2020-05-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
PW insåg själv det olämpliga i att vara med och utreda sin vän.

När han blev satt i en bil och det uppdagades för PW vart färden gick, sa han till direkt att han var bekant med den misstänkte.

Ändå blev det han i slutänden som den som var tvungen att hjälpa till med tömningen av SDs mobil, då han var den ende på Örebropolisen som hade den kompetensen.

Nu säger inte jag att han har gjort ett dåligt jobb. Han har ju uppmärksammat utredningen om att han också hade berättat för SD hur man ska undvika att radera material i mobilen genom att förklara hur SD skulle göra för att rädda minnet.

Det finns något som heter jäv, och det bero på att det finns svårigheter med att på ett eller annat plan vara vän/anhörig eller på annat sätt i beroendeställning till den som är misstänkt. Det kan ju bli besvärligt av flera skäl för bägge parter.

Håller helt med dig. Örebropolisen borde kallat på extern hjälp när de väldigt snart fattat misstanke mot någon som var så väletablerad socialt. Både för utredningen och för att skydda de egna mot jävsmisstankar mm.
Citera
2020-05-16, 14:59
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det är Sillen, och han säger det i förhör ( även under TR rättegången på YT). Inte sett hotelluppgifter, men kanske finns. Jag tolkar det som att HD inte var tänkt att medverka vid mordet, men det säger inget om SOA.

Tack så mycket! Nej ok och jag skrev fel tidigare, jag har varit med och läst sedan åtalet. Annars hade jag inte varit med alls
Finns det något om hur HD betedde sig under den kvällen/natten 11-12/5? Om hon visste om vad som (antagligen) skulle hända kanske hon betett sig konstigt på olika sätt? Eller iskall "drottning"/"drömkvinna"? Bevisar ju inget men intressant att få info kring.

Tillägg: Menar du att SOA kan ha medverkat vid mordet? Aktivt? Man kan inte utesluta något i detta fallet och alla vinklar bör granskas. Därför är det så intressant. Jag är övertygad om att den sanna versionen är spektakulär och mer eller mindre unik men kanske får vi aldrig veta. Finns bild på SOA? Skicka gärna pm om du inte vill lägga ut i tråden av någon anledning.
Senast redigerad av drunknar 2020-05-16 kl. 15:07.
Citera
2020-05-16, 15:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Under den då aktuella kvällen den 14:e Maj året 2018.

1: / SD svarar på några mail och transmitterade även ett telegram till L*na Wesstr*m klockan: 23:01:02

2: / 11 sekunder därnäst transmitterade L*na Wesstr*m en bild på en Cash-Logg till SD klockan: 23:01:13.

3: / L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt adresserad på Byal*gsgatan 4 A klockan: 23:23:43.

4: / L*na Wesstr*m's mobila enhet var vid det då aktuella tillfället stillastående vid brottsplatsen klockan: 23:25:30.

5: / Skrik emanerade från en mänsklig individ mellan cirka klockan: 23:30 samt komna med intervall fram till klockan: cirka 23:33.

6: / En okänd aktivitet uppstod vid SD's Laptop klockan: 23:34:16 till klockan: 23:34:17.

Gällande 5: / och 6: / var❗och är❗ SD enligt dig fullständigt oskyldigt utpekad till att tidigare ha bragt livet om L*na Wesstr*m bakom bullerplanket ?

Mvh / @JokerMannen
Ja pkt 5 och 6 tyder på att han inte kan vara skyldig. Den "okända aktiviteten" är åtminstone inte det som IT-forensikern spekulerade om: "... eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive". Den spekulationen kan lugnt avfärdas. Det som verkligen hände 23.34 var att en webbsida öppnades eller uppdaterades/refresh av någon eller något.

Något kan teoretiskt vara vad som helst, autorefresh eller kanske någon variant av fjärrkontroll.

Någon kan vara SD eller någon annan. Det fanns till och med en teori (på skoj?) att SD är GM och sedan cyklat eller sprungit hem i en dopad Usain Bolt-fart. Teoretiskt skulle han kanske hunnit, vet inte den exakta sträckan men gissar på minst 300 meter.

