.1 i Norge. Den sista 0.1 är omöjligt att uppnå i en demokrati.

- Det där med demokratin är en intressant aspekt. Jag vill hävda att det är oumbärligt för just demokratin att myndigheterna har möjlighet att genomföra drastiska åtgärder för att stoppa en epidemi. Ifall demokratiska ledare inte förmår vara handlingskraftiga under en kris, så kan förtroendet för demokratin sjunka. Ifall demokratiska ledare misslyckas, så finns risken att väljarna söker sig till ideologer som avfärdar demokratin, genom utmåla demokratin som handlingsförlamad.

Jag är mycket misstänksam mot att samhällets ledning tog emot Covid-19 med öppna armar, och därefter lät viruset frodas bland befolkningen. Jag får intryck av makthavare som vill utnyttja epidemin i skumma syften, för att utöka sin egen makt. Makthavarna låter epidemin härja, tills folket får panik, och själva efterfrågar restriktioner och övervakning. Låter det som ett ädelt agerande?
Citera
2020-05-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har inget som helst problem med att han säger vad han tycker och tänker.
Det betyder inte att jag håller med.
Du kritiserar att de säger vad de tycker.

Japp. Jag tycker inte talespersonerna för de respektive Folkhälsomyndigheterna ska kritisera varandras strategier i massmedia.
Citera
2020-05-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är precis som du säger. All form av invasiv vård är i princip tortyr för den som inte förstår något.

De flesta överlever COVID-19 utan varken syrgas eller respirator. Av de äldre-äldre som blir kritiskt sjuka kan man inte plåga ihjäl tjugo stycken för att en av dem ska få några månader extra.

Så är det men jag hävdar också att dementa personer som bor på ett demensboende sina sista veckor/månader/år i livet inte ska behandlas som radioaktivt avfall av personalen, smitta eller ej. Det är en mycket svår balansgång då man förstås måste skydda dem mot Corona samtidigt som själva skyddet kan vara skadligt.

Jämför om din familj plötsligt skulle börja gå i gasmask runt dig så att du inte ens ser vilka de är och ta prover på dig varje dag tills du dör, utan att du har någon aning om varför och utan att de berättar det för dig.
Citera
2020-05-16, 17:45
Medlem
madchances avatar
WHO rekommenderar att man hostar armbågen eller i en näsduk.

Fast det är ju inte alltid man hinner. Kan inte någon uppfinna ett bättre sätt så man är redo hela tiden?

https://www.who.int/images/default-source/health-topics/coronavirus/risk-communications/general-public/protect-yourself/blue-3.png
Citera
2020-05-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det spelar alltså ingen roll om det det ligger 1 patient eller 600 patienter på IVA i Sverige? Du är verkligen omöjligt dum! 😂

Jo det gör det.
Men bara för att det ligger 1 patient på IVA innebär det inte att tusentals kan och kommer att dö ändå men du är så jävla efterbliven du tror att det bara är patienter som vårdats på IVA som har och kommer dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in