2020-05-15, 23:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är inte beslutat ännu men flera oppositionspartier vill endast öppna mot Tyskland eftersom Sverige har fortsatt stor smittspridning.

Källa svt.se

Sålänge EU finns kommer det inte hända.
Citera
2020-05-15, 23:14
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Slovenien välkomnar nu Svenskar till landet utan karantän. Enda restriktionen är att du inte får vara sjuk vid ankomst. De lär ta en del turister från Grekland...

Är du svensk? Tror du att de riktar sig speciellt till svenskar. Tester kan göras på flygplats, acceptabel väntetid, se på modellen för Island.
Citera
2020-05-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Naturligtvis fullkomligt trams som aldrig kommer att ske. Det är direkt efterblivet att stänga ute en köpstark grupp som svenskar. Och om det mot förmodan sker så är det bara bra. Hela det här resandet fram och tillbaka har gått för långt och vi spenderar våra pengar på hemmaplan.
Det var en salig blandning av tankar som inte går ihop med varandra du radar upp.
Citera
2020-05-15, 23:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det var en salig blandning av tankar som inte går ihop med varandra du radar upp.

Ok. Motivera.
Citera
2020-05-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, du verkar ju smart och bra på att komma på bra ursäkter. Du kanske kan söka jobb där..

Skämt åsido, håller med dig, det är väl en lågoddsare att de på något sätt måste få det att låta bra i alla fall. Frågan är väl om gemene man går på det, eller om det börjar komma mer kritiska frågor till dem, osv... Kanske finns nån vass journalist som börjar klia sig i skallen.
Massmedia fick 200 miljoner april 500 miljoner
i maj EXTRA BIDRAG . De håller på räkna nu. Det är rätt mycket . Det tar tid.
Du behöver vänta ganska långt tid

200 miljoner extra till medierna | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-till-medierna

Medier får 500 miljoner i stöd – på grund av corona | SvD
https://www.svd.se/regeringen-ger-50...od-till-medier
Citera
2020-05-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bråttom? De sa "några snabba frågor på länk" och hon från ETC fick hålla tal i tio minuter kändes det som. Det var helt omöjligt att ens begripa frågan.

Om man inte kan författa en fråga i två meningar, då kan man inte heller räkna med att få ett svar på den.

jag kan hålla med om att det blev rörigt när hon skulle ställa frågorna tyvärr, jag uppfattade enligt nedan och jag vill väldigt gärna höra svaret på dessa högst relevanta frågor så jag hoppas att ni vågar ställa frågorna igen kom igen journalister!!!

för två månader sen så införde region sthlm ett nytt regelverk avs prioriteringsordning för vilka som ska få sjukhusvård, där man inte rekommenderar sjukhusvård till tex de som behöver hjälp med att ta sin medicin och sköta sin ekonomi vilket skiljer sig från socialstyrelsens riktlinjer.
Orsaken var att undvika katastrofläge enligt reg Sthlm

två frågor ställs till soc.styrelsen/fhm
1 känner ni till de medicinska prioriteringarna som har pågått i 2 månader som skiljer sig från socialstyrelsens riktlinjer

2 har ni utrett om orsaken till att att vårdbehovet inte har överstigit sjukvårdskapaciteten beror på det nya regelverket avs prioriteringar för vem som ska få sjukvård
Citera
2020-05-15, 23:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det har du helt rätt i. Men jag tänkte att ifall flockimmuniteten sätter in efter 1000 dödsfall per miljon invånare, så borde den ha gjort det även i en tätbefolkad miljö som New York. New York borde så att säga ha betalat priset, och kunnat gå vidare. Men massdöden fortsätter bara. Tänker jag galet?

Flockimmuniteten är en hypotes som inte har att göra med dödsfall att göra utan hur stor del av befolkningen som är smittade och överlever. Gissningsvis handlar det om drygt 70% av befolkningen i ett glesbefolkat område och betydligt fler i ett tätbefolkat område.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan vi i Sverige räkna med att massdöden upphör efter 1000 dödsfall per miljon invånare?

Nej givetvis inte, det finns länder med högre dödlighet än så.
Citera
2020-05-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Risken för de "riskfria" är så liten med nuvarande distansering etc. att det vore oproportionellt att kräva att alla skulle låsa in sig med utegångsförbud några månader. Hur skulle man ens motivera det juridiskt?

