2020-05-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vem tvekar? Hursomhelst är detta en smitta som måste drabba oss alla om du nu inte bor på Påskön. Och eftersom vi nu vet att det i princip är ofarligt så måste skiten avdramatiseras. Gänget på denna tråd är räddhågsna kärringar man ser med gasmask på Ica.

Lite OT men detta sättet att skam och skuldbelägga andra är inte smickrande för Er argumentation, pekar snarare på att Ni saknar grund i det Ni påstår och endast använder känsloargument för att driva Er agenda.

Om de kärringar Ni ser med gasmask är räddhågsna eller anställda i äldrevården och tar sitt ansvar att skydda de boende på allvar kan Ni inte veta och då kanske Ni ska låta bli att använda det som argument för att det inte är något att vara rädd för.

För de boende som har den anställde som går utan mask och handlar är det definitivt något att vara rädd för, att Ni då sitter och skam/skuldbelägger detta är på sätt och vis uppmaning till spridande av allmänfarlig smitta till riskgrupp...

Är Ni nöjd med det?
Citera
2020-05-16, 12:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu VET vi ju (efter resultaten av antikroppstesterna i Spanien, som varit så hårt drabbat) att det inte springer runt en massa människor, som är immuna mot corona för att de redan har haft det utan att märka av det alls, eller endast haft milda symptom. Utan det är tydligt att det a) är lite mindre smittsamt än vi trodde först men också b) att de som BLIR smittade i stor utsträckning blir allvarligt sjuka. Och JA även yngre personer. Dessutom dör även yngre personer av komplikationer som ingen har kunnat förklara ännu, som blodproppar, stroke. Det verkar som att viruset, när det väl tagit sig in i kroppen, påverkar endotelet lite varstans, bland annat i blodådrorna... och detta är oehört farligt just p.g.a. det blir blodproppar.

Man kan inte ha en sådan smitta härjande fritt!

Fast vi kanske ska prata mer om det här när resultatet från den storskaliga svenska antikroppsundersökningen kommer i nästa vecka. För då VET vi. Med säkerhet. Jag tror att, om det visar sig att fem procent eller mindre av Sveriges befolkning har antikroppar, så måste Regeringen koppla bort FHM från Coronahanteringen, och låta dom återgå till att räkna sockerbitar i juicepaket - och helt enkelt köra på grannländernas metoder. Alltså en hård lockdown till att börja med.

Delar din analys. Har man fel borde man inte vara sämre än att man kan ändra på sig. Det går inte att låta en sådan här smitta härja fritt i samhället. Tror inte heller på någon flockimmunitet som skulle uppnåtts i början av maj. Vet egentligen inte varför vi skulle behöva vänta på egna undersökningar, när det finns flera undersökningar runt om i världen som visar på att det inte fungerar. Dödligheten är för hög och komplikationerna är för många. Vården har helt övergått till att vårda coronasjuka. Så kan man inte ha det hur länge som helst. Därför borde fokus vara på att utrota smittan, decimera den så mycket det bara går och helt lägga detta med flockimmunitet på hyllan tills vi har vaccin. FHM borde kasta sitt diagram med de två smittkurvorna och "vårdens kapacitet" i papperskorgen. Det har noll och ingen relevans, utan var bara en dålig teori från början till slut. Nu förnekar man att flockimmunitet skulle varit målet, men kan då någon förklara för mig varför sjukdomen antas avta varefter tiden förflyter? Det hela bygger ju på att immunitet ska uppstå då många blir sjuka, men det finns inga skalor vare sig på y-axeln eller x-axeln. Vi har 10 miljoner invånare och 1000-IVA platser. Varför framställs det som att om vi plattar ut kurvan så skulle det på något vis matcha? Varför får vi avtagande kurva om inte antagandet om immunitet ingår? Varför framställer man det som att vården kan bota svårt sjuka Covid 19-patienter när det inte finns bot? Varför har 4000 personer dött sedan mars? Varför klarar andra länder att hålla ned sina dödstal? Varför ligger Sverige sämst till i hela världen i förhållande till antalet döda/capita senaste veckan? Vad gör Sverige för att bryta trenden? Är folk totalt blinda i det här landet? Hur länge kan detta pågå?
Citera
2020-05-16, 12:12
Medlem
Fråga till alla daft scientists därute som säger att barn inte smittar lika mycket och därför kan gå till skolan. Har barn smittats med något annat virus än covid-19? Om inte, där har du svaret! Det är samma virus, och det sysslar inte med åldersdiskriminering.
Citera
2020-05-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
0.1%? Knappast så dödligt. För en frisk människa ligger dödligheten precis som med influensan kring en på sextiotusen, förmodligen ännu högre odds vad det verkar.
Det var väl inte oväntat att du enbart skulle se till dödligheten i din egen friska åldersgrupp. Jag klarar mig troligen bra med. Dödligheten i covid-19 är mer än 0,1% och sannolikt mellan 0,5% - 0,9% men faller vård samman högre naturligtvis. Om några år så är den nere i 0,1% om viruset följer andra pandemier.
Citera
2020-05-16, 12:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är helt lurad av Gieseckes sekt, det finns inget vetenskapligt bakom sagorna att " alla ska drabbas, alla ska smittas..."
Ingen annan pandemi har uppfört sig så, varför skulle denna?