Autorefresh, fjärrkontroll, någon annan eller "Bolt" skulle i så fall peka på ett planerat alibi men det är här det uppstår ett problem. Det är först i brevet till TR han tar upp det, åtminstone har inte jag hittat något sådant i fup. Han kände nog inte ens till att i fupen fanns något som kunde vara ett alibi eller i närheten av ett sådant. Hade han känt till det skulle han säkert dragit fram det kortet långt tidigare.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-16 kl. 15:59.
Citera
2020-05-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Var i domen kan jag läsa det som du påstår?
Står säkert i domen också men även i en (tyvärr låst) artikel i NA:

https://www.na.se/logga-in/darfor-friades-misstankte-hjarstamordaren-flera-brister-i-utredningen-blottlagda-maste-falla-tillbak a-pa-aklagarna

Det finns ett antal besvärande omständigheter mot den mordmisstänkte 46-åringen
Citera
2020-05-16, 15:13
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Håller helt med dig. Örebropolisen borde kallat på extern hjälp när de väldigt snart fattat misstanke mot någon som var så väletablerad socialt. Både för utredningen och för att skydda de egna mot jävsmisstankar mm.

Allt kring fallet kan vändas och vridas på. Det har väl ii tråden kommit in användare som anklagat polisen för att ha planterat blodet på tvättmaskin eller liknande? Det kan ju faktiskt ligga något i denna anklagelse om ett flertal poliser insett att de blivit manipulerade till att hjälpa/bidra till mordplanen. Aldrig har väl i sådana fall poliser haft ett så starkt motiv till att försöka sätta dit en åtalad för ett brott, de inser att han är skyldig och inser också att de blivit lurade till att hjälpa till med ett mord. SD kanske kan komma att plockas upp av en patrull och köras ut till undanskymt område och få sig en rejäl omgång...eller värre Men kanske för osannolikt att det skulle ske....de lär ju använda civila kläder och bil
Citera
2020-05-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Tack så mycket! Nej ok och jag skrev fel tidigare, jag har varit med och läst sedan åtalet. Annars hade jag inte varit med alls
Finns det något om hur HD betedde sig under den kvällen/natten 11-12/5? Om hon visste om vad som (antagligen) skulle hända kanske hon betett sig konstigt på olika sätt? Eller iskall "drottning"/"drömkvinna"? Bevisar ju inget men intressant att få info kring.

Tillägg: Menar du att SOA kan ha medverkat vid mordet? Aktivt? Man kan inte utesluta något i detta fallet och alla vinklar bör granskas. Därför är det så intressant. Jag är övertygad om att den sanna versionen är spektakulär och mer eller mindre unik men kanske får vi aldrig veta. Finns bild på SOA? Skicka gärna pm om du inte vill lägga ut i tråden av någon anledning.

Det finns ingenting särskilt kring HD de dagarna. Hon tar med sig en travelbug från LWs hemtrakter, men koppling? När hon tidigare i maj tog en cache som LW gjort m filosofiska texter skrev hon ngt kryptiskt om vad livet kunnat vara m andra förutsättningar. Men... Inte mycket till ens indicium. Någon hävdade tidigare i tråden att HD ringt in sjuk på morddagen och sagt ngt som fått den som tog emot samtalet att hoppa högt av förfäran. Men det BORDE funnits i FUP om det stämde.