Varför ska de låsas in?

Är detta något Ni säger för att ta bort fokus från att våran strategi med distansering fungerar?

Om "de riskfria" bara låter bli att bli nedsmittade men lever vidare som den ansvarsfulla delen av befolkningen så är det ett ickeproblem med smittspridning, alltså låt bli att hänga i grupp och på krogen och hångla upp random person.

Lockdown är totalt onödig, de enda som behöver låsas in är de smittade som inte tar sitt ansvar och isolerar sig tills de är friska, är det något i detta som är svårt att förstå?

Är det endast fri smittspridning eller lockdown som existerar som alternativ eller pushas denna motsats som en agenda för att vi inte ska börja diskutera alternativen som faktiskt fungerar?

Jag börjar bli uppriktigt nyfiken på detta då vad man än säger så är svaret "lockdown är inte möjligt då ekonomin dör"...

Varför? Vi har en minskande smittspridning nu med de restriktioner vi gör, om Alla bara följde dessa rekommendationer så skulle spridningstakten sjunka ännu mer och, lade vi bara till att testa och isolera de smittade tills de är friska eller avlider så skulle vi vara klara med detta mycket snabbt.

Så, varför trycks det så hårt på att lockdown inte fungerar när det jag skriver inte ens är i närheten att ens antyda att det är något vi behöver göra?
Citera
2020-05-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Vad tror ni händer när dom släpper in turister eller andra resenärer?
Eller skall dom stänga gränserna förevigt?

Tester.
Positiv=karantän
Citera
2020-05-15, 23:27
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varden-gar-pa-kna-da-hyrs-smittade-in-pa-aldreboende/

För 87k/månad per covid-19 smittad så tar vi gärna in dom frivilligt på äldreboenden.
Om smittan sprids och dödar övriga så antar jag att ingen är ansvarig i vanlig ordning.
Citera
2020-05-15, 23:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag älskar att vara permitterad

Vad jag menar är att jag inte alls anser att Nya Zeeland utrotat något virus.

Om du köper 20 pallar ärtsoppa och låser in dig i väntan på vaccin anser jag inte att du utrotat virus heller.

Gömmer sig är vad jag tycker att NZ gör och det kan vara en nog så bra taktik.

De köper sig tid. Inom nationen lever de helt fritt. Visserligen förlorar de på sin turism men hade jag bott i Nya Zeeland hade jag tyckt det varit kanon även om jag ägt ett hotell som konkat. Ekonomin kommer alltid igen. Det går alltid att börja på ny kula. Jag förlorade nästan allt jag ägde under finanskrisen. Tyckte det var hemskt. Förlorade människoliv däremot kommer aldrig igen. Barn som förlorar sina föräldrar under tiden vi tvingas ha öppet kommer aldrig få sina föräldrar åter även när vaccin finns tillgängligt. Ibland är det bra att gömma sig. Det märkte inte minst överlevande från Utöya. Nya Zeeland gör rätt. Sverige gör det inte. Jag behöver ingen statlig utredning för att fatta det.
Citera
2020-05-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Flockimmuniteten är en hypotes som inte har att göra med dödsfall att göra utan hur stor del av befolkningen som är smittade och överlever. Gissningsvis handlar det om drygt 70% av befolkningen i ett glesbefolkat område och betydligt fler i ett tätbefolkat område.

Nej givetvis inte, det finns länder med högre dödlighet än så.

Flockimmunitet är något som fungerar om tillräckligt många i förhållande till hur effektivt det smittar blir sjuka och tillfrisknar med immunitet ungefär samtidigt för att sedan skapa en barriär mot vidare spridning till de som inte hann bli smittade och att denna immunitet är spridd i hela populationen.

Som nu, med långsamt sjukdomsförlopp, lång inkubation, som det verkar relativt långsam spridning och asymptomisk spridning så kommer det innebära att de allra flesta blir smittade.

Håller immuniteten i sig längre än det totala förloppet så upphör smittan då, är immuniteten kortare än så kommer de först smittade och tillfrisknade blivit av med immuniteten innan smittan dött ut och då fortsätter det bara ett varv till eller för evigt om man överlever fler infektioner och inte blir försvagad varje gång och tillslut dör.
Om man låter det hållas då och inte agerar för att stoppa det.

Är mycket spel med höga odds om man har detta som strategi när vi inte känner till vad vi har för smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in