2020-05-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Att ta det säkra före det osäkra innebär då att kollapsa sitt lands ekonomi över ett par tusen liv.
Det här är ett helt felaktigt påstående. På lång sikt kommer inte Sverige tjäna på den öppna strategin. Vi är en liten öppen ekonomi med rörlig valuta. Första kursen i nationalekonomi.
Citera
2020-05-16, 12:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Att ta det säkra före det osäkra innebär då att kollapsa sitt lands ekonomi över ett par tusen liv.

Ska bli intressant när övriga Europa öppnar upp men Sverige stängs ute pga smittan. Är säkert jättebra för vår ekonomi.

Men Tengele kanske menar ekonomin blir bättre om många pensionärer dör. Där är ett område som Sverige är duktiga i
Citera
2020-05-16, 12:53
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Räcker med att titta på överdödligheten i Europa. Ser inte jättebra ut i Sverige jämfört med grannländer. Men Tengele har säkert en bortförklaring för det med

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Kartan över Europa där man ser Z- scores är ju verkligen anmärkningsvärt.Svårt att säga att Sverige inte sticker ut.
Citera
2020-05-16, 12:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste väl stå alltmer klart att Sverige valt fel strategi?

Sverige har nu världens högsta dödstal per capita. Står i DN. Flockimmunitet harTegnell pratat om men FHM förnekar nu att det skulle varit målet. De har ofta pratat om att nedsmittningen måste ske i lagom takt så vården ska hinna med. Frågan är bara vad som är lagom takt när det saknas bot? Folk dör som flugor ändå. FHM har även uttalat att nästan alla svenskar kommer bli smittade. Säger något om ambitionen. Jag förstår ärligt talat inte vad Sverige har för strategi eller ambition eller om det ens finns någon. De få restriktioner/rekommendationer vi har känns mer av symbolkaraktär. Max 50 pers för allmänna sammankomster och sitt inte för nära på uteserveringar. Äldre ska helst inte träffa sina barnbarn, trots att FHM sagt att barn inte smittar eller driver smittan, vilket jag inte tror på. Har jag missat något?

Regeringen vill ha så liten effekt som möjligt på samhällsekonomin men skillnaden i vårt BNP tapp verkar bli försumbar jmf med länder som i ett tidigt skede tog i med hårdhanskarna. Vad har Sverige egentligen vunnit i jämförelse med andra länder? Finns det ens några fördelar med svenska strategin? Mår människorna bättre? Kanske mindre oroliga av denna stoppa-huvudet-i-sanden-strategi? Nog många som undrar vad som händer och vad som kommer ske. Ska vi ha det så här till vi har vaccin? Hur många kommer dö fram till dess? Vad händer med vården? Planerade operationer är redan nu pausade på obestämbar tid. Hur många far inte illa av det? Alla som får svåra men av sina infektioner? Kräver lång rehab till höga sociala och ekonomiska kostnader. Många får skador på sina lungvävnader för lång tid framåt. Att låta denna sjukdom bränna igenom befolkningen tror jag kort och gått inte är någon bra ide oavsett hastighet. Den är för skadlig för det. Rätt strategi borde vara att få bort så mycket smitta det i överhuvudtaget bara är möjligt till vi vet mer om sjukdomen och har bra bot eller vaccin tillgängligt. Köpa folket så mycket tid det bara är möjligt. Satsa på tekniska lösningar för att göra detta möjligt. Inse att vi inte kan leva som vanligt i dessa tider men ändå försöka göra det bästa av situationen. Jag vill inte se masstal av döda och skadade vareviga dag. Vad hände med sveriges humanism?

Lockdown länderna har inte möjlighet eller råd att skjuta fram problemet längre. Det blir helt enkelt för kostsamt ekonomiskt, socialt och psykologiskt.

I stort sett alla länder, lockdown eller inte, kommer att åka på dödligheten i covid-19 som, enligt FHM:s senaste beräkning, tyvärr, ligger på hela 0,6 procent. Att ett vaccin skulle finnas, direkt färdigt för användning, inom ett år, är blott en önskedröm. Innan dess hinner 60 procent av jordens befolkning med att bli immuna genom att själva genomgått covid-19.