Man ska inte gå omkring och vara rädd, men man ska heller inte tycka som du, det är helt vrickat.

Denna pandemi är inget annat än en halvelak säsongsinfluensa. Den beter sig exakt så på alla sätt. Nu avtar den till sommaren och kommer säkerligen tillbaka i höst. Då står Sverige mycket starkare än övriga norden
Citera
2020-05-16, 12:14
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Jag blev så frustrerad på situationen att jag startade en tråd om ämnet för några dagar sedan.
(FB) svt undviker att prata om dödstal (corona virus)
Har du sett klippet med Piers Morgan som jag länkar till där? Tänk om vi kunde ha honom på pressträffarna.

Piers Morgan har sina fans, men han är också en av Storbritanniens mest avskydda personer. Inte utan anledning, eftersom han är en mobbare och översittare av rang. Han använder alla tänkbara härskartekniker; avbryter, höjer rösten, förminskar, går till personangrepp ... Den länkade "intervjun" gör snarare att fler sympatiserar med ministern, för även om hon svamlar och är otydlig - och kanske förtjänar kritik - så gör Morgans mobbarstil att sakfrågorna kommer i skymundan. Att vi behöver både vassare journalister är en sak, men såna som Morgan tenderar att göra saken värre.
Citera
2020-05-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du får tro det och jag kan inte säga med 100% garanti men jag vet att WHO har krav och med tanke på hur det ser ut i världen så tror jag att det är hög kontroll.

Men det förminskar ju inte Sveriges fiasko och siffror.
Om Sverige är ett av få länder som faktiskt redovisar ärligt så påverkar det så klart hur man ska bedöma Sveriges insatser mot Corona.
Sen kan jag lova dig att många länder i världen inte ens är i närheten av att följa WHOs regelverk för att se till att korrekt statistik når dom.
Citera
2020-05-16, 12:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja exakt! Nu känns det som om loppet redan är kört där vi sitter i skiten med folk som dör som flugor.
Allt detta eftersom Tegnell inte förstod/ville acceptera att smittan kunde komma hit..

Jag tror att i framtiden så kommer Tegnell att bli ett begrepp på samma sätt som Quisling. Idag säger man ju till förrädare"din jävla Quisling!" I framtiden kommer man att säga typ "häll käften din jävla TegnellWisser!"
Tegnellism kommer att stå för människor som blint litar på en sk expertgrupp vilka sakta men säker driver dem i döden.
Citera
2020-05-16, 12:16
Medlem
DikTs avatar
Man blir avundsjuk på våra grannländer.
"Norges Tegnell", Frode Forland, låter oerhört tydlig och vettig.

Citat:
Så tror han att epidemin kommer att utveckla sig i Norge: först kom en stor våg som slogs ner, och framöver kan små lokala utbrott inträffa på olika håll, som bekämpas med omfattande testning, smittspårning och isolering.

– I exempelvis Sydkorea och Singapore verkar den strategin fungera.

Att hoppas på en kontrollerad spridning och att smittan lägger sig när tillräckligt många varit sjuka vore allt för farligt, anser han. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och undvika att människor dör.
https://www.svd.se/norska-kritiken-giesecke-borde-vara-mer-odmjuk
Citera
2020-05-16, 12:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det var väl inte oväntat att du enbart skulle se till dödligheten i din egen friska åldersgrupp. Jag klarar mig troligen bra med. Dödligheten i covid-19 är mer än 0,1% och sannolikt mellan 0,5% - 0,9% men faller vård samman högre naturligtvis. Om några år så är den nere i 0,1% om viruset följer andra pandemier.

Sannolikt 0.5-0.9%??? Så ungefär 40-80 miljoner ska dö nu i corona? Låter ju helt rimligt. Dödstalen har redan peakat oberoende av vad WHO säger, de tycks ju fortfarande tro att folk får influensa i Sahara.
Citera
2020-05-16, 12:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
1. Sverige har redan mer öppet än andra länder.

2. Vart hade du tänkt resa och vad skulle du ha gjort där?
Det begriper väl även du att enbart vetskapen om att det är möjligt att resa påverkar människans psyke positivt? Det behöver inte betyda att man kommer att resa eller ens hade tänkt att resa.
Citera
2020-05-16, 12:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Fråga till alla daft scientists därute som säger att barn inte smittar lika mycket och därför kan gå till skolan. Har barn smittats med något annat virus än covid-19? Om inte, där har du svaret! Det är samma virus, och det sysslar inte med åldersdiskriminering.

klart är att barn både blir smittade, smittar och i vissa fall blir sjuka. Däremot verkar de inte bli lika svårt sjuka, i vart fall inte i samma omfattning som äldre.

Om barn inte smittade kan man ju undra varför FHM inte rekommenderar äldre att träffa sina barn-barn. Man kan också undra varför så många andra länder stänger ned sina skolor. Något i argumentationen haltar. Jag tror det beror på att de styrande inte vill stänga ned skolorna, pga av ekonomiska överväganden. Dessutom vill man att barnens föräldrar ska bidra till detta flockimmunitetsbyggandet. Man vill smitta ned befolkningen i lagom takt. Sedan vill man inte rubba de sociala institutionerna som skolan är. Man vill inte ha tonåringar som går runt och driver på stan. Man är rädd för det. Man vill inte att barnen ska komma efter i sin utbildning, eller få ett förlorat år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in