SOA har det spekulerats kring i tråden. Han är väldigt lojal m SD och tycker att LW var ett gissel. Dessutom skulle en inblandning från honom ge SD en hållhake på HD. Men det är som sagt bara spekulation. SD hade nog fixat mordet utan medhjälpare. OM SOA slog ihjäl LW som blivit utlurad av SD, finns det substans i IBs påstående att han vet att SD inte var GM.
Senast redigerad av Elsa2020 2020-05-16 kl. 15:28.
Citera
2020-05-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Allt kring fallet kan vändas och vridas på. Det har väl ii tråden kommit in användare som anklagat polisen för att ha planterat blodet på tvättmaskin eller liknande? Det kan ju faktiskt ligga något i denna anklagelse om ett flertal poliser insett att de blivit manipulerade till att hjälpa/bidra till mordplanen. Aldrig har väl i sådana fall poliser haft ett så starkt motiv till att försöka sätta dit en åtalad för ett brott, de inser att han är skyldig och inser också att de blivit lurade till att hjälpa till med ett mord. SD kanske kan komma att plockas upp av en patrull och köras ut till undanskymt område och få sig en rejäl omgång...eller värre Men kanske för osannolikt att det skulle ske....de lär ju använda civila kläder och bil
Det skulle jag verkligen inte tro att de gör. De har nog varit med om värre fall t.o.m. Men poliser är människor och det är klart att också de påverkas av fördomar och yta hos dem de känner till. Misstaget ligger nog i att man trodde att man skulle få ett snabbt erkännande från SD som skulle serverat dem bevis som mordvapen mm. Det kanske ändå är det vanligaste för mord i nära relationer? Men det finns verkligen exempel på motsatsen. Som den göken som verkar dödat Wilma i Uddevalla. Både han och SD trumpetar ut att morden inte kommer att lösas.
Citera
2020-05-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Står säkert i domen också men även i en (tyvärr låst) artikel i NA:

https://www.na.se/logga-in/darfor-friades-misstankte-hjarstamordaren-flera-brister-i-utredningen-blottlagda-maste-falla-tillbak a-pa-aklagarna

Det finns ett antal besvärande omständigheter mot den mordmisstänkte 46-åringen

Vist finns det besvärande omständigheter mot SD, ingen tvekan om det.

Men domen koncentrerade sig på åtalet.
Då det va så pass svagt som det va så brydde man sig inte ens om vad SD hade sagt.

Domen tvärsågar åklagarna och deras åtal, juridisk sett så får dom på
käften så det dånar om det, det är den tråkiga sanningen.

Jo, den är låst, men rubriken antyder vad det handlar om.

Därför friades misstänkte Hjärstamördaren – flera brister i utredningen blottlagda: ”Måste falla tillbaka på åklagarna”
Senast redigerad av CarlJanne75 2020-05-16 kl. 15:31.
Citera
2020-05-16, 15:42
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Det finns ingenting särskilt kring HD de dagarna. Hon tar med sig en travelbug från LWs hemtrakter, men koppling? När hon tidigare i maj tog en cache som LW gjort m filosofiska texter skrev hon ngt kryptiskt om vad livet kunnat vara m andra förutsättningar. Men... Inte mycket till ens indicium. Någon hävdade tidigare i tråden att HD ringt in sjuk på morddagen och sagt ngt som fått den som tog emot samtalet att hoppa högt av förfäran. Men det BORDE funnits i FUP om det stämde.

SOA har det spekulerats kring i tråden. Han är väldigt lojal m SD och tycker att LW var ett gissel. Dessutom skulle en inblandning från honom ge SD en hållhake på HD. Men det är som sagt bara spekulation. SD hade nog fixat mordet utan medhjälpare. OM SOA slog ihjäl LW som blivit utlurad av SD, finns det substans i IBs påstående att han vet att SD inte var GM.

Ja det är en intressant spekulation där kring SOA(kan vara HD också) och kopplingen till advokatens påstående. Skulle uppskatta en bild/mer information/länkar på SOA, skicka pm om ni inte vill lägga ut i tråden med så lösa spekulationer. Jag ska inte heller lägga ut sådant om jag får det skickat givetvis.
Citera
2020-05-16, 15:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Varför fick försvinnandet av LW så mycket uppmärksamhet och rubriker redan från start? En kvinna från Vedevåg har varit försvunnen i två månader och jag har inte hört talas om det förrän idag.

(FB) Sökinsats efter 55-årig kvinna i Vedevåg.

Kan det finnas något samband?
Citera
2020-05-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Varför fick försvinnandet av LW så mycket uppmärksamhet och rubriker redan från start? En kvinna från Vedevåg har varit försvunnen i två månader och jag har inte hört talas om det förrän idag.

(FB) Sökinsats efter 55-årig kvinna i Vedevåg.

Kan det finnas något samband?

Med vad?
Citera
2020-05-16, 15:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Med vad?

Samma GM? Som "lärt" sig att gömma kroppen bättre? Eller hon kanske också ligger 150 meter från sitt hem. Undrar om polisen har letet bättre efter henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in