I Sveriges fall kommer nog detta att vara ett faktum, senast i höst. När väl RE sedan ligger på 0, så kan alla i Sverige, förutom de äldre äldre och riskgrupperna, börja leva som vanligt igen. I lockdown länderna kommer det att ta längre tid än för Sverige, men det tråkiga slutresultatet kommer att bli desamma.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-16 kl. 13:36.
Citera
2020-05-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du får nog läsa vad jag skriver. Jag sa inte att jag tror att alla redovisar rätt. Men däremot säger jag att det är nära sanningen då man har så stort underlag och det är Sverige som vill att andra ska ha fel.
Du tror på statistik som är uppenbart svajig och tror den ligger nära sanningen vilket den omöjligen kan göra eftersom underlaget må vara stort men omöjligen korrekt med tanke på att de flesta länder faktiskt inte kontrollerar testar och obducerar tillräckligt många.
Sen så är en annan osäkerhet att det betalas ut mer pengar i vissa länder till sjukvården om patienter behandlas för Covid19 än t.e.x. lunginflammation
Citera
2020-05-16, 13:01
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du misstolkade mig eller inte.

Sveriges total avsaknad av kontroll gör att man inte kan öppna evenemang av olika sorter pga av att vi har dödstal som är enorma jämte våra grannländer.
Där av så smygstänger man fotbollen för att man inte har kontroll även om de spelar publik, Det är en form understryket bevis på att man inte har gjort rätt och man inte kan öppna Sverige som man vill. Där av kommer det komma smygstängningar i form av utomhusbad, campingar mm.

Andra länder öppnar upp men Sverige kommer tyvärr göra det motsatta även om man inte erkänner det för det ser ut som det gör.

Okej så det är vad du tror kommer hända, inte vad som faktiskt händer just nu. För just nu är Sverige mig veterligen ett av världens mest öppna länder.

Fotbollen lär säkert komma igång så småningom. Visst man rekommenderas hålla avstånd till andra och det funkar inte i fotbollen, men jag får ju gå till frisören om jag vill.

Lägre divisioner borde få starta. Inga problem om ett lag blir sjuka då heller, bara att lämna wo
Citera
2020-05-16, 13:03
Medlem
Någon som haft funderingar på att säga upp sig efter att detta är över? Vi har jobbat i 25 år betalat skatt har hus där vi har en total kostnad på under 5k genomsnitt i månaden el räntor sopor försäkringar osv osv. Vi bor billigt. Våra funderingar är att antingen sluta jobba och leva på akassa alternativt jobba halvtid. Allt detta tänkande pga att varför jobba tills man får pension och inte leva livet nu fram tills dess när man ändå kan klara sig bra utan att jobba. Och varför betala massa skatt när inget fungerar som det ska. Och nu när man vet hur Sverige behandlar och kommer att behandla mig som pensionär alltså skita i att skydda mig. Varför ska jag fortsätta jobba och betala massa skatt till dessa idioter.
Citera
2020-05-16, 13:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lockdown länderna har inte möjlighet att råd att skjuta fram problemet längre. Det blir helt enkelt för kostsamt ekonomiskt, socialt och psykologiskt.

I stort sett alla länder, lockdown eller inte, kommer att åka på dödligheten i covid-19 som, enligt FHM:s senaste beräkning, tyvärr, ligger på hela 0,6 procent. Att ett vaccin skulle finnas, direkt färdigt för användning, inom ett år, är blott en önskedröm. Innan dess hinner 60 procent av jordens befolkning med att bli immuna genom att själva genomgått covid-19.

I Sveriges fall kommer nog detta att vara ett faktum, senast i höst. När väl RE sedan ligger på 0, så kan alla i Sverige, förutom de äldre äldre och riskgrupperna, börja leva som vanligt igen. I lockdown länderna kommer det att ta längre tid än för Sverige, men det tråkiga slutresultatet kommer att bli desamma.

Du bara fortsätter trots att du är överbevisad 10 ggr om...

Nu har det väl gått en månad? sen prognosen i spåkulan att "alla andra länder blir lika hårt drabbade"
dök upp och du anammat det skitsnacket,
Så nu behöver vi bara vänta 11 månader på att totalt idiotförklara dig , själv kan jag med visshet gränsande till sanning säga att det du tror aldrig kommer att hända.
Inte ens chans på tusen att de länder som haft en försiktig ochs trikt hållning mot pandemin kommer att drabbas lika hårt som vi som inte haft det.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
"Olika länder har olika rutiner när det gäller både testning av corona och hur man rapporterar in avlidna på grund av viruset. Det är viktigt att tänka på när man jämför länderna med varandra."

Från den länkade sidan om något som många verkar ignorera eller inte känner till.
Det räcker ju för Sveriges del att titta på hur Danmark, Norge och Finland agerar. Vi är väldigt lika varför det som fungerar bra hos dessa länder även bör fungera för Sverige.

Svårare än så behöver det inte vara. Fråga grannarna!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det värsta är att de försöker ju lura svenska folket, men det försöker även ljuga för världen.

Därför tror jag inte de kommer erkänna något, men smygstängningar i form av fotbollen som exempel är starten på att Sverige kommer smygstänga saker under sommaren men ej erkänna att man gjort fel.
Men det är bra att omvärlden nu fortsätter kritisera Sverige. Det är bra för oss Svenskar som bryr sig om vårt land.

Det är väl bra att de stänger fotbollen, men konstigt att de BÖRJAR med just det, för det finns i så fall verksamheter som borde stängas först. Elitfotboll (utan publik såklart) bedrivs ju bara av unga, friska, fysiskt starka människor - d.v.s. den grupp som har minst risk att bli allvarligt sjuka i hela samhället, förutom barnen. Och även den grupp som har störts chans att överleva en tid i respirator (som kräver att man har mycket reservkapacitet i både lungor, hjärta och muskulatur), om det skulle bli så illa.

Man tycker att just fotbollen borde gå att lösa ändå - utomhus på planen kan de ju inte smitta varandra mycket, utan det är väl i duschar och omklädningsrum i så fall. Borde gå att utöka antalet av dessa, och bestämma t.ex. att bara tre får vara i varje omklädningsrum samtidigt. Och så får de raska på litet, så alla hinner byta om och duscha inom rimlig tid. Detta är trots allt inte dagisbarn.

Jag skulle ha börjat med att stänga ned alla verksamheter som gör att a) människor i riskgrupp träffar andra och b) människor samlas inomhus. Skolor, dagverksamheter (för t.ex. funktionshindrade, äldre och arbetslösa), simhallar, muséer, konsthallar, gym, restauranger och caféer, alla butiker utom de nödvändiga (livsmedel och apotek), shoppinggallerior...

Och till detta ett FÖRBUD (inte bara en "rekommendation") mot att mötas privat i hemmen. Man kanske kan få bjuda in EN gäst, eller ETT par eller EN annan barnfamilj - men inte mer. Om alla är under 60 år. För idag håller folk dop och bröllopsfester, inomhus, med både upp till 50 deltagare och fler än det, och inklusive gäster över 60-70 år. Där borde Regeringen sätta ner foten, det finns inget att hatta med!!!
Citera
2020-05-16, 13:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nu dör ju inte riktigt lika många av de andra infektionerna Ni nämner så varför Ni tar upp de förstår jag inte riktigt, sedan finns det även viss immunitet mot de så alla riskerar inte bli smittade och utöver det så blir inte sjukvården lika hårt belastad då antalet svåra fall inte är lika stort så samhällspåverkan är inte i närheten av c19.
Detta innebär att vi saknar incitament att utrota de infektionerna, det saknas inte för c19.
Det beror på hur man räknar. Sett i ett större tidsperspektiv dödar influensa varje år, så totala antalet döda i influensa de senaste tio eller hundra åren blir ganska många. Ser man tillbaka i slutet av innevarande århundrade så kanske influensa kommer att ha orsakat fler dödsfall än en allvarlig men kortvarig coronaepidemi i början av 20-talet.
Citera
2020-05-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Någon som haft funderingar på att säga upp sig efter att detta är över? Vi har jobbat i 25 år betalat skatt har hus där vi har en total kostnad på under 5k genomsnitt i månaden el räntor sopor försäkringar osv osv. Vi bor billigt. Våra funderingar är att antingen sluta jobba och leva på akassa alternativt jobba halvtid. Allt detta tänkande pga att varför jobba tills man får pension och inte leva livet nu fram tills dess när man ändå kan klara sig bra utan att jobba. Och varför betala massa skatt när inget fungerar som det ska. Och nu när man vet hur Sverige behandlar och kommer att behandla mig som pensionär alltså skita i att skydda mig. Varför ska jag fortsätta jobba och betala massa skatt till dessa idioter.

Jag är nog för ung för det men ni har helt rätt i ert tänk, tyvärr.

Man tjänar lika mycket i a-kassa nu som svenska medellönen... varför i helvete ska man jobba då?

Jag fattar inte vad de håller på med.. Eller jo, som tidigare sagt, konsumtionen är borta så de ger bidragstagare pengar att spendera för att hålla skenet upp, så ska flockmentaliteten få ännu fler att konsumera.. men det blir bara hemskt när man skiter på de som arbetar och egenföretagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in